De Hyundai Ioniq 5 is goedkoper dan ooit, maar meer luxe kost veel meer geld - Back to Basics

‘Stap 2’ is een hele grote

Hyundai Ioniq 5 Back to Basics
Hyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 back to basicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to BasicsHyundai Ioniq 5 Back to Basics

In gefacelifte vorm is de Hyundai Ioniq 5 niet alleen veel goedkoper dan voorheen, maar komt hij dankzij een nieuwe accu ook nog eens veel verder. Met de basisversie kun je daarmee je voordeel doen, maar ‘stap 2’ kost wel heel veel meer.

Hyundai Ioniq 5 63 kWh Style - € 42.995

De facelift van de Hyundai Ioniq 5 heeft visueel minder om het lijf dan die van de technisch grotendeels identieke Kia EV6, maar er is wel degelijk veel veranderd. Zo zijn de accu’s van 58 of 77,4 kWh vervangen door exemplaren van 63 en 84 kWh en dat levert samen met een efficiëntere aandrijflijn een fors grotere actieradius op. Waar de basisversie voorheen met een bereik van 384 kilometer toch een beetje een lokkertje was, is de nieuwe instapper met 440 kilometer gevoelsmatig veel bruikbaarder. Het voordeel van razendsnel laden blijft bovendien intact, dus tijdens een lange rit is je Ioniq 5 volgens Hyundai in 18 minuten weer voor 80 procent vol. Koffie en door!

De basis-Ioniq 5 heeft minder vermogen dan de variant met een grote accu. De instapper heeft 170 pk, in plaats van 229 pk. Daarmee sprint hij nog altijd in 8,5 tellen van 0 naar 100, tegen 7,5 voor de ‘Long Range RWD’. Kiezen voor de kleinere accu heeft absoluut voordelen. De 63-kWh batterij is met 1.663 tegen 1.970 kg aanzienlijk lichter – dat scheelt ook mrb! – en bovendien zuiniger, met opgegeven 15,6 in plaats van minimaal 16,0 kWh per 100 kilometer. Het grootste voordeel is uiteraard de prijs, want met net geen 43 mille is de Ioniq 5 voordeliger dan ooit. Dat scheelt fors, want voor de facelift telde je minimaal €48.295 neer voor Hyundais elektrische designwonder. Nu stap je zelfs voor minder - €46.995 – in de Ioniq 5 met de grote 84-kWh accu en 570 kilometer bereik. Die is dan ook uitgevoerd als Style, dus wat hieronder over uitrusting staat, geldt voor beide krachtbronnen. Voor €42.995 is de Ioniq 5 Style ook ten opzichte van zijn concurrenten voordelig te noemen. Een gelijk gemotoriseerde Kia EV6 kost 2 mille meer en bij de Skoda Enyaq krijg je voor €42.990 een kleinere accu en minder bereik dan de Hyundai biedt.

Richtingaanwijzers

Een persoonlijke ontboezeming: ondergetekende stoorde zich altijd aan het feit dat eenvoudiger uitgevoerde Ioniq 5’s lelijke, ouderwetse gloeilamp-richtingaanwijzers in de bumper hadden. Hadden, inderdaad, want met de facelift belooft Hyundai voor zowel voor- als achterzijde standaard full-led en dus oogt hij weer helemaal bij de tijd. Wat blijft, is dat alleen de duurste Lounge-trim wielkastranden in aluminiumkleur heeft. Bij de overige uitvoeringen zijn ze matzwart, maar visuele verschillen tussen een Style, een Connect of een Connect+ zijn niet. Ook het basismodel heeft 19-inch lichtmetaal, privacy glass en de achterruitenwisser die een Ioniq 5 tot nu toe nooit had, dus dat ziet er compleet uit.

Aan de binnenzijde zijn er wel duidelijke verschillen tussen de Style en de duurdere Connect-versies. De instapper is de enige met stoffen stoelbekleding en handmatig verstelbare stoelen, maar ook de enige zonder verschuifbare middenconsole. Erger vinden we het ontbreken van zowel een warmtepomp als stoelverwarming, waardoor het onherroepelijk veel energie kost om de Hyundai warm te stoken in de winter. Jammer, want voor de rest is er weinig mis met de standaarduitrusting van deze EV. Climatecontrol met twee zones, een automatisch dimmende binnenspiegel, adaptieve cruisecontrol, een multimediasysteem 12,3-inch touchscreen en  navigatie, ‘schakelflippers’ voor het afstellen van de recuperatie en parkeersensoren rondom zijn allemaal standaard.

Voor net geen 43 mille biedt deze Hyundai Ioniq 5 gewoon heel veel elektrische auto voor je geld, want vergeet niet dat dit een forse jongen is. Maar er zit een addertje onder het gras. Naar goed Koreaans gebruik zijn er geen losse opties beschikbaar, maar de financiële stap naar de iets luxere Connect is erg fors. Als Connect kost de Ioniq 5 minimaal €47.995, maar liefst €5.000 méér dan de instapversie dus. Voor dat geld krijg je de felbegeerde stoel- en stuurverwarming, een warmtepomp, V2L-mogelijkheid, gedeeltelijk lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, wat extra veiligheidssystemen en rijhulpen en een elektrische achterklep. Serieuze meerwaarde, maar dat mag ook wel voor dit geld.

De keuze van de auteur

Hyundai Ioniq 5 Back to Basics

Zwart (boven) of lichtgrijs/donkergrijs, die keuze is gratis! Ik ga voor de lichte variant ...

Hyundai Ioniq 5 Back to Basics

Een uitvoering tussen Style en Connect met een deel van de opties voor een deel van het geld was zonder twijfel onze favoriet geweest, maar die is er simpelweg niet. Voor €47.995 is de Ioniq 5 Connect weliswaar veel completer, maar ook een veel minder uitzonderlijke deal. Ik incasseer daarom onder luid protest en met tandengeknars het verlies van die stoelverwarming en ga tóch voor de Style, omdat de instapper heer en meester is als het om ‘value for money’ gaat. De standaard ‘Ultimate Red’-lakkleur is nieuw en onderscheidend, dus daar doen we niets aan. Voor het interieur wacht nog een kleine verrassing, want behalve in het zwart kun je dit zonder meerprijs in een combinatie van licht- en donkergrijs laten uitvoeren. Dat staat prachtig bij dat rood, dus dit moet hem worden. Het resultaat kost nog altijd €42.995, dus we gaan deze keer écht met een basisversie naar huis.

Signalement

Merk Hyundai
Model Ioniq 5 63kWh Style
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk
Maximaal koppel 350 Nm
Accu capaciteit (bruto) 63 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.655 mm / 1.890 mm / 1.605 mm
Wielbasis 3.000 mm
Massa leeg 1.865 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 440 km

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.