AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De groene droom van Murat
Ontwerper Murat Günak verdiende de laatste jaren zijn sporen bij Mercedes, Peugeot en Volkswagen. Nu heeft hij de reguliere auto-industrie de rug toe gekeerd en jaagt hij een groene droom na.
Murat Günak vloog in de lente de laan uit bij Volkswagen. Daarna heeft hij de reguliere auto-industrie de rug toegekeerd en is hij in Zwitserland voor zichzelf aan de gang gegaan. In de Zwitserse autopers doet hij zijn verhaal. Hij is bezig met een nieuw mobiliteitsconcept dat later dit jaar moet resulteren in een hybride coupé.
Onder de naam Mindset AG is Murat Günak bezig met een hybride coupé. De 50-jarige Duitse designer van Turkse oorsprong keert zich tegen de trend dat moderne auto's telkens zwaarder en duurder worden, meer verbruiken en worden voorzien van meer zinloze opties.
Günak heeft een ontwikkelingsteam in de arm genomen dat eerder verantwoordelijk was voor het driewielige elektrovoertuig Twike.me. Dat is enkele jaren geleden een stille dood gestorven. De Mindset is van een andere orde: de auto krijgt een coupévorm, wordt 4,20 meter lang, 1,40 meter hoog en staat op grote 22 inch wielen met dunne banden. De Mindset staat relatief hoog op zijn poten om de instap te vergemakkelijken.
Het mobiliteitsconcept van Günak wordt voorzien van een 95 pk elektromotor die zijn energie verkrijgt via het stopcontact maar ook remenergie hergebruikt. Die krachtbron is gekoppeld aan een 630 cc grote V2 benzinemotor met 24 pk. Die wordt gebruikt om de actieradius te van de 730 kilo zware auto te vergroten. De Mindset 1 moet 140 km/u kunnen halen en de sprint van 0 naar 100 km/u moet hij in zes seconden kunnen doen.
In de loop van 2008 wordt een 1:1 model voorgesteld. Al in 2009 moet het concept in productie gaan. Murat droomt van 10.000 stuks per jaar.
Plaats een reactie
Lees ook
Koopgids
Dit zijn de beste kleine auto's op de prijslijst
Mijn eerste auto
Carla kreeg op haar achttiende verjaardag een Fiat 124 cadeau van haar tante
Autotest
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest