De goedkoopste Mini Countryman is alweer grijs – Back to Basics
4,44 meter voor 44 mille
De nieuwe Mini Countryman is er, en hij is groter dan ooit. Goedkoop is dit model nooit geweest en voor het genoegen van 4,44 meter ben je bijna 44 mille kwijt. Maar wat krijg je dan?
Mini Countryman E Essential - €43.590
De auto die je boven dit verhaal ziet staan, is de goedkoopste uitvoering van de nieuwe Mini Countryman. De eerste vraag die zich opdringt is deze: is-ie voor dit geld elektrisch, of zit er een benzinemotor onder die forse motorkap? Het eerste blijkt het geval, want mede door zijn afwezige CO2-uitstoot is de elektrische Mini Countryman E hier net een paar duizend euro voordeliger dan de vergelijkbare, benzinegestookte Mini Countryman C. ‘C’ en ‘E’ staat in dit geval puur voor de motor, voor de uitvoering komt er nog een naam achteraan. De Mini Countryman is er als (van boven naar beneden) John Cooper Works, Favoured Trim, Classic en Essential.
Met die naam lijkt Mini al wat te willen zeggen: wie voor deze variant kiest, krijgt alleen het hoognodige. Een kleur hoort daar blijkbaar niet bij, want Mini biedt de keuze uit grijs en zwart. Geen verrassing, want eerdereMini’s in dezerubriek waren ook allemaal grijs. Erg jammer, want juist voor een kleurrijk merk als Mini zou het leuk zijn als de basisversie op zijn minst leverbaar zou zijn in een echte kleur. Het dak is standaard meegespoten in dezelfde deprimerende tint en de wielen herkennen we van de BMW X1, die niet toevallig als basis diende voor de Countryman. Van de elektrische BMW iX1 eDrive20 leende de Countryman ook zijn 204 pk sterke aandrijflijn, maar in vergelijking met die BMW (€ 48.475) is de Mini minder duur. De elektrische Mini Countryman komt in deze trim tot 461 kilometer ver op een volle accu. Aan de buitenkant is er nog een makkelijke manier om een eenvoudige Mini te herkennen: zijn koplampen. Duurdere modellen hebben meestal fraaiere exemplaren met een led-rand bovenlangs als dagrijlicht, de Essential doet het met twee horizontale strepen door de unit.
Van het interieur worden we wel vrolijk. Dat komt door het opvallende ronde infotainmentscherm, maar ook door de afwisseling van zwart, blauw en een soort koperkleur. Het binnenste van de basis-Mini ziet er vooral daardoor zeker niet kaal uit en voelt zo ‘premium’ als Mini zegt te zijn. Wat betreft uitrusting houdt Mini het heus niet alleen maar bij essentiële zaken. Automatische climatecontrol zit er bijvoorbeeld gewoon op, net als navigatie, een middenarmsteun, parkeersensoren rondom en (niet-adaptieve) cruisecontrol. Dat betekent niet dat er niets te wensen overblijft. Voor stoelverwarming betaal je bijvoorbeeld extra, maar ook voor keyless access, adaptieve cruisecontrol, alarm en een draadloos oplaadstation voor je telefoon. Dat de uitvoeringen bij Mini meer smaken zijn en de optielijst bijna eindeloos lang, blijkt als we gaan aankleden. Dat gaat via pakketten met de namen XS tot en met XL en de prijzen lopen op tot meer dan €10.000 per pakket. Het eenvoudigste S-pakket kost €1.300, biedt onder meer de stoelverwarming en is standaard op de Mini Countryman E Classic, die in totaal €2.000 duurder is en dan zonder meerprijs keuze biedt uit allerlei lakkleuren die voor de Essential niet beschikbaar zijn, zoals rood en groen. Alleen al daarom zou die kleine stap omhoog het voor ons waard zijn. Tenminste ... als zakelijke rijder. Als particulier loop je door die stap naar €46.590 SEPP-subsidie mis, omdat de fiscale waarde nu boven de 45 mille eindigt. Dan maar grijs ...
Had je deze auto's al gezien?

Mini Countryman 1.6 Cooper Chili 123PK PANO LEER CLIMA CRUISE STOELVW.
- 2011
- 135.809 km

Mini Countryman 1.6 John Cooper Works ALL4 PANO LEER HARMAN/KARDON STOELVERW. CRUISE SFEERVERL. CLIMA NAVI PDC NAP 19''LMV
- 2013
- 85.407 km

Mini Countryman 1.5 Cooper Yours Pano/Leder/H&K
- 2023
- 36.338 km