De goedkoopste DS N°8 heeft een veel bescheidener front – Back to Basics

Geen lichtgalerij

DS N°8 Back to Basics
DS N°8 Back to BasicsDS N°8 Back to BasicsDS N°8 Back to BasicsDS N°8 Back to BasicsDS N°8 Back to BasicsDS N°8 Back to BasicsDS N°8 Back to Basics

DS heeft een nieuw vlaggenschip en trekt voor de zekerheid ook maar vast een nieuw soort modelnaam uit de kast. De DS N°8 ziet er op de persplaten bijzonder uit, maar wat blijft daarvan over als je voor de basisversie gaat?

DS N°8 FWD 230 pk Pallas - €57.000

‘DS N°8 blijft onder de 60 mille’, juichten we deze week bij de bekendwording van de prijzen van het nieuwe topmodel van DS. Hij blijft er zelfs riant onder, want voor €57.000 stap je al in zo’n bijzondere, langgerekte cross-over. In premiumland valt dat relatief gezien mee, al lijkt de N°8 technisch sterk op een auto als de Peugeot e-3008, die je al voor €45.950 hebt. Die vergelijking gaat echter al snel mank, want behalve chiquer is de DS ook een stuk langer dan zo’n 3008. Het scheelt bijna 28 centimeter in de lengte, terwijl ook de wielbasis groter is en de DS met zijn uitgerekte kont een grote bagageruimte én een goede stroomlijn biedt. Nu nog zien wat je nog meer krijgt voor die 57 mille.

In ieder geval is dat een elektrische aandrijflijn, want in tegenstelling tot die Peugeot is de DS N°8 altijd elektrisch. DS biedt wel meteen drie aandrijflijnen aan. De Long Range met voorwielaandrijving heeft een actieradius van maximaal 750 kilometer, terwijl de AWD Long Range vooral opvalt door zijn vermogen van 350 pk. De basisversie is heel wat bescheidener, maar komt met 73,7 kWh toch nog mooi 550 kilometer ver. Die 550 kilometer geldt specifiek voor instap-uitrustingsniveau Pallas, want de duurdere Étoile houdt het, ongetwijfeld door zijn (nog) grotere wielen, bij 527 kilometer. Een enkele elektromotor brengt 230 pk naar de voorwielen en snelladen gaat met maximaal 160 kW. Een warmtepomp is standaard op iedere versie.

DS N°8 Back to Basics

DS N°8

De duurdere DS N°8 Étoile (onder) is aan de voorzijde duidelijk te herkennen aan zijn koplampen en de verlichte 'grille'. Deze kleur heet trouwens 'Crystal Pearl'.

Het is niet zo moeilijk om een DS N°8 Pallas van de duurdere Étoile te onderscheiden. De Pallas heeft zoals gezegd kleinere wielen, namelijk 19 in plaats van 20 inch, en ontbeert bovendien de opvallende ‘Luminascreen’-verlichting tussen de koplampen. Die koplampen zelf zijn bovendien wat eenvoudiger uitgevoerd dan bij de topversie, die uiteraard overal op de persbeelden te zien is. Wel krijgt iedere N°8 de enorme led-uitlopers naar onderen, zowel voor- als achteraan. Privacy glass en verchroomde raamlijsten zijn altijd standaard, maar de Pallas doet het zonder elektrische achterklep. Jammer, want het is een lel van een ding. Op de motorkap prijkt een ‘Pallas’-beeldmerk, voor wie na het zien van de genoemde onderdelen toch nog twijfelt. Metallic ‘Alabaster White’ is de enige kleur waarvoor DS geen meerprijs vraagt. Het kleurenaanbod is ook met bijbetaling niet overweldigend: we tellen twee variaties op het thema ‘grijs’, één zwart en een donkerblauwe tint. Wel kan er nog gevarieerd worden door toevoeging van zwarte accenten, in de vorm van een zwart dak of een zwart dak én een zwarte motorkap.

DS N°8 Back to Basics

Het interieur van de DS N°8 is misschien nog wel opvallender dan de buitenkant. Vooral het vierspaaks stuurwiel valt op, maar ook het dashboard is ook bijzonder. Dat geldt in veel gevallen ook voor de kleurstelling, want de N°8 is leverbaar met blauwe, beige of bruine bekleding die dan ook meteen om het stuur en om het dashboard wordt gevouwen. In het geval van de Pallas is het allemaal net wat minder extravagant, al blijft de bijzondere vormgeving en steken de vele goudkleurige accenten mooi af bij de zwarte kunstlederen bekleding. Wie toch wat anders wil, kan voor een bescheiden €500 kiezen voor een combinatie van donkerblauw en beige voor het interieur, wat meteen een unieke sfeer oplevert aan boord.

‘Premium’ is zeker geen synoniem voor ‘luxe’, maar DS is het natuurlijk wel aan zijn stand verplicht om te voorzien in enige luxe. Dat lukt gelukkig aardig, want de N°8 krijgt standaard onder meer automatische climatecontrol met twee zones, stoelvewarming, keyless entry, een 16-inch infotainmentscherm met navigatie, een draadloze telefoonlader en adaptieve cruise control. Wel missen we elektrisch verstelbare stoelen, die in de Long Range-versie van de Pallas gek genoeg wel standaard zijn. Bij de versie met de ‘kleine’ accu zit deze voorziening in een pakket van €1.750, die dan wel ook meteen de genoemde elektrische achterklep en nog wat andere voorzieningen omvat. Op de optielijst vinden we ook het ‘Pack Tech’ van €3.000, met daarin onder meer de geavanceerde Pixel Vision-koplampen, een head-updisplay en wat extra actieve veiligheidssystemen. Een groot, maar niet te openen panoramadak komt je op €1.000 te staan en een trekhaak kost €900. Het gaat dan gek genoeg om een afneembaar en dus niet om een elektrisch uitklappend exemplaar.

De keuze van de auteur

DS N°8

Dit interieur is voor €500 een 'no brainer'

De ‘Long Range’ kost € 5.200 extra, maar is gezien de winst in actieradius (+50%) wel een serieuze overweging waard. Dat geldt des te meer als je bedenkt dat deze versie standaard elektrisch verstelbare stoelen heeft. Die upgrade zou ik in ieder geval liever maken dan de stap van liefst €7.000 naar de Étoile-uitvoering. Die biedt weliswaar die veel mooiere koplampen, mooiere bekleding en meer rijassistentie, maar kost ook wel heel veel extra. In het kader van ‘Back to Basics’ ga ik toch gewoon voor de goedkoopste aandrijflijn, die uiteraard ook gewoon toereikend is. Wel gooi ik er een ‘Comfort Pack’ van €1.750 tegenaan, vooral vanwege die elektrisch verstelbare stoelen en elektrische achterklep. Over de interieurkleur twijfel ik geen moment, want die combinatie van beige en blauw vind ik eindeloos veel mooier dan het standaard zwart. Dat is €500 ‘well spent’. De exterieurkleur geeft meer twijfel, vooral omdat het zwarte dak en/of de zwarte motorkap ook factoren zijn om rekening mee te houden. Ik ga toch maar voor volledig ‘Topaz Blue’, omdat dat mooi bij de bekleding staat en omdat het de enige echte kleur is. ‘Chrystal Pearl’ is evengoed ook mooi. Het totale blauwe plaatje komt op €60.240, nog altijd goed te doen voor 4,82 meter aan ‘premium’ cross-over.

DS N°8

PRIVATE LEASE DS N°8

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.