De gemiddelde Volvo EX30 kost 45 mille en is grijs
Zo ga je hem veel zien
Volvo gooide hoge ogen met de vanafprijs van de elektrische Volvo EX30, die in zijn kaalste vorm nog geen 37.000 euro kost. Uit de eerste verkoopcijfers blijkt echter dat het gemiddelde exemplaar dik €45.000 kost. We zetten de meest voorkomende kleuren, opties en aandrijflijnen op een rij.
De auto die je boven dit artikel ziet staan, is de Volvo EX30 zoals we die in Nederland het vaakst zullen zien. Althans, daar lijkt het op. Uit de eerste bestellingen tekent zich al een aardig beeld af van wat EX30-kopers belangrijk en aantrekkelijk vinden, dus het is wel zo leuk om daar even in te duiken.
Kleur
Laten we beginnen met datgene wat je het duidelijkst ziet: de kleur. Het getoonde Vapour Grey is de enige kleur waarvoor Volvo geen meerprijs vraagt, en dat speelt ongetwijfeld een rol bij de populariteit van dit grijs. Maar liefst 45 procent van de kopers tekent ervoor. Op de tweede plek komt Onyx Black – zwart dus – met een aandeel van 21 procent. Crystal White en Cloud Blue verleiden allebei 15 procent van de kopers, terwijl het zeer opvallende Moss Yellow een niche-optie blijft met een aandeel van 4 procent.
Slechts 4 procent van de kopers kiest voor dit Moss Yellow.
Aandrijflijn
De Volvo EX30 is er in drie verschillende vormen. Voor de basisprijs krijg je een achterwielaandrijver met een bescheiden 49 kWh-LFP-accu, goed voor een rijbereik van 344 kilometer. Slechts 15 procent van de EX30 kopers kiest voor deze aandrijflijn, terwijl de razendsnelle Twin Motor Performance niet meer dan 10 procent van de kopers trekt. De rest, namelijk 75 procent, kiest ervoor om vanaf de basisversie één trede omhoog te doen naar de Single Motor Extended Range. Die biedt dezelfde 272 pk, maar komt met netto 64 kWh 476 theoretische kilometers ver op een volle accu. Dat kost natuurlijk wel wat, want Volvo vraagt €5.140 voor deze upgrade. Althans, bij het geselecteerde uitrustingsniveau. Bij de basisversie Core kost de upgrade naar de grote accu ‘slechts’ €4.700, en dat heeft alles te maken met de wielen.
Vapour Grey in het echt.
Uitrustingsniveau
Dat zit zo. Wie een ‘kale’ Core voorziet van de Extended Range-aandrijving blijft vasthouden aan de standaard 18-inch wielen. Bij de duurdere Plus betekent Extended Range automatisch dat de getoonde grotere wielen worden gemonteerd, wat het prijsverschil verklaart. Dat is relevant, want meer dan de helft van de EX30-bestellers kiest voor de Plus. Basisversie Core is goed voor 27 procent, topversie Ultra brengt 22 procent van de kopers ertoe om het maximale bedrag op tafel te leggen. De Plus en de Ultra hebben nog een uiterlijk kenmerk: een zwart dak. Alleen de Volvo EX30 Core is geheel in één kleur uitgevoerd.
Interieur
Vanaf het populaire uitrustingsniveau Plus is het mogelijk om te kiezen voor een optionele interieurkleur, namelijk het groenige Pine in plaats van het standaard blauwe Indigo. Dat is in veruit de meeste gevallen tevergeefs, want maar liefst 86 procent van de kopers gaat ‘gewoon’ voor Indigo. Wat daarbij ook helpt, is dat de instapversie Core niet met wat anders wordt geleverd. Pine wordt door slechts 5 procent gekozen en is daarmee even populair als het grijzige Mist. Dat is net als het verfrissend lichte Breeze (4 procent) alleen beschikbaar op de Ultra. Opvallend: bij de exterieurkleur Moss Yellow is het interieur van de Plus verplicht uitgevoerd in 'Pine'.
Het standaard interieur Indigo, met donkerblauwe accenten.
Opties
Dan de losse opties. Dat zijn er niet zoveel, dus hier zijn we snel klaar. Volvo biedt het extra donkere ‘privacy glass’ voor de achterste zijruiten in alle gevallen los aan, wat te prijzen valt bij zo’n smaakgevoelige optie. Vooralsnog kiest 45 procent van de kopers ervoor om 395 euro neer te tellen voor het onzichtbaar maken van de kinderen. 20-inch wielen worden door 13 procent van deze kopers geselecteerd, de inklapbare trekhaak – lekker Nederlands – door 30 procent. Veruit de populairste optie is het klimaatpakket. Voor 360 euro koop je hiermee stoel- en stuurverwarming, en dat is een verleiding die maar 30 procent van de kopers weet te weerstaan. 70 procent van de EX30’s heeft het dus wél, goed om te weten voor toekomstige occasionkopers!
Kiezen we voor de populairste uitvoering, de populairste kleuren en het klimaatpakket, dan rolt er een Volvo EX30 Plus uit van €45.295. Dat is dan ook wat Volvo verwacht ongeveer per bestelde EX30 binnen te krijgen, waarmee de gemiddelde EX30 in de praktijk dus een stuk duurder, maar natuurlijk ook een stuk luxer en capabeler is dan de basisversie. Die dik 45 mille is overigens inclusief afleveringskosten. 'Kaal' kost 'de gemiddelde EX30' €44.200, waarmee ook deze uitvoering nog in aanmerking komt voor de SEPP-subsidie van €2.950.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.695 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk |
Maximaal koppel | 343 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 69 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.233 mm / 1.836 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.750 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 476 km |