De gefacelifte Volvo XC90 is ‘Chinees compleet’ – Back to Basics

Opties eigenlijk niet nodig

Volvo XC90 Back to Basics
Volvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90 Back to BasicsVolvo XC90Volvo XC90

Als je basisversie Plus heet, zou je verwachten dat het wel goed zit met de standaarduitrusting. Dat blijkt ook het geval bij de vernieuwde Volvo XC90, die standaard zo compleet is dat opties eigenlijk pure verwennerij zijn.

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid Plus – €93.495

Met dat ‘Chinees compleet’ in de kop verwijzen we nu eens niet naar de afkomst van het bedrijf waar Volvo onderdeel van is, maar naar het goede gebruik van Chinese merken als BYD om voor de basisprijs al een heel complete auto af te leveren. Dit is namelijk ook het geval bij de vernieuwde Volvo XC90, die met een stevig gemoderniseerde neus en een aangepast interieur nog even door mag naast de volledig nieuwe elektrische EX90. Dit heeft deels te maken met de keuzes van de Nederlandse importeur. Basisversie Core, die in onze buurlanden wel wordt geleverd, staat hier namelijk niet op de prijslijst.

In Nederland begint het dus bij de Plus en die is ook nog eens bijzonder gunstig in de markt gezet, in elk geval in vergelijking met België. Daar kost een Core €93.990 en een Plus €96.990, in Nederland heb je voor €93.495 al een Plus. Daarmee is die versie een paar mille voordeliger dan voor de facelift, keurig gedaan. In beide gevallen krijg je een T8 plug-in hybride-aandrijflijn met 455 pk en een elektrisch bereik van 70 kilometer, dus in dat opzicht is er alvast geen reden tot klagen.

Het verschil tussen een Plus en topversie Ultra – wij hadden ‘Non’ ook leuk gevonden voor de basisversie – is vrij beperkt en dat is goed nieuws voor de Plus. Van zeer uitgebreid elektrisch verstelbare stoelen tot Harman Kardon-audio en van matrix-ledkoplampen tot klimaatregeling met vier zones, het is allemaal standaard. De Plus onderscheidt zich met slechts een handjevol zaken: een fraaier afgewerkt hemeltje, een panoramadak, rolgordijnen in de achterportieren, een 360-gradencamera en een head-up display. Voor al dat fraais vraagt Volvo €4.500 en hoewel dat op dit prijsniveau heus een overweging waard is, is een standaard Plus bepaald geen straf. Bovendien is er nog de mogelijkheid om de XC90 met losse opties aan te kleden. Dat panoramadak is bijvoorbeeld ook los beschikbaar voor €1.755. Er zijn ook zaken die voor zowel de Plus als de Ultra optioneel zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor luchtvering, waarvoor Volvo €2.470 vraagt. Ook een nog beter audiosysteem van Bowers & Wilkins staat op de optielijst, en wel voor €3.110.

Bright of Dark

XC90-kopers hebben ook met de hand op de knip best wat te kiezen, want zowel de Plus als de Ultra is er als Bright en Dark. Dit heeft betrekking op de afwerking van de buitenzijde. Alles wat bij de Bright-versie verchroomd is, is bij de Dark uitgevoerd in hoogglans zwart. Anders dan bij sommige andere Volvo-modellen blijft het design van de bumpers wel gelijk, dus het gaat echt puur om die afwerking. Voor Dark betaal je geen cent extra, dus de keuze is volledig aan de koper.

Voor de buitenzijde is er nog één keuze die kosteloos gemaakt kan worden en dat is die voor kleinere wielen. Jawel! Omdat Volvo de XC90 standaard als Plus levert, zijn 21-inch wielen standaard. Wie toch de 20-inch wielen van de Core wil, kan die zonder meerprijs bestellen. Dat heeft in elk geval één voordeel, want Volvo levert de optionele allseason-banden alleen op 20-inch wielen. Voor een compleet beeld laten we hieronder de XC90 zien op die kleinere wielen en met de ‘Dark’-afwerking, die dus exact hetzelfde kost als het exemplaar dat je boven dit verhaal vindt.

Volvo XC90 Plus Dark met 20-inch lichtmetaal als optie zonder meerprijs.

In alle gevallen is Vapour Grey de enige gratis kleur. De tint doet zowel denken aan Audi’s Nardogrijs als aan de grondverf die wij onlangs op onze kozijnen smeerden. Liever wel aflakken? Dat kost dan ongeacht de gekozen kleur €1.295. Vanbinnen is er ook wat te kiezen. De standaard Nordica-bekleding, grotendeels bestaande uit gerecyclede materialen, is er zonder meerprijs in zwart of beige-achtig Cardamom. Textiele bekleding is er voor een bescheiden meerprijs ook en wie liever leer heeft, kan € 2.195 neertellen voor een nappaleren interieur in drie kleuren naar keuze.

Standaarduitrusting Volvo XC90 T8 (2024)

  • Complete rij-assistentie met ACC en Pilot Assist
  • Klimaatregeling met vier zones
  • Mogelijkheid tot voorverwarmen en -koelen
  • Zeven zitplaatsen
  • Elektrisch bedienbare achterklep
  • Elektrisch verstelbare voorstoelen met zittingverlenger en geheugen
  • Lederlook op dashboard en deurpanelen
  • Nordico-bekleding in zwart
  • Sfeerverlichtingspakket
  • Verwarmbare voorstoelen, achterbank en stuurwiel
  • 11,3-inch touchscreen met navigatie
  • Harman Kardon-audio
  • Matrix-ledkoplampen
  • 21-inch lichtmetaal

Wat zit er niet op?

  • Panoramadak
  • Leren bekleding
  • Trekhaak
  • Bowers & Wilkins-audio
  • Luchtvering
  • Head-up display
  • 360-gradencamera
  • Massagestoelen
  • Voorruitverwarming

De keuze van de auteur

De keuze van de auteur: Plus, Bright, Mulberry Red, Cardamom, panoramadak, luchtvering, trekhaak.

Omdat ik de meeste extra's van de Ultra goed kan missen, zou ik vermoedelijk inderdaad voor een Plus gaan. Het panoramadak wil ik wel, dus dat bestellen we los bij. Voor het exterieur gaan we voor de standaard 21-inch wielen en het Bright-thema, want het leven is al somber genoeg. Daarom betaal ik ook bij voor wat anders dan Vapour Grey. Volvo's Denim Blue vind ik niet zo overtuigend en donkerblauw is bovendien wel erg veilig, dus gaan we voor het fraaie Mulberry Red. Het lichtere Cardamom-interieur lijkt daar prima bij te staan en kost niets extra, dus we laten het nappaleer – hoe fraai ook – voor wat het is. Datzelfde geldt met pijn in het hart ook voor Bowers & Wilkins. Klinkt én oogt geweldig, maar we proberen wat op het budget te letten vandaag. De investering van €2.470 voor luchtvering doet daarmee extra pijn, maar dit levert in mijn ogen zo'n grote bijdrage aan het luxegevoel dat de meerprijs gerechtvaardigd is. Tot slot is er de elektrisch uitklapbare trekhaak: bijna onmisbaar op een SUV als deze. Het totaal komt daarmee op €100.310 en dat is een hele sloot geld, maar de XC90 ademt in deze vorm ook wel uit al zijn poriën dat hij dat waard is. Toch?

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 T8 Recharge AWD Plus
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 92.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 335 kW / 455 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 709 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 19 kWh
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.953 mm / 1.958 mm / 1.776 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.197 kg
Laadvermogen 753 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.350 kg / 750 kg
Banden275/40R21Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s
CO2-uitstoot (WLTP) 32 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.