De BYD Seal U DM-I biedt voor dit geld wel heel veel PHEV - Back to basics
Alles erop
‘Alles erop!’ Wij denken bij dat zinnetje onwillekeurig toch ook wel aan de laatste kapsalon die we bestelden, maar het gaat net zo goed op voor de BYD Seal U DM-i.
BYD Seal U DM-i Boost - €39.790
De BYD Seal U DM-i is momenteel één van de populairste plug-in hybrides van Europa, al staat de Volvo XC60 nog wel net wat hoger over de eerste maanden en wil het in Nederland nog niet zo vlotten met de eerste plug-in hybride van BYD. Hoewel: de DM-i is hier veel populairder dan zijn elektrische evenknie en mag zich bovendien de populairste BYD van het moment noemen, al is een 79e plek op de verkoopranglijst op zichzelf niet fantastisch. Dat zou zomaar nog kunnen verbeteren, want op papier ziet het er best goed uit voor deze stekker-BYD met benzinemotor.
De goedkoopste variant van de Seal U DM-i kost nog geen €40.000 en hoewel er ook een duurdere Comfort-versie is, zit het onderscheid tussen de twee hem puur in de aandrijflijn. De Design (€47.390) heeft vierwielaandrijving en 323 in plaats van 217 pk, al kun je je afvragen of de gemiddelde Seal U-koper zoveel geld daarvoor over heeft. Dat hoef je je trouwens helemaal niet af te vragen: het antwoord is nee. Wat wel telt, is het elektrische rijbereik. Met 77 kilometer voor de Boost is dat van de Seal U DM-i weliswaar niet grensverleggend, maar alsnog netjes.
Wordt het bruin of zwart? Kan allebei, en dat zonder bijbetaling!
Qua uitrusting zijn de Boost en de Comfort exact gelijk, en dat is buitengewoon goed nieuws voor de Boost. Elektrisch verstelbare, verwarmbare en zelfs geventileerde voorstoelen met geheuben, instelbare sfeerverlichting, een groot een draaibaar scherm, een alleraardigst audiosysteem, automatische climatecontrol met twee zones, een 360-graden-camera, adaptieve cruisecontrol, een elektrische achterklep en zelfs een panoramadak dat open kan: het is allemaal helemaal standaard.
Je mag zelfs ‘gratis’ kiezen of je je kunstlederen bekleding in zwart of bruin wilt. Aan de buitenzijde valt er ook wat te kiezen, maar hier heeft dat wel invloed op de prijs. Het stemmige ‘Time Grey’ is standaard, voor één van de andere vier metallic-tinten tel je €1.100 neer. Andere manieren om de prijs op te drijven vinden we alleen in de accessoirehoek, waar BYD €1.195 vraagt voor een afneembare trekhaak en €145 voor dakdragers.
De keuze van de auteur
Ik kom er weer eens makkelijk vanaf vandaag. Ik zou absoluut voor de Boost-versie gaan en kies voor het frisse Tian Qing Blue in combinatie met bruine bekleding.
Signalement
Merk | Byd |
---|---|
Model | Seal U DM-i Boost |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.610 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 160 kW / 218 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 18 kWh |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.775 mm / 1.890 mm / 1.668 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.940 kg |
Laadvermogen | 410 kg |
Banden | 235/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 21 g/km |