De basisversie van de Citroën C3 Aircross is flink goedkoper dan de Opel Frontera – Back to Basic
Als You wel altijd lekker kaal
Terwijl de Opel Frontera je minimaal 30 mille kost, staat tweelingbroer Citroën C3 Aircross al voor €26.990 voor je deur te blinken. Die vergelijking is echter niet helemaal eerlijk, en dat zit hem vooral in de aandrijflijn.
Citroën ë-C3 1.2 Turbo S&S MT6 You - € 26.990
Stellantis zou Stellantis niet zijn als het de ontwikkelingskosten van de nieuwe Smart Car-basis niet over zoveel mogelijk modellen zou uitsmeren, maar dat gebeurt wel met enig beleid. Citroën krijgt de primeur en heeft naast de reguliere C3 ook meteen de grotere C3 Aircross, die weer als basis dient voor de Opel Frontera die we al eerder (als EV weliswaar) in deze rubriek behandelden. De reguliere C3 heeft een Fiat-broertje in de vorm van de Grande Panda, maar een Aircross-equivalent laat bij Fiat nog even op zich wachten – als hij al komt. Hetzelfde geldt bij Opel juist voor de ‘kleine’ versie, want een evenknie van de reguliere C3/Grande Panda is er bij dat Duitse merk nog niet.
De Frontera en de C3 Aircross zijn in grote lijnen identiek, en toch gaat de vergelijking tussen de vanafprijzen van de twee mank, wat qua aandrijflijnen zitten Opel en Citroën nog niet echt op één lijn. Opel levert sinds kort als basismotorisering een 1.2 Hybrid met automaat en 100 pk, die bij Citroën in het geheel niet leverbaar is. Dat geldt omgekeerd ook voor de basismotor van de Aircross, de aloude 1.2 PureTech met 100 pk en een handgeschakelde zesbak. Logisch dus, dat de Citroën goedkoper is. Het scheelt dik 3 mille en dat is best fors voor een kleine elektrohulpje en een automaat, zeker in dit segment.
Raamslingers
Toch zijn we er ook dan nog niet, want op het gebied van uitrusting delen deze merken ook alles net even anders in. Opel heeft twee uitvoeringen, Citroën drie. In beide gevallen is een touchscreen optioneel, maar bij Opel gaat het om een losse optie en bij Citroën krijg je hem erbij als je een stap hoger op de uitvoeringenladder doet. De derde zitrij, uniek voor dit segment, is in beide gevallen niet leverbaar op de basisversie. Bij het middelste (Citroën) of hoogste (Opel) uitrustingsniveau betaal je er €700 (C3) of €799 extra voor. Richten we ons op de basisuitvoeringen, dan valt het verschil in uitrusting wel mee. De Citroën is met zijn raamslingers achter nog net wat kaler, maar dat mag ook wel gezien zijn prijs. Die even leuke als witte stalen wielen die je bij de basis-Frontera voor een schijntje kunt bijbestellen, zijn bij Citroën niet leverbaar.
Citroën C3 Aircross | Opel Frontera | |
Vanafprijs | €26.990 | €29.999 |
Basismotor | 1.2 Turbo handbak | 1.2 Turbo Hybrid aut. |
Vermogen | 100 pk | 100 pk |
Touchscreen | Nee | Nee |
Elektrische ramen achter | Nee | Ja |
Cruise control | Ja | Ja |
Airco | Ja | Ja |
Vanafprijs EV | €27.400 | €30.499 |
Vanafprijs Hybrid 136 | €31.730 | €30.999 |
Vanafprijs zevenzitter | €30.199 | €34.144 |
Antenne
Tot zover de vergelijking met de Frontera, laten we ons nu eens op die kale C3 Aircross zelf richten. Voor nog geen 27 mille koop je hiermee een SUV-tje van 4,40 meter met een flinke bagageruimte van 460 liter, die winst is alvast helemaal gratis. Naar goed Stellantis-gebruik mag de kleur er ook zijn. Hoewel de configurator aanvankelijk een zwarte C3 Aircross toont, is de auto standaard toch echt uitgevoerd in ‘Blue Monte Carlo’. Alle andere kleuren kosten extra, variërend van €200 voor wit tot €1.205 voor metallic ‘Elixer Red’. Basisversie You is herkenbaar aan zijn 16-inch stalen wielen met wieldoppen, maar ook aan het ontbreken van dakrails, privacy glass en zilverkleurige accenten in voor- en achterbumper. Opvallend is dat de antenne verdwijnt als je voor de basisversie gaat, al is dat gezien het ontbreken van enige vorm van radio niet zo gek.
Inderdaad, geen radio. Het hele centrale touchscreen schittert net als in de basis-Frontera door afwezigheid, al betekent dat bij Citroën dat ook het bijbehorende paneel verdwijnt en oogt het dus allemaal net wat natuurlijker zonder scherm. In plaats van het scherm krijg je een telefoonhouder en een app. Muziek luisteren kan alsnog, maar dan wel via die telefoon. Verder is het met twee speakers tobben als het gaat om de geluidskwaliteit én wordt het vechten met de passagier om de telefoon op te laden, want standaard monteert Citroën maar één usb-c-punt.

Geen scherm, geen stofje en ronde knoppen voor de verwarming.
Aan de binnenzijde is het allemaal toch wat minder gezellig dan in de auto’s wij wij-van-de-pers meekrijgen van Citroën. Het sfeervolle stofje op het dashboard ontbreekt en maakt plaats voor wat een hard stuk lichtgrijze kunststof lijkt te zijn, zodat het verder uit plastic opgetrokken dashboard ineens wel erg goedkoop oogt. Dat ook het stuur in dit geval van kunststof is, helpt niet. Bronskleurige accentjes geven de boel nog wat sjeu en de forse pook van de handgeschakelde zesbak is niet te missen. Citroëns ‘Advanced Comfort Seats’ hopelijk wel, want die krijgt de You-koper er mooi niet bij. Ten opzichte van duurdere versies missen we ook wat zilverkleurige accentjes en de knoppen voor de achterramen.
Geen armsteun
Cruisecontrol is standaard en airco eveneens, maar adaptieve cruisecontrol is niet leverbaar en voor automatische klimaatregeling moet je minstens een Plus nemen. Verder noteren we centrale vergrendeling met afstandsbediening (maar zonder ‘keyless’). Ook andere ‘basics’ als een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een in twee delen neerklapbare achterbank zijn gewoon present, wat in dit ‘budgetsegment’ toch de moeite van het benoemen waard is. Een armsteun voorin ontbreekt trouwens wel en dat geldt voor alle modellen met de handbak, want met automaat en elektronische parkeerrem krijgt de Plus zo'n steun wel.
Echt luxe is het bepaald niet aan boord van de C3 Aircross You. Daar is verder weinig aan te doen, want aan losse opties doet Citroën in het geheel niet voor dit model. U wilt lichtmetaal? Pech. Dat touchscreen? Helaas. Extra speakers? Ha, nee! Een derde zitrij wellicht? Door naar de Plus! Op deze regel is één uitzondering: voor het mooie bedrag van €20 koop je ‘voorbereiding voor reservewiel’, een niet nader omschreven onderdeel dat nodig is om een als accessoire te bestellen reservewiel onder de vloer te kunnen opbergen. Dat bedrag is veelzeggend: bij deze auto is iedere euro er één!
De keuze van de auteur
Noem mij maar gek, maar ik vind de kaalste uitvoering van deze auto er leuker uitzien dan de duurdere versies. Zonder dakrails en met meer zwart plastic heeft hij iets nuchters en functioneels, terwijl hij met die rails en met de zilverkleurige accenten in mijn ogen net wat te ‘lief’ en braaf wordt. Toch is de Plus-versie zijn meerprijs van €1.990 wel waard. voor dat geld krijg je niet alleen de genoemde 'opsmuk', maar ook nog een touchscreen met DAB-radio, mooiere bekleding, betere stoelen, climatecontrol, vier extra speakers, twee extra usb-aansluitingen, kunstleer op het stuurwiel en verwarmbare en elektrisch inklapbare buitenspiegels.

De Plus is zijn geld meer dan waard, maar de basiskleur mag blijven.
De C3 Aircross Plus is dan ook de variant die je in mijn ogen moet hebben, want met deze toevoegingen staat er ineens een behoorlijk complete auto. Voor die mooie basiskleur zou ik desnoods (niet doorvertellen) bijbetalen, dus daar besparen we weer wat.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 Aircross 1.2 PureTech 100 Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.980 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.795 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.672 mm |
Massa leeg | 1.212 kg |
Laadvermogen | 752 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 136 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 Aircross 1.2 Hybrid 145pk Plus | VOORRAAD KORTING €2.050,- | Plan uw showroombezoek VANDAAG! | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | Apple Carplay/Android Auto
- 2025
- 1 km

Citroën C3 Aircross 1.2 Turbo 100pk Plus 7p. of 5p. NU TE BESTELLEN !!
- 2025
- 1 km

Citroën C3 Aircross 1.2 Hybrid 145pk Max Navi/Camera/Dodehoekbewaking/17"Velgen/GEEN AFLEVERKOSTEN
- 2025
- 15 km