Dalende autoverkoop zet door

Vooral het in augustus fors afgenomen consumentenvertrouwen is een belangrijke reden voor de stemmingsomslag. Vooral particulieren kunnen de weg naar de autoshowroom moeilijker vinden. De afzet van leaseauto's blijft vooralsnog fors toenemen. Met name kleine auto's blijven populair.
Inmiddels komt 52 procent van alle nieuwe auto's uit het A- of B-segment. Daarnaast spelen ook logistieke problemen de autobranche parten. Voor sommige modellen gelden inmiddels lange levertijden als gevolg van natuurrampen of verhoogde marktvraag in andere delen van de wereld.
Aumacon ziet na de afsluiting van de verkoopresultaten over de maand september aanleiding om de in maart van dit jaar afgegeven verkoopprognose voor 2011 (van 565 duizend nieuwe auto's in Nederland) aan te passen naar 545 duizend autoverkopen. Dat is altijd nog bijna dertien procent meer vergeleken met vorig jaar en is 2011 alsnog het beste van de afgelopen tien jaar.
Volkswagen verkocht vorige maand wederom de meeste nieuwe auto's (4.924 stuks), gevolgd door Opel (3.728) en Ford (3.575). In het jaarklassement over negen maanden staat Volkswagen soeverein aan kop (50.634 stuks, 11,2% marktaandeel), gevolgd door Peugeot (37.948/8,4%) en Renault (35.181/7,8%).
Het complete verkoopoverzicht is te vinden op www.dealersupportnet.nl.
Lees ook

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

'Volvo EX30: Chinese auto zonder dat mensen het weten' - AutoWeek Podcast

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken

Enorme verschillen in laadtarieven per gemeente

Ford Mustang ook (bijna) klaar voor Le Mans
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.