Dakloze Brit: Lotus Exige S Roadster

Lotus Exige S Roadster
Vooraf plaagde Lotus ons al met een afbeelding van de Exige S Roadster. Vandaag haalt de Britse sportwagenfabrikant de auto helemaal onder het doek vandaan.

Na de teaser is het nu tijd voor het echte werk. Lotus heeft van de Exige al een aantal uitvoeringen op de menukaart staan. Daar komt nu dus een dakloos exemplaar bij. De nieuwe S Roadster zal zich voegen in het rijtje van de Exige S, Cup en Cup R. Onder de kap ligt dezelfde 3,5-liter V6 met supercharger die ook in de dichte Exiges ligt.

Normaal gesproken neemt het gewicht van een auto waar het dak van af gezaagd is met enige tientallen kilo's toe door de noodzakelijke verstevigingen. Lotus goeit het over een andere boeg, en maakt de Exige S Roadster zelfs 10 kilo lichter dan z'n dichte broertje, zo meldt het persbericht. Het totaalgewicht komt uit op 1.166 kilo.

De zomerse Lotus sprint dankzij z'n 345 pk in 4,0 seconden naar de 100 km/h, z'n topsnelheid is begrensd op 233 km/h. Het blok levert 400 Nm koppel bij 4.500 tpm. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak. Voor een stoere look zorgen de wielen, die aan de voorzijde 17-inch en achter 18-inch meten. Uiterlijke verschillen zijn verder, naast het ontbrekende dak, de afwezigheid van een spoiler achterop en een eveneens afwezige splitter aan de voorzijde. Minder relevant maar nog altijd het vermelden waard is z'n verbruik, dat is vastgesteld op 10,1 l/100 km. Het prijskaartje van de Exige S Roadster is gelijk aan die van de dichte versie, omgerekend zo'n 63.000 euro. In Nederland kost een Exige S ruim 92.000 euro.

***UPDATE*** Op de website van Lotus zien we dat de dichte Exige S sinds kort daadwerkelijk 1.176 kilo in plaats van 1.080 kilo weegt. Daarmee is de dakloze variant inderdaad tien kilo lichter dan z'n broertje.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.