AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Daimler komt met elektrische vrachtauto's

Dit jaar al eerste testkilometers

Daimler vrachtauto Freightliner eCascadia  eM2
Daimler gaat twee modellen elektrische trucks maken voor de Amerikaanse markt. Beide modellen worden dit jaar al getest en zijn vanaf 2021 leverbaar.

Het Duitse concern kondigde de nieuwe vrachtwagens woensdag aan in Portland. Met deze nieuwe modellen wil Daimler de concurrentie met rivalen als Volkswagen en Volvo aangaan. Het eerste model van Daimler is de Freightliner eCascadia en is bedoeld om goederen over de snelweg te vervoeren. De elektrische truck heeft een bereik van 400 kilometer. Het model eM2 van hetzelfde merk is bedoeld voor levering in steden en kan 370 kilometer rijden op een volle batterij.

Een andere concurrent van Daimler is Tesla. Dat merk brengt in 2020 zijn vrachtwagen met een bereik van 800 kilometer op de markt in de VS. In Nederland werken DAF en VDL samen aan een elektrische truck. Daimler heeft naast de Freightliner-trucks ook andere elektrische ijzers in het vuur. Zo rijden er in de Verenigde Staten al stadsvrachtwagens van Daimler-dochter Fuso. In Europa worden elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz getest.

Lezersreacties (88)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 3
Het aanbod zal nog verder gaan toenemen.

Prima
Anoniem
Anoniem
  • 1
Heel goed bezig!
Enne....sorry HRC.....geen waterstof??
Anoniem
Anoniem
  • 1
Typisch gevalletje net niet
Koppakking
Koppakking
  • 3
400km. Kan leuk worden in de winter.
SKKL350 het gaat pas in 2023 rijden. Waarschijnlijk eerder dan de Tesla.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik neem de Tesla, zonder aanhanger. Dan wordt 800 kilometer zeker 1.600 kilometer. Op een acculading naar de Cote d'Azur! Grand truc de Broekema.
Anoniem
Anoniem
  • 4
@Koppakking
Hoe eerder hoe beter. En van wie het merktekentje op de voorplecht is, maakt mij niet uit. Iedereen die nu de markt openbreekt, krijg wat mij betreft een lintje.
Dat gesjoemel en massaal fossieltjes verbranden moet afgelopen zijn.
Benedictus
Benedictus
  • 6
Eugh.. Daimler. Echt zo'n geitenwollensokken GroenLinks bedrijf. Beetje burgertje pesten met hun stille en schone elektrische vrachtwagens waardoor het leefklimaat in steden beter en gezonder wordt..
iDS
iDS
  • 4
Vrachtwagenweek?
Binnenkort ook nieuws over de HST en Airbus hier op de site?
Koppakking
Koppakking
  • 2
SKKL
De gewone man pesten met het aanpraten van schuldgevoelens tbv eigen gewin, dat moet maar eens afgelopen zijn. Ga palen plaatsen in India.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Koppakking
Mensen een probleem aanpraten....daar is al onze reclame op gebaseerd, ons heel kapitalistische systeem. Meer, meer...
Dat wil je veranderen?

O, btw..de iemand die je de gewone man noemt, heeft wel erg veel weg van Calimero. En die is noch gewoon, noch man.
Helios
Helios
  • 1
@IDS, dit is voor die lui die altijd mekkeren dat er maar eens wat aan vrachtwagens moet worden gedaan, en vrachtschepen en vliegtuigen.
Een teken aan de wand dat er naar die mensen wordt geluisterd
Anoniem
Anoniem
  • 3
Is de voorzitter al weer vrijgelaten?
HansSolo
HansSolo
  • 2
Peter, inderdaad qua specs niet eens in de buurt van Tesla. Maar toch mooi dat Mercedes met elektrisch trucking bezig is.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Tesla zegt, Mercedes doet.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik juich het toe hoor, maar de plannen van Daimler liggen nu al achter de Tesla-trucks die al proefrijden.
Hoe staat het met de Daimler giga-accu-factory?
ElTjappo
ElTjappo
  • 2
@wouter60. dus een Tesla ev vrachtwagen is niets, maar als het een Daimler is, is het geweldig?
Koppakking
Koppakking
  • 1
SLLK
De gewone man is degene die straks bepaald of EV wel of niet gaat slagen. Dat is de grote meute die niet leased, geen eigen oprit heeft en max 15.000 uitgeeft voor een kleine nieuwe auto of een tweedehands.
Dat kapitalistische verhaaltje is precies wat ik bedoel. Milieu heeft er niet veel mee te maken, pure business. Dus begin niet over die alles vervuilende fossiele brandstoffen. Dat is echt BS
Het Calimero gedrag hoor ik juist als bijv Shell wordt genoemd i.c.m waterstof.
matra v6
matra v6
  • 0
Inderdaad Hans, Mercedes biedt straks EV vrachtwagens aan met de range die ze nodig hebben. Voor langere ritten gaat men voor waterstof. Budweiser heeft er bijvoorbeeld al 800 besteld bij Nikola. (en tevens 40 Tesla semi's voor de korte ritten)
Anoniem
Anoniem
  • 1
De Freightliner ziet er schitterend uit !
Altijd prachtig zo'n torpedo trekker.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Total Cost of Ownership, soms vertaald in integrale kilometerprijs. Daar gaat het om in de transportwereld. Dat is inclusief kapitaallasten, brandstof/energie, personeelskosten, afschrijving, onderhoud, verzekering, etcetera.

Vrij duidelijk wie dat gaat winnen.
HansSolo
HansSolo
  • 2
Als een Tesla long range semi de Nikola in range en oplaadtijd benadert zullen de aanschaf- en lopende kosten, net als de infrastructuur zwaar in het voordeel van Tesla uitvallen. Ik ben benieuwd welk verdienmodel en welke markt de voorkeur gaat genieten.

Overigens komt Tesla ook met een een goedkopere semi die meer de markt van de Daimler truck gaat bestoken.
HansSolo
HansSolo
  • 1
Inschatting van de EV truckersmarkt in Nederland: long range Nikola waterstof plus 1000 km: 2%, long range Tesla semi 500-900 km 25% en alles daaronder tot 400-500 km bijvoorbeeld Daimler en basic Tesla semi 73% van de EV truckersmarkt.
Soulman
Soulman
  • 4
@alfababy: ik zou zeggen juist andersom Mercedes zegt. Tesla doet. Er rijdt nog geen een Mercedes ev rond terwijl er al sinds 2012 Teslas rondrijden.
hobbes2cv
hobbes2cv
  • 0
Rijden die wagens ook meteen autonoom? zoals beloofd? is het chauffeursprobleem ook meteen opgelost... O wacht even zoiets heette vroeger de trein.

O en Daf is al een aantal jaren terug verkocht aan de Amerikanen, het is nu nog een onderdelen leverancier die voor de europese markt nog de oude naam mag gebruiken, net zoe iets als Volvo dat in China Geely heet
Anoniem
Anoniem
  • 2
Hanssolo lezen is niet je sterkste punt deze trucks zijn bestemd voor Amerika, net als de tesla semi eigenlijk ook meer voor de Amerikaanse markt bedoeld, de tesla specs goed alleen ontwerp totaal ongeschikt voor Europa, de Daimler totaal niet geschikt specs waardeloos zeker voor de afstanden in Amerika wel een pluspunt het tradionele ontwerp, maar ook niet voor Europa.
AvdM40
AvdM40
  • 1
@peter81
Als je naar de Q&A sessie na de aandeelhoudersjaarvergadering had gekeken, dan had je geweten dat daar ook ook gewerkt wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wouter60: Ben je een Duister? Zo niet dan maak je me bang.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hebben ze zoveel geld op de bank staan bij Daimler, en dan nog durven ze het niet uit te geven en komen ze met dit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oiiiiio klopt echt een gevalletje net niet, dit word een flop op de Amerikaanse markt.
HansSolo
HansSolo
  • 3
De Tesla truck heb ik op YouTube al menigmaal voorbij zien zoeven, die van Mercedes nog niet. De Tesla truck ook geschikt voor markten buiten de USA, waarom zou Tesla die markten niet willen bedienen?
X X X
X X X
  • 0
Dure stroom, dure truck... en vooral weinig rendement!!!...

Gelukkig is het enkel maar om rond de kerk pakjes te leveren ...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Peter: Dit is inderdaad niet veel bijzonders. Er zal vast een doelgroep voor zijn. E ze gaan dit soort dingen vast wel aanpassen per continent.
Maar een bedrijf als Daimler met zoveel geld in kas en zo veel mechanische kennis, moet de elektrisch kennis toch gewoon in kunnen kopen.
Dit wordt weer zo'n voorzichtige NISSAN benadering. Eerst kijken of die goed verkoopt. Je zal een een mark teveel uitgeven. Ik snap die aandeelhouders niet.
Die Tesla prototypes worden al volop ingezet om goederen te vervoeren.
Die kunnen straks gewoon doorknallen in de productie. De komende 10 jaar,no limits.
Anoniem
Anoniem
  • 0
X weet je nog wat er met de NS gebeurde met het rondje rond de kerk.
Dat was pas een beschamende vertoning voor de NS.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ Hanssolo
Laat Tesla eerst maar eerst een fabriek opzetten waar ze de truck kunnen bouwen,die is er voorlopig nog niet..en men verwacht dat,dat nog wel even gaat duren..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Hanssolo
De Tesla truck heb ik op YouTube al menigmaal voorbij zien zoeven

Top,de VW ID rijd ook al even rond,maar daar is wel een productie fabriek gereed voor..

het zou mooi zijn als er een Tesla truck komt,maar nog maar ff afwachten.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@HRC
Wat vind je zelf van het vergelijk de VW ID en Tesla Semi of deze Daimler EV truck? Vergelijkbare vervoersmiddelen?
Jou redenering volgend is Daimler EV truck dus bijna net zover als Tesla model Y: er is een idee. Dat het totaal verschillende voertuigen zijn, is even niet interessant.

Nieuws en gegevens opzoeken kun je als de beste, het logisch redeneren gaat wat verloren zodra het woord Tesla wordt genoemd. Het begint echt op te vallen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Koppakking
De kapitalistische wereld is al verder dan jij: het heet private lease.
Het privé leasen is in 2017 met 25% gegroeid. Het neemt het bezwaar van een hoge aanschafprijs weg, vooral ook omdat de running costs van een EV veel lager zijn dan van een ICE. Zodra de PL prijs van EV's lager is dan die van ICE's, gaat jan met de pet heerlijk gesubsidieerd en milieuvriendelijk EV's rijden. Vooral als er VW op staat, want je zal eens risico nemen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hanssolo heb ik je al vaker uitgelegd waarom dat die tesla niet geschikt voor Europa, met de maten en ontwerp is het een Amerikaans georiënteerde truck, kun je in het krappe Europa niet zo heel veel mee, laten die semi eerst maar in serieproductie nemen of dit word weer de zoveelste miskleun van tesla, als vdl de range van die Daf truck weet te vergroten is dat een veel geschiktere truck voor de Europesche markt.
nolletje
nolletje
  • 1
Zo gauw deze dingen leverbaar zijn zal er snel een verbod voor vracht diesels komen om de steden te ontzien, het zal de ontwikkeling versnellen en al heel snel gemeengoed worden. ook hier in europa zal men sneller dan we denken dit "verplicht" gaan stellen zgn pompen of verzuipen, zoals we allemaal weten is Duitsland de baas in Europa dus valt dit niet meer tegen te houden (mochten we dat al willen)
HansSolo
HansSolo
  • 1
HRC, ik ben benieuwd naar de YouTube beelden van I.D. Neo testers in het wild, ik heb ze nog niet gezien.

De Tesla truck is al enige tijd met lading rond aan het rijden en maakt vele test miles. Daar heb ik al wel voldoende beelden van gezien, van de Mercedes truck nog niets.
HansSolo
HansSolo
  • 2
Peter, ik heb je nog vaker uitgelegd dat de Tesla truck easy wordt aangepast voor de Europese en Aziatische markt. Tesla laat die enorme markten natuurlijk niet zo maar liggen.

Er zijn al reserveringen geplaatst door Europese/Nederlandse vervoerders.

https://www.tesla.com/nl_NL/semi

Kom eens uit je cabine.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Natuurlijk prima dat Daimler EV trucks gaat maken. Echter is het maken van een dergelijke truck behoorlijk simpel...maar er komt meer bij kijken.

Een succesvol vrachtwagen EV plaatje moet ook zaken als "onderweg laden" geregeld hebben en natuurlijk voorspelbare kosten (oa laadkosten). Ook is het leuk om op schaal te kunnen produceren en niet met moeite een paar accucellen van de plank te hoeven trekken bij Samsung/LG waardoor het een erg niche product blijft.

De Tesla vrachtwagen ondergaat een test/redesign fase dat is tijdens de aandeelhoudersvergadering gezegd. De prestaties zullen beter worden dat destijds bij de onthulling zijn afgegeven. Ook is nadrukkelijk gezegd dat de vrachtwagen geschikt gemaakt gaat worden voor de EU en dat het nu niet een VS only machine is.
jean jaques de balzac
jean jaques de balzac
  • 1
Goed bezig daar bij Daimler en Tesla.
Over drie jaar of nog wat meer komen die EV trucks op de markt. Ok. Een bedrijf dat écht vooruistrevend bezig is, is Renault Trucks. Sinds 2009 werken die samen met verschillende grote bedrijven die sindsdien met EV trucks van Renault rijden en zo testkilometers tijdens praktijkgebruik maken. Renault Trucks heeft inmiddels een hele lijn van EV Trucks bijna klaar. Die hele serie staat volgend jaar (2019) in de showroom en gaat dan ook gewoon geleverd worden.

https://www.renault-trucks.nl/nieuws/renault-trucks-start-in-2019-met-verkoop-elektrische-trucks.html
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Jean
Heul goed bezig Renault trucks!
impatient
impatient
  • 0
We rijden in NL al sinds de jaren 50 EV. Op dit moment met veel belangstelling uit het buitenland. Kostprijs en onderhoud veel lager dan Tram/Trein (geen rails en onderhoud daarvan) en flexibeler. Voorheen in Groningen, Nijmegen en nu alleen nog Arnhem. Voorheen werden de spullen ook thuis gebracht door de SRV in een elektrische spijkstaal (brood, groente, melk en vlees. lokale bakker groenteboer, melkboer en slager kwamen allemaal langs de deur). En noemen we nu Picnic, Albert, Thuisbezorgd enz. Dus EV niks nieuws gewoon een bovenleiding netwerk voor een panthograaf (trolleybussen). Probleem laden opgelost en kan elke vrachtwagen en bus inhaken in de stad of op een snelweg. En voor de andere minder toegankelijke wegen de batterij met een range van 100km.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Hanssolo blijf erbij die semi is en blijft te lang zet hem maar naast een tradionele truck zie je het wel, met zon truck daar heb je als chauffeur zeer veel last bij klanten met weinig ruimte en het mag wettelijk ook niet, als je die semi geschikt wil hebben voor Europa heb je een totaal nieuwe cabine en chassis nodig dat red je niet met even aanpassen, weer echte buroklerk praat, als ik met zon tesla mijn werk had moeten doen nam ik direkt ontslag, heb jou mening en zienswijze eens voorgelegd aan mijn werkgever die begon keihard te lachen, maak je je nou niet te lekker dat duurt echt wel voor dat er volwaardige ev-trucks op te markt en Europesche gericht op de komen, en ook naar 2030 zullen er nog diesel trucks rondrijden daar ben je zo nog niet van af.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waar zijn tegenwoordig de spoilers bovenop de cabine? Je zou zeggen dat dat nuttig is voor de actieradius van een EV. Ik vind ze er maar ouderwetsch uitzien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Althans, op de kleinere zit geen spoiler, dat bedoelde ik eigenlijk..
HansSolo
HansSolo
  • 1
Peter, dus jij denkt dat Tesla in Nederland vervoerders voor de gein de Tesla Truck laten reserveren. Een truck die hier in Nederland niet mag rijden volgens jou.

Even wakker worden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Hanssolo als er een boter zijn hoofd heeft ben jij het wel bekijkt alles eenzijdig, als ik een transportbedrijf zal hebben zal ik ook een reservering doen dat is zelfs logisch, maar bij die grote bedrijven is een probleem zitten ook over het algemeen alleen maar buroklerken achter het buro, en geen ex-chauffeurs, ik kan ook veel beter werken met een planner die chauffeur is geweest en die weet waar hij over praat, dan zo,n jochie die net zijn opleiding tot planner heeft afgerond, blijf er bij die tesla is een zeer onhandige truck die je als chauffeur niet wil hebben, zal vdl een daf uit brengen met een groter bereik zal ik eerder daar voor kiezen, nogmaals dat ontwerp van de semi deugt niet voor Europa.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Knoop een normale standaart drieassigge oplegger achter de semi is die gewoon te lang, met dit ontwerp, kun je alleen een city-oplegger er achter doen, maar voor de stad is die semi ook niet geschikt te hoog, te grote draaicirkel, kun je alleen een tankoplegger er achter doen, of lijndienst mee rijden word de inzetbaarheid wel beperkt, dus zie meer in de tradionele ev-truck van daf als deze semi.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hans
Peter heeft altijd gelijk. Zo is hij geboren.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Skkl 350 dat bij jou de dingen niet bij naam mogen worden genoemd maak je wel weer waar, jullie zijn zulke ongelofelijke fanboys van tesla dat de minpunten niet genoemd mogen worden, verwacht meer van Mercedes, Volvo en Daf dat dat meer doordachte ev-trucks gaan worden, die Tesla semi blijft een op Amerika gericht ontwerp daar heeft die meer kansen als hier.
L Baeke
L Baeke
  • 0
Misschien moet hier toch ernstig nagedacht worden over waterstof als energiedrager en die dan omzetten in elektriciteit in real time. Dat zou niet alleen het probleem van de winter oplossen maar ook mogelijk maken om snel te tanken, zoals truckers dat gewoon zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Peter81: Je verwacht meer van Daimler, maar tot nu toe komen ze toch met matige specs.
Bij personenauto's bleek Tesla juist wel meer doordachte dingen te maken, waardoor die personenauto's mijlenver(lichtjaren zo je wil) voorlopen. Pas nu gaan ander fabrikanten het kopiëren.
Ik zie nog geen aanwijzingen dat Daimler verder is of beter zal zijn.

En natuurlijk wordt een Amerikaanse auto aangepast aan de Europese werkelijkheid voor die hier gaat rijden. En natuurlijk worden er nadelen gevonden. Maar het grote voordeel van elektrisch rijden is evident.
Anoniem
Anoniem
  • 0
L. Beake dat word ook wel de toekomst.
Geurt Gortemuller
Geurt Gortemuller
  • 0
Nou, de transportsector kan wel inpakken nu Tesla al zover is. Hun track-record in het omzetten van concept naar productie spreekt boekdelen, een tsunami vanaf de lopende band is er niets bij.

De traditionele bouwers hanteren een ander model, komen op een markt als het klaar is. Tesla heeft geen markt, alleen een paar miljard “crash test dummies” voor en prototype. Beide aanpakken hebben hun eigen voordelen: be there first of first be there, maar als je wat koopt moet het goed zijn. Ik ben er niet omvang onder de indruk, ik heb mijn jeugd doorgebracht in een stad waar de bussen al sinds de jaren 60 elektrisch rijden. Big deal.
HansSolo
HansSolo
  • 0
De markt voor Tesla is groot genoeg, dat laten de vele reserveringen van de Model 3 en de Semi duidelijk zien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geurt, kom je uit Vladiwostok?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geurt: OT. Op die manier was er nooit iets van gekomen, en zit je nog steeds, en de komende jaren te wachten, en wachten en wachten, en wordt je weer iets ouder.
Je had ook al 5 jaar in een Tesla kunnen rijden.
En je weet Tesla rijders, zijn over het algemeen mensen die iets bereikt hebben en zien die scheve naden niet die hier wel gezien worden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Oiiio verwacht meer van Mercedes benz de Europesche divisie van Daimler, en Volvo is ook heel verstandig bezig , die heeft ook al een alternatief ontwikkeld ter overbrugging , een lpg truck die de motoreigenschappen van een diesel heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Verwacht je meer, of wil je graag dat ze meer gaan bereiken.
De voortekenen wijzen nog niet op een voorsprong voor Daimler of de anderen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Oiiiio dat moet ik wel toegeven bij personenwagens is tesla doordacht bezig, helaas bij trucks niet, trucks met een neusje zit de markt niet op te wachten, hier hebben we alleen aan frontstuurtrucks wat daar passen alle maten trailers achter zonder met de wettelijke maximum lengte te overschrijden, want daar zitten we niet niet te wachten op eamerikaanse leest geschroeide trucks met een neusje, waar je niet alle trailers achter kunt hangen zonder de maximum lengte te overschrijden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Peter: Ja, dat is wel een ding. Maar die Tesla heeft toch geen neus, maar meer een schuine voorruit. Ik ken de buitenmaten niet.
Daimler maakt ze voor de Amerikaanse markt.
Daimler heeft als nadeel dat ze concurreren met hun eigen modellen.
Dat zie je bij personenauto's ook. Allemaal lage productie aantallen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Oiiio moet je toch even beter kijken zet eens bv een normale daf of Scania ernaast zie je wat ik bedoel dat die tesla iets langer is, gaat tenkoste van de wendbaarheid en al waar ik het over had, als tesla echt een kans wil maken en een succes wil moeten ze echt met een ev-truck komen wat echt ontwikkeld voor de Europesche markt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja als hij langer is dan is dat niet handig voor Europa.
Al is een EV in het algemeen veel wendbaarder dan een ICE.
De souplesse is ongeëvenaard en als je hem in de achteruit zet gebeurt er niets,de plus en min worden omgedraaid. Je hoeft niet te roeren.

En weet je dat een EV net zo hard achteruit kan dan vooruit;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oiiio scherper draaien als een traditionele truck hoef niet, hou je op lange duur geen opleggers, met zware belading kun je daar zelfs opleggers mee laten kantelen, en achteruit net zo hard als vooruit hebben we ook niet nodig een oplegger geladen met 20 ton druk je echt niet met een rotgang op de plek.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Een daf kon vroeger ook even hard achteruit als vooruit.
Waarom is een ev wendbaarder dan een achterwielaandrijver?
HansSolo
HansSolo
  • 0
Een groot voordeel van een EV truck is dat hij veel beter meekomt in het verkeer. Geen last van de ouderwetse koppelkromme.

Bij stoplichten, bij snelweg opritten en de berg op zorgt een EV truck door het soepele optrekken voor een veel betere verkeersdoorstroming.

Daar is iedereen bij gebaat.
HansSolo
HansSolo
  • 0
De Tesla truck krijgt voor de lancering nog een aangepast design dat beter aansluit bij de Europese en Aziatische markten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En op lage snelheid manouvreren. Ga eens met een 5 serie en een model S naar de pakeergarage van Ikea bijvoorbeeld. En ga daar eens een parcour afleggen tussen alles door. Dan snap je het verschil in wendbaarheid.
Dat ligt aan de aandrijving, en zal bij Trucks ook hetzelfde voordeel opleveren.
Los van lengtes e.d.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oiiio heb je niks aan die die extra wendbaarheid, want je oplegger is je beperking dat is nu al het geval de huidige trucks draaien scherp genoeg, je hebt maar in een geval meer aan extra wendbaarheid bij een bakwagen versie of vuilniswagen, trekker opleggers hoeven niet scherper te draaien, want als je scherp omhaalt kun je nu al opleggers in het slimste geval laten kantelen of je banden en wiellagers naar de klote helpen als je dat continu doet, super snel optrekken hoeft ook niet vind je lading niet fijn kan schades opleveren en met een tankoplegger al helemaal uit ten boze vloeistof gaat tegenwerken naar achteren hangen haalt dan druk van je trekas weg kan gevaarlijke situaties opleveren, denk aan rechtdoor schieten bij een bocht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hanssolo kan je zeggen met deze Scania met 500 pk kan ik prima meekomen in het verkeer zeker voor Nederlandse omstandigheden meer als genoeg, bij de meeste transport bedrijven is ongeveer 400 pk de norm kan je wel zeggen die 100 pk meer merk je heus wel.