
Daimler komt met elektrische vrachtauto's
Dit jaar al eerste testkilometers
Het Duitse concern kondigde de nieuwe vrachtwagens woensdag aan in Portland. Met deze nieuwe modellen wil Daimler de concurrentie met rivalen als Volkswagen en Volvo aangaan. Het eerste model van Daimler is de Freightliner eCascadia en is bedoeld om goederen over de snelweg te vervoeren. De elektrische truck heeft een bereik van 400 kilometer. Het model eM2 van hetzelfde merk is bedoeld voor levering in steden en kan 370 kilometer rijden op een volle batterij.
Een andere concurrent van Daimler is Tesla. Dat merk brengt in 2020 zijn vrachtwagen met een bereik van 800 kilometer op de markt in de VS. In Nederland werken DAF en VDL samen aan een elektrische truck. Daimler heeft naast de Freightliner-trucks ook andere elektrische ijzers in het vuur. Zo rijden er in de Verenigde Staten al stadsvrachtwagens van Daimler-dochter Fuso. In Europa worden elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz getest.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Blue Monday: vier verre van saaie auto's voor minder dan €10.000
Deze twaalfcilinders koop je voor minder dan €25.000
Met deze Daimler Double Six rijd je er vorstelijk bij – Liefhebber Gezocht
Daimler verkoopt belang in Renault
BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beboet om kartelvorming
Lezersreacties (88)
Reageren

Prima


Enne....sorry HRC.....geen waterstof??


SKKL350 het gaat pas in 2023 rijden. Waarschijnlijk eerder dan de Tesla.



Hoe eerder hoe beter. En van wie het merktekentje op de voorplecht is, maakt mij niet uit. Iedereen die nu de markt openbreekt, krijg wat mij betreft een lintje.
Dat gesjoemel en massaal fossieltjes verbranden moet afgelopen zijn.



Binnenkort ook nieuws over de HST en Airbus hier op de site?

De gewone man pesten met het aanpraten van schuldgevoelens tbv eigen gewin, dat moet maar eens afgelopen zijn. Ga palen plaatsen in India.

Mensen een probleem aanpraten....daar is al onze reclame op gebaseerd, ons heel kapitalistische systeem. Meer, meer...
Dat wil je veranderen?
O, btw..de iemand die je de gewone man noemt, heeft wel erg veel weg van Calimero. En die is noch gewoon, noch man.

Een teken aan de wand dat er naar die mensen wordt geluisterd







Hoe staat het met de Daimler giga-accu-factory?


De gewone man is degene die straks bepaald of EV wel of niet gaat slagen. Dat is de grote meute die niet leased, geen eigen oprit heeft en max 15.000 uitgeeft voor een kleine nieuwe auto of een tweedehands.
Dat kapitalistische verhaaltje is precies wat ik bedoel. Milieu heeft er niet veel mee te maken, pure business. Dus begin niet over die alles vervuilende fossiele brandstoffen. Dat is echt BS
Het Calimero gedrag hoor ik juist als bijv Shell wordt genoemd i.c.m waterstof.


Altijd prachtig zo'n torpedo trekker.


Vrij duidelijk wie dat gaat winnen.

Overigens komt Tesla ook met een een goedkopere semi die meer de markt van de Daimler truck gaat bestoken.



O en Daf is al een aantal jaren terug verkocht aan de Amerikanen, het is nu nog een onderdelen leverancier die voor de europese markt nog de oude naam mag gebruiken, net zoe iets als Volvo dat in China Geely heet




Als je naar de Q&A sessie na de aandeelhoudersjaarvergadering had gekeken, dan had je geweten dat daar ook ook gewerkt wordt.





Gelukkig is het enkel maar om rond de kerk pakjes te leveren ...


Maar een bedrijf als Daimler met zoveel geld in kas en zo veel mechanische kennis, moet de elektrisch kennis toch gewoon in kunnen kopen.
Dit wordt weer zo'n voorzichtige NISSAN benadering. Eerst kijken of die goed verkoopt. Je zal een een mark teveel uitgeven. Ik snap die aandeelhouders niet.
Die Tesla prototypes worden al volop ingezet om goederen te vervoeren.
Die kunnen straks gewoon doorknallen in de productie. De komende 10 jaar,no limits.

Dat was pas een beschamende vertoning voor de NS.

Laat Tesla eerst maar eerst een fabriek opzetten waar ze de truck kunnen bouwen,die is er voorlopig nog niet..en men verwacht dat,dat nog wel even gaat duren..

De Tesla truck heb ik op YouTube al menigmaal voorbij zien zoeven
Top,de VW ID rijd ook al even rond,maar daar is wel een productie fabriek gereed voor..
het zou mooi zijn als er een Tesla truck komt,maar nog maar ff afwachten.

Wat vind je zelf van het vergelijk de VW ID en Tesla Semi of deze Daimler EV truck? Vergelijkbare vervoersmiddelen?
Jou redenering volgend is Daimler EV truck dus bijna net zover als Tesla model Y: er is een idee. Dat het totaal verschillende voertuigen zijn, is even niet interessant.
Nieuws en gegevens opzoeken kun je als de beste, het logisch redeneren gaat wat verloren zodra het woord Tesla wordt genoemd. Het begint echt op te vallen.

De kapitalistische wereld is al verder dan jij: het heet private lease.
Het privé leasen is in 2017 met 25% gegroeid. Het neemt het bezwaar van een hoge aanschafprijs weg, vooral ook omdat de running costs van een EV veel lager zijn dan van een ICE. Zodra de PL prijs van EV's lager is dan die van ICE's, gaat jan met de pet heerlijk gesubsidieerd en milieuvriendelijk EV's rijden. Vooral als er VW op staat, want je zal eens risico nemen.



De Tesla truck is al enige tijd met lading rond aan het rijden en maakt vele test miles. Daar heb ik al wel voldoende beelden van gezien, van de Mercedes truck nog niets.

Er zijn al reserveringen geplaatst door Europese/Nederlandse vervoerders.
https://www.tesla.com/nl_NL/semi
Kom eens uit je cabine.

Een succesvol vrachtwagen EV plaatje moet ook zaken als "onderweg laden" geregeld hebben en natuurlijk voorspelbare kosten (oa laadkosten). Ook is het leuk om op schaal te kunnen produceren en niet met moeite een paar accucellen van de plank te hoeven trekken bij Samsung/LG waardoor het een erg niche product blijft.
De Tesla vrachtwagen ondergaat een test/redesign fase dat is tijdens de aandeelhoudersvergadering gezegd. De prestaties zullen beter worden dat destijds bij de onthulling zijn afgegeven. Ook is nadrukkelijk gezegd dat de vrachtwagen geschikt gemaakt gaat worden voor de EU en dat het nu niet een VS only machine is.

Over drie jaar of nog wat meer komen die EV trucks op de markt. Ok. Een bedrijf dat écht vooruistrevend bezig is, is Renault Trucks. Sinds 2009 werken die samen met verschillende grote bedrijven die sindsdien met EV trucks van Renault rijden en zo testkilometers tijdens praktijkgebruik maken. Renault Trucks heeft inmiddels een hele lijn van EV Trucks bijna klaar. Die hele serie staat volgend jaar (2019) in de showroom en gaat dan ook gewoon geleverd worden.
https://www.renault-trucks.nl/nieuws/renault-trucks-start-in-2019-met-verkoop-elektrische-trucks.html

Heul goed bezig Renault trucks!


Privat lease is inderdaad een hele mooie, en dat gaat de goeie kant op.




Even wakker worden.




Peter heeft altijd gelijk. Zo is hij geboren.





Bij personenauto's bleek Tesla juist wel meer doordachte dingen te maken, waardoor die personenauto's mijlenver(lichtjaren zo je wil) voorlopen. Pas nu gaan ander fabrikanten het kopiëren.
Ik zie nog geen aanwijzingen dat Daimler verder is of beter zal zijn.
En natuurlijk wordt een Amerikaanse auto aangepast aan de Europese werkelijkheid voor die hier gaat rijden. En natuurlijk worden er nadelen gevonden. Maar het grote voordeel van elektrisch rijden is evident.


De traditionele bouwers hanteren een ander model, komen op een markt als het klaar is. Tesla heeft geen markt, alleen een paar miljard “crash test dummies” voor en prototype. Beide aanpakken hebben hun eigen voordelen: be there first of first be there, maar als je wat koopt moet het goed zijn. Ik ben er niet omvang onder de indruk, ik heb mijn jeugd doorgebracht in een stad waar de bussen al sinds de jaren 60 elektrisch rijden. Big deal.



Je had ook al 5 jaar in een Tesla kunnen rijden.
En je weet Tesla rijders, zijn over het algemeen mensen die iets bereikt hebben en zien die scheve naden niet die hier wel gezien worden.


De voortekenen wijzen nog niet op een voorsprong voor Daimler of de anderen.


Daimler maakt ze voor de Amerikaanse markt.
Daimler heeft als nadeel dat ze concurreren met hun eigen modellen.
Dat zie je bij personenauto's ook. Allemaal lage productie aantallen.


Al is een EV in het algemeen veel wendbaarder dan een ICE.
De souplesse is ongeëvenaard en als je hem in de achteruit zet gebeurt er niets,de plus en min worden omgedraaid. Je hoeft niet te roeren.
En weet je dat een EV net zo hard achteruit kan dan vooruit;-)


Waarom is een ev wendbaarder dan een achterwielaandrijver?

Bij stoplichten, bij snelweg opritten en de berg op zorgt een EV truck door het soepele optrekken voor een veel betere verkeersdoorstroming.
Daar is iedereen bij gebaat.


Dat ligt aan de aandrijving, en zal bij Trucks ook hetzelfde voordeel opleveren.
Los van lengtes e.d.


Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.