‘CO2-pools’ blijven intact ondanks uitstel boetes
‘Gewoon voor de zekerheid’
Het is vrijwel zeker: autofabrikanten krijgen in Europa twee jaar langer de tijd om strikte CO2-doelen te halen. De kans op miljardenboetes wordt daarmee aanzienlijk kleiner, maar toch blijven autofabrikanten gebruikmaken van zogenaamde CO2-pools. "Gewoon voor de zekerheid", fluistert een CEO ons toe.
De nieuwe maatregel, die nog moet worden goedgekeurd door lidstaten en het Europees parlement, betekent concreet dat de het nieuwe gemiddelde van 93,6 gram CO2 per kilometer voor alle in de EU verkochte auto’s van een bepaalde fabrikant nu niet al voor het einde van 2025 hoeft te worden gehaald. De 93,6 gram-eis blijft gewoon van kracht, maar dat gemiddelde mag nu over 2025, 2026 en 2027 samen worden gehaald in plaats van alleen in 2025. Dat is potentieel goed nieuws voor autofabrikanten, aangezien auto’s gemiddeld steeds minder CO2 uitstoten en de verkoop van (deels) elektrische auto’s in de toekomst ongetwijfeld nog (of weer) gaat stijgen. Volgens Bloomberg zijn Stellantis en Volkswagen de grote winnaars van dit besluit, omdat deze grote Europese autobouwers door het versoepelen van de regels naar verwachting tot drie miljard extra inkomsten kunnen bijschrijven. Of beter gezegd: tot drie miljard aan boetegelden niet kwijtraken.
Zakcentje
Omdat verschillende autofabrikanten de bui al zagen hangen, hebben ze zich al veel eerder verenigd in zogenaamde CO2-pools. Autofabrikanten die de norm gemakkelijk halen, zoals pure EV-bouwers, kunnen zich verenigen met autofabrikanten die daar meer moeite mee hebben. Zo verdient de EV-bouwer een leuk zakcentje bij en bespaart de andere partij in elk geval ten opzichte van de gigantische boetes die van toepassing zijn als het strikte CO2-target niet wordt gehaald. Tesla ‘helpt’ op deze manier Stellantis, Ford, Toyota, Mazda en Subaru, terwijl Mercedes zijn CO2-gemiddelde naar verluidt wil verlagen door samen te werken met de Geely-merken Volvo, Polestar en Smart, waarbij het in laatstgenoemde overigens al een fors aandeel heeft.
Verzekering
Automotive News Europe weet te melden dat die CO2-pools gewoon blijven bestaan. Goed nieuws dus voor Tesla, dat naar verluidt dit jaar zomaar 1 miljard dollar binnenharkt door de ‘samenwerking’ met anderen. Onlangs sprak AutoWeek zelf ook al met de CEO van Citroën (onderdeel van Stellantis) over de CO2-pools. Volgens Thierry Koskas is de pool puur een soort verzekering, omdat Stellantis volgens hem waarschijnlijk ook op eigen houtje wel in staat is om de CO2-doelen te halen. Aan het gigantische elektrische aanbod van Stellantis zal dat in elk geval niet liggen, maar het is vaak de vraagkant waar de problemen ontstaan. Hoe zich dat in de komende drie jaren zal ontwikkelen en of het in die langere periode gemakkelijker is om onder de strikte EU-normen te blijven, is uiteraard niet met zekerheid te zeggen. In 2030 wordt de gemiddelde maximum CO2-uitstoot per auto in één klap verlaagd naar 49,5 gram per kilometer, vanaf 2035 is dat nul en moeten alle nieuw verkochte auto’s dus in principe elektrisch worden aangedreven. Aan die doelstelling is niets veranderd.