Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Citroën Bijou, Eend met een Engels sausje - De Vluchtstrook

Vreemde eend in de bijt

34
Citroën Bijou
Citroën BijouCitroën BijouCitroën BijouCitroën BijouCitroën BijouCitroën Bijou
Max Veldhuis
  • Max Veldhuis
  • Nieuws
4 april 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

De Citroën 2CV was op het Europese vasteland natuurlijk mateloos populair. In Engeland was de 'Eend', zoals het model in de volksmond ook wel wordt genoemd, minder succesvol. Daarom kwam Citroën op de proppen met een model dat specifiek bedoeld was voor de Engelse markt: de Bijou.

'Juweel' is de letterlijke vertaling van Bijou. Citroën onthulde het model op de London Motor Show in oktober 1959. De Bijou was heel anders vormgegeven dan de 2CV. Hij staat op hetzelfde onderstel met een vergelijkbare wielbasis, maar is 10 centimeter langer, 6,9 centimeter breder en - het meest noemenswaardige verschil - 43,2 centimeter lager dan zijn Franse broer. Het is echter niet alleen het hoogteverschil dat zorgt voor een compleet ander uiterlijk dan de 2CV. De spatborden van de Bijou zijn namelijk niet uitgeklopt, de koplampen vormen één geheel met de carrosserie en ook het silhouet is anders. De Bijou is namelijk een tweedeurs coupé, waar de 2CV vier deuren heeft en een daklijn die tot aan de achterzijde doorloopt. Hij was ontworpen door Peter Kirwan-Taylor, die ook de Lotus Elite heeft getekend.

Citroën Bijou

Citroën Bijou

Met de styling van de Bijou hoopte Citroën het meer conservatieve publiek in Engeland aan te spreken. In eerste instantie moesten de Engelsen namelijk niet zoveel hebben van de excentrieke Fransoos. De Bijou had wel gewoon de 12 pk 425 cc tweecilinder uit de 2CV onder de kap. Die krachtbron zorgde niet bepaald voor spetterende prestaties, zeker gezien het feit dat de Bijou om en nabij de 70 kg zwaarder was dan de 2CV. De 100 km/h haalde hij niet. De sprint vanuit stilstand naar een andere 'ronde snelheid', 40 mph (64 km/h) nam volgens het Engelse tijdschrift The Motor maar liefst 41,7 seconden in beslag. Wanneer hij eenmaal op stoom was ging de Bijou wel iets verder door dan de toen leverbare 2CV: hij had een top van 80 km/h tegenover 75 km/h voor de 2CV. Dat verschil is met name toe te schrijven aan de verbeterde aerodynamica door de lagere daklijn. Dat zorgde tevens voor een marginaal beter verbruik.

Verkeerde mallen

De Bijou werd gebouwd in de Engelse fabriek van Citroën in Slough. Omdat het model exclusief voor de Engelse markt bedoeld was, zat het stuur altijd rechts. Het interieur vertoonde overigens behoorlijke gelijkenissen met dat van de 2CV, met het éénspaaks stuurwiel, de plaatsing van de versnellingspook en de vorm van de stoelen als de meest in het oog springende overeenkomsten. In plaats van de rechthoekige snelheidsmeter uit de 2CV had de Bijou ronde tellers. Een tijd ging het gerucht de ronde dat de voorruit van de Bijou de achterruit van de DS Safari was, maar dit bleek uiteindelijk niet te kloppen.

Voor de carrosserie van de Bijou maakte men gebruik van glasvezel. De mallen hiervoor werden in eerste instantie geleverd door het Engelse bedrijf Whitson & Co., maar dat bleek niet echt een daverend succes. De mallen hadden namelijk allemaal een ander formaat, iets dat uiteraard niet wenselijk is bij een in serie geproduceerde auto. Daarom besloot Citroën in zee te gaan met een andere leverancier, maar het is niet bekend welke dat is. Van de Bijou rolden overigens niet bijster veel exemplaren van de band. Van 1959 tot 1964 verlieten slechts 207 exemplaren de fabriek, waarmee het één van de zeldzaamste  in serie geproduceerde Citroëns ooit is. Naar verluidt rijden er vandaag de dag nog minder dan 40 exemplaren van rond.

Citroën Bijou

Citroën Bijou

Het succes dat Citroën beoogde bij het Engelse publiek met de Bijou werd dus niet gerealiseerd. Naar verluidt is dat met name te wijten aan de prijs. De Bijou kostte in die tijd omgerekend namelijk € 791,45. Veel duurder dan bijvoorbeeld een Austin Mini, die ongeveer rond dezelfde tijd als de Bijou op de markt kwam en omgerekend slechts € 587 kostte. De Britse aanpak van Citroën heeft dus niet gewerkt. Het doek viel daarom vroegtijdig voor de Bijou. De 2CV daarentegen werd nog tot en met juli 1990 geproduceerd.

Bron afbeeldingen: Wikimedia Commons, Curbsideclassic.com.

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Citroën Classic Cars & Youngtimers De Vluchtstrook

PRIVATE LEASE Citroën

INFO
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
€ 389
Bekijk nu ⟩
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
€ 489
Bekijk nu ⟩
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
€ 524
Bekijk nu ⟩
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
€ 709
Bekijk nu ⟩
Citroën in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi 95pk Collection

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi 95pk Collection

    • 2012
    • 122.582 km

    € 5.750

    Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI Club 650 75 |Airco|Navi|Cruise Control|App-connect|PDC Achter|

    Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI Club 650 75 |Airco|Navi|Cruise Control|App-connect|PDC Achter|

    • 2021
    • 51.441 km

    € 19.650

    Citroën C4 Picasso 1.6 THP 165 Automaat Intensive VERWACHT

    Citroën C4 Picasso 1.6 THP 165 Automaat Intensive VERWACHT

    • 2015
    • 101.041 km

    € 14.950

Meer Citroën occasions

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën specificaties
  • Citroën occasions
  • Citroën video's
Advies en informatie
  • Citroën tests
  • Citroën gebruikersreviews
  • Citroën index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    95
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    95
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden