AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
34

Vreemde eend in de bijt

Citroën Bijou, Eend met een Engels sausje - De Vluchtstrook

Citroën Bijou Citroën Bijou Citroën Bijou Citroën Bijou Citroën Bijou Citroën Bijou Citroën Bijou
  • Max Veldhuis
  • Autonieuws
4 april 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

De Citroën 2CV was op het Europese vasteland natuurlijk mateloos populair. In Engeland was de 'Eend', zoals het model in de volksmond ook wel wordt genoemd, minder succesvol. Daarom kwam Citroën op de proppen met een model dat specifiek bedoeld was voor de Engelse markt: de Bijou.

'Juweel' is de letterlijke vertaling van Bijou. Citroën onthulde het model op de London Motor Show in oktober 1959. De Bijou was heel anders vormgegeven dan de 2CV. Hij staat op hetzelfde onderstel met een vergelijkbare wielbasis, maar is 10 centimeter langer, 6,9 centimeter breder en - het meest noemenswaardige verschil - 43,2 centimeter lager dan zijn Franse broer. Het is echter niet alleen het hoogteverschil dat zorgt voor een compleet ander uiterlijk dan de 2CV. De spatborden van de Bijou zijn namelijk niet uitgeklopt, de koplampen vormen één geheel met de carrosserie en ook het silhouet is anders. De Bijou is namelijk een tweedeurs coupé, waar de 2CV vier deuren heeft en een daklijn die tot aan de achterzijde doorloopt. Hij was ontworpen door Peter Kirwan-Taylor, die ook de Lotus Elite heeft getekend.

Citroën Bijou

Citroën Bijou

Met de styling van de Bijou hoopte Citroën het meer conservatieve publiek in Engeland aan te spreken. In eerste instantie moesten de Engelsen namelijk niet zoveel hebben van de excentrieke Fransoos. De Bijou had wel gewoon de 12 pk 425 cc tweecilinder uit de 2CV onder de kap. Die krachtbron zorgde niet bepaald voor spetterende prestaties, zeker gezien het feit dat de Bijou om en nabij de 70 kg zwaarder was dan de 2CV. De 100 km/h haalde hij niet. De sprint vanuit stilstand naar een andere 'ronde snelheid', 40 mph (64 km/h) nam volgens het Engelse tijdschrift The Motor maar liefst 41,7 seconden in beslag. Wanneer hij eenmaal op stoom was ging de Bijou wel iets verder door dan de toen leverbare 2CV: hij had een top van 80 km/h tegenover 75 km/h voor de 2CV. Dat verschil is met name toe te schrijven aan de verbeterde aerodynamica door de lagere daklijn. Dat zorgde tevens voor een marginaal beter verbruik.

Verkeerde mallen

De Bijou werd gebouwd in de Engelse fabriek van Citroën in Slough. Omdat het model exclusief voor de Engelse markt bedoeld was, zat het stuur altijd rechts. Het interieur vertoonde overigens behoorlijke gelijkenissen met dat van de 2CV, met het éénspaaks stuurwiel, de plaatsing van de versnellingspook en de vorm van de stoelen als de meest in het oog springende overeenkomsten. In plaats van de rechthoekige snelheidsmeter uit de 2CV had de Bijou ronde tellers. Een tijd ging het gerucht de ronde dat de voorruit van de Bijou de achterruit van de DS Safari was, maar dit bleek uiteindelijk niet te kloppen.

Voor de carrosserie van de Bijou maakte men gebruik van glasvezel. De mallen hiervoor werden in eerste instantie geleverd door het Engelse bedrijf Whitson & Co., maar dat bleek niet echt een daverend succes. De mallen hadden namelijk allemaal een ander formaat, iets dat uiteraard niet wenselijk is bij een in serie geproduceerde auto. Daarom besloot Citroën in zee te gaan met een andere leverancier, maar het is niet bekend welke dat is. Van de Bijou rolden overigens niet bijster veel exemplaren van de band. Van 1959 tot 1964 verlieten slechts 207 exemplaren de fabriek, waarmee het één van de zeldzaamste  in serie geproduceerde Citroëns ooit is. Naar verluidt rijden er vandaag de dag nog minder dan 40 exemplaren van rond.

Citroën Bijou

Citroën Bijou

Het succes dat Citroën beoogde bij het Engelse publiek met de Bijou werd dus niet gerealiseerd. Naar verluidt is dat met name te wijten aan de prijs. De Bijou kostte in die tijd omgerekend namelijk € 791,45. Veel duurder dan bijvoorbeeld een Austin Mini, die ongeveer rond dezelfde tijd als de Bijou op de markt kwam en omgerekend slechts € 587 kostte. De Britse aanpak van Citroën heeft dus niet gewerkt. Het doek viel daarom vroegtijdig voor de Bijou. De 2CV daarentegen werd nog tot en met juli 1990 geproduceerd.

Bron afbeeldingen: Wikimedia Commons, Curbsideclassic.com.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Citroën Classic Cars & Youngtimers De Vluchtstrook

Uitgelicht aanbod

    1.2 PureTech Shine

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine

    • 2015
    • 59.443 km

    € 10.750

    1.0 VTi 68PK S&S 5D Feel Airco

    Citroën C1 1.0 VTi 68PK S&S 5D Feel Airco

    • 2017
    • 69.836 km

    € 6.955

    1.6 Tendance navi , climate, lm velgen , tel, cruise .

    Citroën C4 Aircross 1.6 Tendance navi , climate, lm velgen , tel, cruise .

    • 2013
    • 117.905 km

    € 10.435

Meer Citroën occasions

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën specificaties
  • Citroën occasions
  • Citroën video's
Advies en informatie
  • Citroën tests
  • Citroën gebruikersreviews
  • Citroën index
Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Vlak voor zijn tachtigste verjaardag kocht Wiel (what’s in a name?) Willems een fonkelnieuwe...

Lees meer
Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Citroën C3-XR onder het mes

    Citroën C3-XR onder het mes

    7
    • 13 april 2021
  • Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385...

    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    42
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    21
    • 9 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    5
    • 7 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    2
    • 7 april 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Citroën C3-XR onder het mes

    Citroën C3-XR onder het mes

    7
    • 13 april 2021
  • Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385...

    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    42
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    21
    • 9 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    5
    • 7 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    2
    • 7 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep