Chinezen kijken in Roosendaal

Hafei Lobo
Vrije autoverkoopketen Cardoen bereidt een Europese invasie voor van twee of drie Chinese automerken. In 2007 worden de eerste leverbaar, nu al zijn er tien verschillende modellen in Roosendaal te bewonderen.
Vrije autoverkoopketen Cardoen bereidt een Europese invasie voor van twee of drie Chinese automerken. In 2007 worden de eerste leverbaar, nu al zijn er tien verschillende modellen in Roosendaal te bewonderen.
Cardoen is sinds 1 oktober 2005 actief op de vrije automarkt in Nederland. Met nieuwe of bijna nieuwe auto's die stukken goedkoper zijn dan bij het 'officiële' kanaal richt de prijsvechter zich op de prijsbewuste consument. Eerder dan Renault haalde Cardoen de Dacia Logan naar West-Europa. Nu heeft het van oorsprong Belgische bedrijf de zinnen gezet op de import en levering van Chinese auto's en volgens directeur Karel Cardoen zijn de eerste Chinese auto's in 2007 in Nederland te koop. Om de reacties van het publiek te peilen reizen tien modellen van de merken Hafei, Changhe Ideal, Xiali N3, Faw Jiaxing MPV en Dongan van vestiging naar vestiging en de komende drie dagen is het exotische gezelschap te bewonderen in het voorlopig enige Nederlandse filiaal in Roosendaal. In China zijn maar liefst 98 verschillende fabrikanten.
Cardoen is in onderhandeling met de verschillende Chinese fabrikanten. De Belgische ondernemer wil eerst dat de producenten de auto's aan alle EU-normen laten voldoen, ook op veiligheidsgebied. Volgens Cardoen maakte Landwind de fout door te snel de Europese markt te willen veroveren. Omdat onderhandelingen met Chinezen langzaam verlopen, kan Cardoen nog niet zeggen wanneer in 2007 de auto's in Nederland te koop zijn. Wie de auto's gaat bekijken, zal worden gepolst naar z'n mening en Cardoen speelt die weer door aan de Chinezen. Het gaat om auto's in de prijsklasse van 5.950 euro voor de Hafei Lobo, een Chevrolet Matiz-concurrent tot aan een 19.999 euro kostende Yangzi Lucky Bell, en pick-up met vier portieren.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.