China kloont vrolijk verder

CH Auto Lithia
CH Auto LithiaCH Auto LithiaDongfeng Brave Soldier EQ2050 M3DDongfeng Brave Soldier EQ2050 M3DLifan 320Lifan 320
Dat Chinezen dol zijn op imitatiespul, is bekend. Dat ze niet te beroerd zijn hun kopieerdrang bot te vieren op auto's, wisten we ook. En toch weten ze je telkens weer te verbazen...

Op de autoshow van Peking kregen we de meest wonderlijke creaties van de meest exotische merken en types voorgeschoteld. Was Zhongxing's Urban Ark nog gewoon mooi van lelijkheid, de gelijkenis met een Kia Soul lag er in ieder geval niet duimendik bovenop. Bij de Lithia, een creatie van de Chinese ontwerpstudio CH Auto, zien we enige gelijkenis met de Audi R8 maar voor- en achterkant zijn toch duidelijk anders. De Lithia wordt overigens aangedreven door een elektromotor van 201 pk en 220 Nm, goed voor een topsnelheid van 170 km/h.

Hoe anders gaat het er aan toe bij de merken Dongfeng en Lifan. Dongfeng bouwde al Hummer H1 (Humvee) -klonen voor overheidsdoeleinden – de EQ2050, bijgenaamd 'Brave Soldier' ('dappere soldaat') - en daar is nu ook een burgersmansversie van. Die gaat door het leven als EQ2050 M3D en de concept car beleefde z'n debuut op de autobeurs van Peking. Voorin ligt een in licentie gebouwd Cummins dieselblok van 4,5 liter, goed voor 200 pk en 570 Nm, die de dappere soldaat aan een topsnelheid van 135 km/h helpt. Naast deze 3.500 kilo wegende gele rakker stond overigens nog een kleinere versie, de HUV, geïnspireerd op de Hummer H3.

Het merk Lifan heeft op kopieergebied helemaal een naam hoog te houden. In Peking stond de 320, een auto die heel in de verte wel iets wegheeft van de Fiat 500L en/of Mini Countryman. Lifan is in ieder geval dol op dat laatste merk want ze knutselden eerder al eens een Mini Cooper in elkaar met de naam 320 ('Smiley' in andere markten).

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.