Cadillac wil zich losweken van General Motors

'Werken aan imagoprobleem'

Cadillac SRX
Cadillac gaat zich financieel losweken van moederbedrijf General Motors. Binnen een paar jaar komt het luxemerk met een eigen jaarrekening. Ondertussen moet er hard worden gewerkt aan het imago en het modellengamma.

Het luxemerk van General Motors zal als een zelfstandige 'business unit' gaan opereren en in die hoedanigheid verantwoordelijk zijn voor haar eigen financiële resultaten. "Cadillac zal in 2017 veel meer autonomie en zelfredzaamheid hebben", aldus grote baas Johan de Nysschen tijdens een bijeenkomst in New York.

Volgens de president van Cadillac levert zijn merk een aanzienlijke bijdrage aan de winst van General Motors. Sinds zijn aanstelling vorig jaar heeft hij er op aangedrongen dat Cadillac meer op eigen benen komt te staan. De verhuizing van Detroit naar New York was daar al een voorbeeld van, evenals de wens voor eigen V8-motoren.

Minder eenvoudig te realiseren is de wens van De Nysschen om het merkimago op te vijzelen. Om te beginnen wil hij het dealernetwerk opschudden, waarbij de focus meer op 'brand building' en merkbeleving moet liggen dan op louter verkoop.

Daarna moet het modellenaanbod worden uitgebreid; de eerste is een opvolger van de SRX (foto 1 en 2) cross-over, daarna volgt een pauze en komen er vanaf 2018 weer nieuwe modellen bij, waaronder veel nieuwe cross-overs. "We zitten nu in de fase van investeren, we bereiden ons voor op de toekomst", aldus De Nysschen.

Cadillac wil in 2020 wereldwijd 500.000 auto's verkopen, wat neerkomt op een marktaandeel in het luxesegment van ongeveer 5 procent. Vorig jaar verkocht het merk 263.697 auto's. In het eerste halfjaar van 2015 namen de verkopen 3,5 procent toe ten opzichte van vorig jaar. De bestverkochte modellen zijn de SRX, ATS (foto 3) en Escalade (foto 4).

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.