Cadillac BLS traag op gang

Cadillac BLS
De Zweedse krant Göteborgs-Posten doet een boekje open over de in Trollhättan gebouwde Cadillac BLS. De auto lijkt niet aan te slaan. Inmiddels is de productie verminderd van dertig auto's per dag naar dertig per week.
De Zweedse krant Göteborgs-Posten doet een boekje open over de in Trollhättan gebouwde Cadillac BLS. De auto lijkt niet aan te slaan. Inmiddels is de productie verminderd van dertig auto's per dag naar dertig per week.
In februari startte de productie van de op de Saab 9-3 gebaseerde Cadillac BLS in de Saab-fabriek in Trollhättan. Toen werd begonnen met een productie van dertig auto's per dag. Inmiddels is dat aantal teruggeschroefd naar dertig per week. Dat komt neer op een jaarproductie van 1.400 stuks. Cadillac heeft jaarlijks 10.000 auto's begroot – liefst 8.600 meer dus. Volgens Dick Braakhekke, woordvoerder van Cadillac Europe is over de gehele levenscyclus van de BLS een aantal begroot van 10.000 per jaar. "Daar verandert niets aan. In de startfase zijn het er alleen minder."
Volgens Göteborgs-Posten hebben in de maand mei 171 mensen een Cadillac BLS gekocht. Tot nu toe zijn volgens de krant 339 auto's in Europa geregistreerd. Volgens de Europese importeur Kroymans zijn dat er ruim vijfhonderd zijn. Verder beweert het bedrijf uit Breukelen dat er nog 2.341 orders in de portefeuille zitten.
Naar aanleiding van de teleurstellende resultaten heeft Cadillac volgens de Zweedse krant besloten de stationwagenversie van de BLS in de ijskast te zetten. Overigens heeft Cadillac nooit gezegd dat die er ook werkelijk komt. Maar omdat de Saab 9-3 Sport Estate ook in Trollhättan van de band rolt, ligt een BLS stationwagen voor de hand. Braakhekke ontkent dat de stationwagenversie in de ijskast is gezet, maar doet verder geen uitspraken over toekomstige producten. Hij voegt er wel aan toe dat logisch lijkt dat de stationwagen er ooit komt. Overigens draait de Saab-fabriek in Trollhättan evengoed op volle toeren: de nieuwe 9-3 Sport Estate door het publiek in de armen gesloten.
Dick Braakhekke vindt het te vroeg om al over het resultaat van de BLS te oordelen. "Pas half mei hadden alle dealers een auto. Bovendien wordt de BLS voornamelijk als lease-auto aangeschaft. Dan duurt het langer voordat een auto naar zijn eigenaar gaat." Hij toont zich 'niet ontevreden' met de resultaten van de BLS. Ook over Cadillac in het algemeen is hij te spreken: "In mei zijn 345 Cadillacs in Europa geregistreerd, flink meer dan vorig jaar. Onze belofte om in 2010 20.000 Cadillacs per jaar te verkopen in Europa staat nog steeds."

 

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.