Brabus neemt GLE- en GLS 63 onder handen

Bekend recept

Brabus GLE GLS 800
Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800Brabus GLE GLS 800BrabusBrabusBrabus

Brabus is flink op dreef. Na de Mercedes-AMG E 63 S geeft de fabrikant uit Bottrop de GLE en GLS een vergelijkbare behandeling. Beide mastodonten krijgen een aanzienlijke vermogensupgrade en de nodige cosmetische aanpassingen.

Je hoeft in ieder geval niet veel moeite te doen om de SUV's van Brabus te herkennen. De Mercedes-logo's zijn vervangen door die van Brabus en daarbij zijn de bumpers op zowel de GLE 800 als de GLS 800 dikker aangezet en voorzien van de nodige carbonfiber onderdelen, waarbij de diffuser het meest in het oog springt. Een ander prominent stijlkenmerk is de grille. Die heeft dezelfde spijlen als de Panamericana-grille van Mercedes-AMG, maar aan de linkerkant van het logo zijn twee van die spijlen rood gemaakt en aan weerszijden van de grille zitten carbonfiber inzetstukken. Uiteraard is de grille van de GLS nog even een maatje groter dan die van de GLE.

Brabus GLS 800

Beide SUV's rollen op 24-inch wielen. De GLE staat op multispaaks-exemplaren met een rood randje, terwijl de GLS meer opvallende 'monoblocks' als schoeisel heeft. 'De perfecte keuze voor ieder terrein', aldus Brabus in het begeleidend schrijven. Dat wagen wij echter te betwijfelen. Ook het interieur laat Brabus niet ongemoeid. Aluminium pedalen, speciaal leer voor de stoelen, andere vloermatten en carbonfiber sier- en instaplijsten maken het plaatje compleet. Om het af te maken zijn de flippers achter het stuurwiel groter gemaakt.

Brabus GLE 800

De aanpassingen zijn uiteraard niet louter cosmetisch van aard. De 4.0 V8 biturbo krijgt zowel in de GLE als GLS een vermogensboost naar 800 pk en 1.000 Nm koppel. Ook monteert Brabus een aangepaste uitlaat voor een wat nadrukkelijker aanwezig geluid. Dankzij de afgetrainde krachtbron sprint de GLS in 3,8 seconden naar de 100 km/h om pas te stoppen met versnellen bij een begrensde 280 km/h. De GLE heeft dezelfde topsnelheid, maar is 0,4 seconden eerder bij de 100 km/h.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.