Bovag: ‘Sloopregeling oude diesels groter effect op stikstofuitstoot’

Stimuleren

Klokje rond Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk

We gaan met z’n allen binnenkort langzamer rijden om de stikstofuitstoot omlaag te brengen. Volgens Bovag is er echter ook een andere oplossing mogelijk die meer effect kan hebben: het stimuleren van de vervanging van oude dieselauto’s door nieuwe exemplaren.

Deze week ging de kogel door de kerk en besloot het kabinet dat de maximumsnelheid op ’s lands snelwegen overdag omlaag moet naar 100 km/h. Daarmee hoopt het de stikstofuitstoot van het Nederlandse wagenpark omlaag te brengen en de bouwsector meer ademruimte geven. De Bovag laat in gesprek met RTV Noord weten dat het een ‘marginaal effect’ op de stikstofuitstoot verwacht. Volgens de brancheorganisatie moet er juist worden gekeken naar het actief verschonen van het wagenpark.

Concreet wordt daarbij gedoeld op de dieselauto’s in Nederland. Tom Huyskens van Bovag laat RTV Noord weten dat nieuwe diesels een oplossing kunnen zijn: “Die stoten bijna geen stikstof meer uit. Er zijn zelfs modellen die aan alle richtlijnen voldoen en helemaal geen stikstof meer uitstoten.” Huyskens benadrukt daarbij dat ook de CO2-uitstoot van dergelijke diesels heel laag ligt. Het vervangen van oude auto’s door moderne diesels is volgens Bovag dan ook een interessante gedachte voor het stikstofprobleem. Een sloopregeling, waarbij eigenaren een premie krijgen voor het inruilen van hun oude auto voor een nieuwe diesel, moet dat dan stimuleren. “Dat effect zal namelijk veel groter zijn”, aldus Huyskens.

Lezersreacties (121)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.