AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bovag-Rai verliezen kort geding fijnstofheffing
21
De rechter heeft de Bovag en de Rai Vereniging vandaag in het ongelijk gesteld in de zaak die de twee brancheverenigingen hadden aangespannen in verband met de fijnstofheffing die morgen van kracht wordt. Deze heffing maakt auto's zonder roetfilter in praktijk onverkoopbaar.
Bovag en Rai waren van mening dat de Nederlandse overheid hiermee onwettig vooruit loopt op de Euro V-wetgeving, maar de rechter vond dus van niet. "We zijn uiteraard teleurgesteld", zegt de woordvoerder van de Rai Vereniging. "Dit is wel een belangrijke uitspraak omdat je zo fiscale differentiatie in gang zet die niet door Europees recht wordt beheerst. De Europese Commissie volgt deze zaak zover wij weten dan ook met argusogen. Als ieder land zijn eigen belastingen gaat toepassen op Europese eisen zoals de Euro-normen, wat zijn die algemene eisen dan nog waard?" De RAI Vereniging denkt dat een zogenaamde inbreukprocedure, wat betekent dat de Europese Commissie de Nederlandse regering om tekst en uitleg gaat vragen, zeker tot de mogelijkheden behoort. Eerder dwong zo'n procedure de toenmalige minister Zalm tot het instellen van een BPM-teruggave bij export.
De verenigingen beraden zich nog over een eventueel hoger beroep.
De huidige bonus van 600 euro voor nieuwe auto's met een roetfilter vervalt daarmee vanaf morgen. In plaats daarvan krijgen alle diesels 900 euro bpm korting. Daarna volgt een heffing van 200 euro voor elke milligram uitstoot. Zodoende worden diesels die precies voldoen aan de huidige Euro IV-norm van 25 mg per kilometer 4.100 euro duurder.