Boon en Passo: Japanse tweeling

Samenwerking Daihatsu en Toyota

Toyota Passo
In Japan zijn de Daihatsu Boon en de Toyota Passo onthuld. Het is voor het eerst dat beide fabrikanten een geheel model samen ontwikkelen.
In Japan zijn de Daihatsu Boon en de Toyota Passo onthuld. De fabrikanten wilden met deze stadsauto's een opvallende styling, goede prestaties en een lage prijs met elkaar verenigen.
Toyota en Daihatsu werken al jarenlang nauw samen. Het is echter voor het eerst dat beide fabrikanten een geheel model samen ontwikkelen. De Passo is voor Toyota de kleinste uit de stal en de Boon is voor Daihatsu de grootste onder de kleintjes.
Toyota en Daihatsu geven voor de Passo en de Boon een gemiddeld verbruik op van 1:21. Toyota en Daihatsu melden vervolgens trots, dat de uitstoot 75 procent lager ligt dan de Japanse wetgeving voor 2005 voorschrijft. Ook zou de auto bovengemiddeld veilig zijn bij aanrijdingen en zijn de Passo en de Boon standaard voorzien van ABS en EBD.
De auto"s hebben een lengte van 3,60 m en een hoogte van 1,53 m. De wielbasis bedraagt 2,44 m. Voor de aandrijving komen twee benzinemotoren beschikbaar, een 1.0 (71 pk) en een 1.3 (90 pk). De nieuwe Yaris in het voorjaar van 2005 verwacht staat op het platform van de Passo. Het design zal echter flink afwijken. De auto komt wel als Daihatsu naar Nederland als opvolger van de Sirion. Die kunnen we begin 2005 verwachten.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.