AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Biobrandstof slecht voor oude auto'
1
Duitsland wil in 2009 het biobrandstofgehalte verhogen naar 10 procent. Dit is niet zonder risico's voor de bezitters van de iets oudere auto's, meldt Bovag. Bij auto's van ongeveer negen jaar of ouder kan een te hoog gehalte aan biobrandstof motorschade opleveren.
In ons land is momenteel ongeveer eenderde van de auto's negen jaar of ouder. In Nederland is er echter geen risico, omdat in 2010 het biobrandstofgehalte van de brandstoffen op 5,75 procent ligt. Dit is een 'veilige' waarde voor oude motoren.
Het Duitse televisieprogramma 'Frontal 21' meldde onlangs dat biobrandstof (E10) door het hoge ethanolgehalte te agressief kan zijn voor slangen en pakkingen in auto's van rond de negen jaar oud, in het ergste geval ook voor de motor zelf.
Bovag adviseert automobilisten met een ouder voertuig indien mogelijk brandstof zonder bio-toevoeging te tanken als ze in het buitenland zijn.
Het Duitse televisieprogramma 'Frontal 21' meldde onlangs dat biobrandstof (E10) door het hoge ethanolgehalte te agressief kan zijn voor slangen en pakkingen in auto's van rond de negen jaar oud, in het ergste geval ook voor de motor zelf.
Bovag adviseert automobilisten met een ouder voertuig indien mogelijk brandstof zonder bio-toevoeging te tanken als ze in het buitenland zijn.