Binnenkort hangt er in enkele minuten een grotere accu in je Nio

Haken en ogen zijn te ondervangen

Nio ET5 Touring accuwisselstation Power Swap Station

De meest onderscheidende eigenschap van EV-bouwer Nio is zonder twijfel dat het accuwisselstations heeft. Tot nu toe krijg je daar altijd een vol exemplaar van de accu die je al had, maar binnenkort kun je in heel Nederland kiezen voor een grotere of een kleinere accu. Al zitten daar wel wat haken en ogen aan.

Als we de ET5 Touring apart meetellen, biedt Nio in Europa momenteel vijf modellen aan. Hoewel ze flink uiteenlopen in formaat, zijn ze allemaal leverbaar met accu’s van 75 of 100 kWh. Doelbewust, want zo kunnen die accu’s in Nio’s Power Swap Stations voor alle modellen worden gebruikt. Tot nu toe is het zo dat je in zo’n wisselstation altijd het accuformaat krijgt waarvoor je bij het bestellen van de auto hebt gekozen. Kopers van een Standard Range (75 kWh) krijgen in het wisselstation dus áltijd een 75-kWh accu terug, ook als er die dag nog een retourtje Rome gepland staat. Dat lijkt misschien onhandig, maar daarvoor zijn goede verklaringen. Zo registreert de RDW een auto inclusief accu, met de specificaties, gewichten en prijzen die daarbij horen. Die prijzen dienen dan ook weer als basis voor de bijtelling, waarmee Nio-rijders niet zelden te maken hebben.

Toch is het wisselen van grote naar kleine accu’s en terug wel degelijk iets wat op Nio’s wensenlijstje staat, en wat het merk in thuisland China trouwens al in de praktijk brengt. In Europa is het nog niet zover, maar Nio laat weten dat de benodigde hobbels voor wat betreft de kentekenregistratie en de bijtelling genomen zijn. De Nederlandse autoriteiten zijn volgens het merk akkoord met het wisselen, mits de wissel van een kleine naar een grote accu een tijdelijk karakter heeft. Dat is in het belang van Nio zelf, want mensen moeten wel een reden hebben om ‘permanent’ voor de grote accu te kiezen. Bovendien wil het merk de 100 kWh-accu’s ook weer terug na een piekperiode. In China merkt Nio een duidelijke piek in de vraag naar 100-kWh accu’s gedurende de zomerperiode, maar wordt er met het uitdelen van zogenaamde Nio-punten gestimuleerd om de grote batterij zo snel mogelijk weer vrij te maken voor andere gebruikers. In Nederland zou Nio ook daarvoor kunnen kiezen, maar komt er voor 75-kWh-rijders waarschijnlijk een echte limiet op het gebruik van 100-kWh accu’s. Hoe dat precies gaat werken, is volgens Nio Nederland simpelweg nog even afwachten: “Dit is allemaal nieuw, dus wij moeten het nog ondervinden”.

Buffer

De mogelijkheid om van accu te wisselen bestaat bij Nio logischerwijs alleen als je de accu niet koopt, maar leaset. Dat doen tot nu toe alle Nio-rijders en betekent dat je maandelijks €169 of €289 kwijt bent voor de accuhuur. Ongeacht de hoeveelheid kilometers die je rijdt, dat dan weer wel. Een wissel duurt slechts enkele minuten en neemt in de nieuwste generatie stations nog minder tijd in beslag dan voorheen. Die 4.0-wisselstations, die in Nederland in Amsterdam en in Maastricht te vinden zijn, kunnen bovendien 21 in plaats van 13 accupakketten herbergen. Momenteel hebben de stations minder pakketten, omdat er simpelweg nog niet genoeg gebruikers zijn. Dat verklaart waarom de stations een sluitingstijd hebben, want er moet telefonische support zijn en dat is bij de huidige toestroom nog niet rendabel. In het wisselstation wordt de accu DC-geladen met een snelheid van 20 tot 80 kW, afhankelijk van de vraag en het stroomaanbod. Wisselstations kunnen dus tevens als energie-buffer dienen, wat Nio gretig aandraagt als één van de voordelen.

Overigens wordt iedere nieuwe Nio afgeleverd met een gloednieuw accupakket, dus met de komst van een nieuwe auto is er ook een nieuw pakket in omloop. Vanaf het einde van 2024 moet het in Nederland mogelijk zijn om tussen de accuformaten te wisselen. 100-kWh accu's zijn er inmiddels in meerdere varianten, waardoor het snellaadvermogen 125 of 180 kW kan zijn. Daarin maakt het wisselstation geen onderscheid, dus de DC-piek is na een accuwissel altijd een verrassing.

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.