Binnenkort na tien jaar weer F1-auto's op de Nordschleife

Vettel en Ricciardo

Red Bull F1 Sebastian Vettel 2011 (ANP)

Sinds de dramatische Grand Prix van Duitsland in 1976 racet de Formule 1 niet meer op de Nürburgring-Nordschleife, maar heel af en toe rijden er nog wel eens F1-auto's. In september is het weer eens zover. Dan schieten er twee Red Bulls over de Groene Hel.

Het was een spektakel van jewelste toen vroeger de Formule 1 de ruim 22 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife aandeed voor de Grand Prix van Duitsland. Helaas was het ook wel eens wat te veel van het goede, met 1976 als dieptepunt. Toen was er de vreselijke crash van Niki Lauda, die hem voor het leven zou tekenen. Daarna verdween de Nordschleife van de F1-kalender en sindsdien moeten we het doen met af en toe eens een demorun om nog een idee te krijgen van hoe moderne Formule 1-auto's het er zouden doen. De laatste keer dat dat gebeurde is alweer dik tien jaar geleden, toen Michael Schumacher met de Mercedes W02 'die Grüne Hölle' bedwong. In september treedt een andere Duitser in zijn voetsporen.

Niet zomaar een Duitser, maar viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. En ook niet met zomaar een auto, maar met de RB7. Je leest het goed: Vettel keert even terug achter het stuur bij Red Bull en wel in de auto waarmee hij in 2011 zo succesvol was. Maar liefst 11 overwinningen (en zijn tweede wereldtitel) pakte hij ermee. De opvolger daarvan, de RB8, bracht Vettel vijf overwinningen en ook die auto is straks op de Nordschleife te bewonderen. Achter het stuur daarvan zit Daniel Ricciardo, tegenwoordig test- en reserverijder bij Red Bull. Een bijzondere rentree achter een Red Bull-stuurtje dus voor die twee, die in 2014 nog teamgenoten waren.

Op 9 september is het zover: dan mogen Vettel en Ricciardo de Nürburgring-Nordschleife bedwingen. Of het een nieuw ronderecord oplevert? Zeg nooit nooit. Michael Schumacher mocht tien jaar geleden niet losgaan en het is maar de vraag of Red Bull een andere benadering kiest. Het absolute ronderecord is nog altijd in handen van Timo Bernhard, die met een aangepaste Porsche 919 Hybrid EVO in 5.19 minuten het ruim 20 km lange circuit over ging. In 2007 schatte BMW-Sauber, dat destijds coureur Nick Heidfeld een rustig rondje liet rijden in een moderne F1-auto, dat een tijd van 5.13 mogelijk moest zijn. Met de RB7 moet dat lukken, zou je zeggen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.