Bijna vergeten: de Opel Monterey was een lel van een SUV/terreinwagen

Boven de Frontera

Opel Monterey RS

De SUV is zo’n alledaagse verschijning geworden dat je haast zou vergeten dat dit type auto ooit heel erg zijn best deed om op zijn grote voorbeeld te lijken: de échte terreinwagen. Zo’n model had Opel ook even in het gamma: de Monterey. We kwamen erop toen we aan het graven waren naar Opels verleden op dat gebied, een actueel thema omdat Rüsselsheim de naam Frontera recent afstofte. Dat was vroeger ook een SUV/terreinwagen van de 0ude stempel. Maar die moest dus de Monterey die we hier beschrijven boven zich dulden, zoals de nieuwe Frontera de Grandland boven zich heeft.

Nee, zo worden ze niet meer gemaakt bij Opel. En eerder eigenlijk ook niet, want de Monterey was net als de pick-up Campo en de kleinere terreinwagen Frontera geleend van Isuzu. Dat kon allemaal gemakkelijk onder de grote GM-paraplu. Isuzu bouwde ooit de Trooper, en dat is een naam die in de jaren 80 al eens in de vaderlandse prijslijsten voorkwam. De Monterey was niets anders dan de tweede generatie van dat Japanse model, in Nederland van 1992 tot 1998 door Opel geleverd. In dit verband is het aardig om aan te stippen dat de Isuzu Trooper een massa tweelingbroertjes had, zoals de Honda Horizon, Subaru Bighorn, Acura SLX, Chevrolet Trooper en Holden Jackaroo.

 

Opel Monterey.

Het model was een heuse wereldspeler, waarvan in het geval van de Opel alleen de typeplaatjes en merklogo’s Duits waren. De Monterey werd puur en alleen de Europese showrooms binnengeduwd om te voorkomen dat de Opel-dealers nee moesten verkopen aan klanten die wel trek hadden in een grote 4x4. Gezien de toenemende populariteit van het fenomeen terreinwagen was dat helemaal geen gekke gedachte. Feit was alleen dat dit kleine hoekje van de markt al ruimschoots werd voorzien door de erkende ijzervreters van Land Rover, Jeep, Mitsubishi, Toyota en Nissan. Was daar dan nog ruimte over voor een nieuwe Opel? Tja, in de verkoopstatistieken op onze website komt de Monterey in het geheel niet voor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nissan Patrol en de Jeep Cherokee, die op een veel langere carrière kunnen bogen. Toch was de Monterey wel degelijk de moeite van een bezoekje aan de Opel-dealer waard, inclusief een proefrit ter plaatse.

De terreinreus was een aangename reisgenoot met een overvloed aan binnenruimte, prima prestaties, keurige omgangsvormen en een alleszins te pruimen in- en exterieur. Bovendien was er keuze uit een korte en een lange uitvoering en uit een dikke turbodiesel en een benzine-V6. Nu zien we de Monterey als relikwie, iets uit een voorbij tijdperk. En ook uit een vergeten segment, dat nu slechts door de Defender en Land Cruiser wordt vertegenwoordigd. En Opel? Dat was het Europese Monterey-avontuur al heel snel vergeten.

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.