Bijna ondergesneeuwd: 2014 Nissan GT-R

Nissan GT-R 2014
Nissan GT-R 2014Nissan GT-R 2014Nissan GT-R 2014Nissan GT-R 2014Nissan GT-R 2014Nissan GT-R 2014
Het grote klapstuk van Nissan op de Los Angeles Auto Show was natuurlijk de waanzinnige GT-R Nismo, maar daardoor zou je bijna vergeten dat ook de 'gewone' GT-R wat kleine aanpassingen krijgt voor het nieuwe modeljaar.

Want laten we eerlijk zijn: de Nismo is geweldig, maar ook de standaard GT-R is al een beest die tot de allersnelste productieauto's ter wereld behoort. De afgelopen jaren zijn we eraan gewend geraakt dat de auto er ieder jaar wat pk's bij krijgt, maar daar ziet Nissan deze keer vanaf. Om de afstand met de nieuwe topversie niet te klein te maken, houdt men het op 550 pk, en vooruit: dat is ook wel voldoende.

Toch wordt de techniek wel degelijk onder de loep genomen: het onderstel gaat op de schop voor nog meer scherpte en stabiliteit. Om de dagelijkse bruikbaarheid wat te vergroten zijn de rolgeluiden en trillingen zoveel mogelijk naar de achtergrond verdrongen, terwijl de remmen en besturing minder zenuwachtig staan afgesteld.

Aan de buitenkant is de GT-R van modeljaar 2014 vooral gemakkelijk te herkennen als hij is uitgevoerd in de kleur Golf Flake Red Pearl, want die is nieuw. Voor nog meer onderscheid zorgt de nieuwe, optionele koolstofvezel achterklep met dito achterspoiler, een geheel dat de helft weegt van een standaard klep en spoiler. In het donker vallen vooral de nieuwe led-koplampen met Adaptive Front Lighting System op, terwijl iemand die is ingehaald achterlichten ziet met strakke, ononderbroken ringen. De losse ledjes zijn dus niet meer zichtbaar.

De vernieuwde GT-R is, inclusief drie nieuwe interieurkleuren, in Japan vanaf 2 december te koop. Andere markten volgen begin volgend jaar.

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.