AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
15

Zegen voor grijze import-auto's

Beter laat dan nooit: 'vierkante' kentekenplaat Rusland

Lexus SC430 Rusland kentekenplaten Lexus SC430 Rusland kentekenplaten
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autonieuws
27 november 2020 om 15:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Een zucht van verlichting voor Russische rijders van grijze-import-auto’s: het is nu toegestaan om een smallere, hogere kentekenplaat te voeren die wél in het kleine vak achterop past.

Tot voor kort stond de Russische overheid het gebruik van zo’n kentekenplaat naar Amerikaans en Japans model niet toe. Eigenaren van import-auto’s met een te kleine ‘nis’ in achterklep of achterbumper werden daardoor gedwongen om een regulier, Europees model kentekenplaat tegen het achterwerk van hun auto te schroeven. Aangezien de kentekenplaat achterop ook verlicht moet zijn, leidt dat per definitie via een ingewikkeld proces naar een lelijk resultaat.

Dat juist Rusland niet eerder met een kentekenplaat voor dit soort importmodellen kwam, is opvallend. Met name in het oostelijke deel van het land barst het van de importmodellen uit Japan, een land dat erom bekend staat dat er een heleboel keurig onderhouden auto’s te halen zijn.

Lexus SC430 Rusland kentekenplaten

De oude situatie

Instagram-gebruiker Carl laat het probleem goed zien. Zijn rode Lexus SC430 (waanzinnig mooi - JL) reed tot voor kort rond met een grote kentekenplaat over het zichtbaar te kleine vak achterop. Inmiddels is de kleinere, vierkante kentekenplaat gemonteerd en ziet de Lexus er veel beter uit.

Twee formaten

Wereldwijd zijn er grofweg twee kentekenplaat-formaten voor auto’s: het ‘Europese’ en het ‘Amerikaanse’ model. Heel strikt zijn die maten niet, Japanse kentekenplaten zijn bijvoorbeeld hoger dan Amerikaanse. Grofweg komt het er echter op neer dat een deel van de wereld brede, maar lage kentekenplaten gebruikt en een ander deel voor kortere, maar hogere platen kiest. In een aantal landen, zoals de Verenigde Arabische Emiraten en Israël, kunnen gebruikers naar believen kiezen voor één van de twee formaten.

In Nederland krijgen auto’s in principe de rechte, brede exemplaren, al kunnen die naar believen worden omgewisseld voor een vierkant model. Dat is met name bij terreinauto’s een veel gekozen oplossing, denk aan de voorlaatste editie van de Land Rover Discovery. Speciaal voor import-auto’s is er de zogenaamde 18.2-plaat, die 21 centimeter korter is dan een reguliere Nederlandse kentekenplaat. Wie daarvoor in aanmerking wil komen, moet echter aantonen dat de verlichte ‘nis’ achterop niet geschikt is voor het reguliere of het vierkante model. In Rusland gelden soortgelijke beperkingen: het nieuwe kenteken-formaat is alleen beschikbaar voor auto’s die niet geschikt zijn voor de reguliere platen.

\Foto's: Instagram/scarl430z, met toestemming

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    In het Wild: Honda Accord (2001)

    In het Wild: Honda Accord (2001)

    4
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    15
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: Hyundai i20

    Back to Basics: Hyundai i20

    48
    • 23 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe neus voor Buick Enclave

    Nieuwe neus voor Buick Enclave

    6
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Michel Vaillant verliest zijn schepper; Jean Graton

    Michel Vaillant verliest zijn schepper;...

    19
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    36
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    13
    • 22 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep