AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Bertone maakt toch tien Mantides'
31
Bertone wilde het in de eerste instantie bij één exemplaar van de oogverblindende Mantide laten, maar door zeer enthousiaste reacties van potentiële klanten heeft de designstudio de plannen toch gewijzigd.
De Italianen zijn nu van plan om tien Mantides te bouwen. In tegenstelling tot de Corvette ZR-1, de auto waarop –ie gebaseerd is, wordt de Mantide bepaald geen koopje. Bertone heeft het over een prijs van ongeveer twee miljoen dollar.
De Mantide beschikt net als de ZR-1 over een dikke V8 met supercharger en een vermogen van 647 pk. In de gewone ZR-1 zorgt de aandrijflijn al voor imposante prestaties. De Corvette is met een rondetijd van 7:26.4 zelfs een van de snelste productieauto's op de beruchte Nordschleife.
De creatie van Bertone is nog een stapje sneller. Onder meer door een vlakke bodemplaat en een diffusor heeft de auto 30 procent meer downforce dan een ZR-1. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,25. Door het gebruik van koolstofvezel voor de carrosseriepanelen, het interieur en de wielen is de Mantide bovendien nog eens 100 kilogram lichter dan de auto waarop hij gebaseerd is.
Bertone claimt een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,2 seconden en een topsnelheid van 351 kilometer per uur. Een rolkooi en racekuipstoelen met vierpuntsgordels zorgen ervoor dat de Mantide geschikt is om aan FIA-races mee te doen. Zo ver zal het echter niet komen, want het blijft bij dit ene exemplaar en de gelukkige eigenaar zal de auto ongetwijfeld liever in z'n gekoelde garagebox stallen. De Mantide toert gedurende een jaar langs een aantal belangrijke auto-evenementen. De onthulling heeft plaatsgevonden op de Autoshow van Sjanghai.
De Mantide beschikt net als de ZR-1 over een dikke V8 met supercharger en een vermogen van 647 pk. In de gewone ZR-1 zorgt de aandrijflijn al voor imposante prestaties. De Corvette is met een rondetijd van 7:26.4 zelfs een van de snelste productieauto's op de beruchte Nordschleife.
De creatie van Bertone is nog een stapje sneller. Onder meer door een vlakke bodemplaat en een diffusor heeft de auto 30 procent meer downforce dan een ZR-1. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,25. Door het gebruik van koolstofvezel voor de carrosseriepanelen, het interieur en de wielen is de Mantide bovendien nog eens 100 kilogram lichter dan de auto waarop hij gebaseerd is.
Bertone claimt een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,2 seconden en een topsnelheid van 351 kilometer per uur. Een rolkooi en racekuipstoelen met vierpuntsgordels zorgen ervoor dat de Mantide geschikt is om aan FIA-races mee te doen. Zo ver zal het echter niet komen, want het blijft bij dit ene exemplaar en de gelukkige eigenaar zal de auto ongetwijfeld liever in z'n gekoelde garagebox stallen. De Mantide toert gedurende een jaar langs een aantal belangrijke auto-evenementen. De onthulling heeft plaatsgevonden op de Autoshow van Sjanghai.