Beestachtige trekkracht:Audi A8 TDI
Naast de 3.7 en 4.2 benzineversies is Audi's nieuwe vlaggenschip nu ook leverbaar met de krachtigste achtcilinder (personenwagen)diesel ter wereld.
Audi's nieuwe common-rail dieselmotor heeft een inhoud van 4.0 liter en is gebaseerd op de 3.3 TDI. Maar je kunt wel zeggen dat de 4.0 V8 een nieuwe motor is dank zij nieuwe techniek en materialen.
Hij is de eerste TDI van Audi's nieuwe V-motorengeneratie en is slechts 516 mm lang en volgens Audi zo'n 150 mm korter dan vergelijkbare krachtbronnen van de concurrentie. Met een totaalgewicht van 270 kilo is het ook nog eens één van de lichtste V8-diesels ter wereld. De vier kleppen per cilinder worden bediend door roltuimelaars met hydraulische klepstoters. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de lage verbruiks- en emissiewaarden.
De 4.0 biturbo TDI heeft 275 pk bij 3750 tpm en een maximum koppel van 650 Nm bij 1800-2000 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h doe hij in 6,7 s. Het gemiddeld brandstofverbruik is volgens de fabrieksopgave 9,6 l/100 km.
Redacteur Sandor van Es heeft al een eerste rij-impressie met de nieuwe A8-versie gemaakt. Daarbij viel het hem op dat het werkelijk nauwelijks te horen is dat er een diesel in het vooronder staat, zowel bij stationair als bij het optrekken.
De Audi heeft een beestachtige trekkracht, die het indrukwekkendst is bij de tussenacceleraties. Het volledige verslag staat in AutoWeek no. 23 van 28 mei.
De prijs van de Audi A8 4.0 TDI bedraagt € 107.900.