AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bandentest: minimale profieldiepte niet genoeg
De voetzolen van de auto vormen de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. Ze zijn van levensbelang. Tijdens een test op het RDW-circuit in Lelystad boeken we schokkende resultaten bij experimenten met profieldieptes en bandenspanning.
De voetzolen van de auto vormen de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. Ze zijn van levensbelang. Tijdens een test op het RDW-circuit in Lelystad boeken we schokkende resultaten bij experimenten met profieldieptes en bandenspanning.
Vooral door het slechter en kouder wordende weer, ligt de aandacht de laatste tijd vaker bij autobanden. Maar ook het feit dat auto's steeds zwaarder en sneller worden, zorgt er voor dat het rubber steeds belangrijker wordt. Op het RDW circuit van Lelystad experimenteren we samen met Vredestein met banden met verschillende profieldieptes en spanning.
Bij de testen blijkt dat bandenspanning van levensbelang is. Wanneer de banden een halve bar te weinig spanning hebben, wordt het volgen van het handlingparcours een gevaarlijke oefening. Ook blijkt dat de wettelijk voorgeschreven minimale profiel van 1,6 millimeter te weinig is. Al bij twee millimeter ligt aquaplaning op de loer en bij honderd km/u is op nat wegdek bijna twintig meter meer nodig om de auto tot stilstand te brengen.
De volledige resultaten van de bandentest staan in AutoWeek 3, die vanaf vandaag in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws