Back to the Future: Stola S86 Diamante (2005)
Toeleveranciers van de auto-industrie zijn spelers in de schaduw. Het Italiaanse Stola bouwde tientallen concept-cars die de show stalen op de stands van diverse opdrachtgevers, stuk voor stuk aansprekende automerken. Een uitzondering op die regel was de beeldschone S86 Diamante, die als echte Stola werd gepresenteerd. Het ontwerp bleek een vluggertje van ene meneer Gandini.
De signatuur van meester Marcello Gandini is op de Stola S86 Diamante duidelijk aanwezig.
Traditiegetrouw juist boven de beide achterwielen: de unieke uitsnede van de wielkasten. Hellend als een springschans, fronsend als een wenkbrauw. Een kenmerk dat zelfs van een Morgan nog een échte Gandini zou maken.
Natuurlijk zijn lang niet al Gandini's ontwerpen aan die ene genadeloze, allesbepalende pennenstreep ten prooi gevallen. Het zou ook geen gezicht zijn op een BMW 520 of een Renault Supercinq. En al helemaal niet op een Citroën BX, die hem nota bene wél kreeg – het brullende topmodel Sport, althans. De overduidelijke wielkastgelijkenissen met grootheden als Countach, Diablo, Shamal en Quattroporte, maakten van de S86 een nieuw lid van die club. Net als bij een meesterwerk uit de schilderkunst, zat de handtekening waar de kenners hem verwachtten. Prima dus. En de auto die Gandini eromheen boetseerde, was niet minder geweldig. Prachtige, gestrekte lijnen, met de stoute omlijsting van de zijruitjes als het enige recalcitrante detail in een verder aangenaam rustige koets. De Stola oogde net zo bescheiden en realistisch als de ontwerper zelf.
Het knappe aan de S86 is dat Stola de auto binnen een termijn van slechts vijf weken heeft weten te ontwerpen én bouwen. Op 1 maart 2005, de persdag van de Salon van Genève, was het ding nog maar net klaar. Niet als toevallig resultaat van een te krappe planning, maar als bewijs van puur vakmanschap. De auto bleek de boodschapper van Stola's capaciteiten om klanten binnen enkele weken van een kant-en-klaar auto-ontwerp te kunnen voorzien. En ook dat het bedrijf goed is in het bouwen van statische en
dynamische concept-cars, zoals het eerder al had aangetoond met exoten als de Alfa Romeo 8C, Mercedes-Benz SLR en Maybach Exelero. Missie geslaagd? Ja, de S86 was 'af'. En het is helemaal terecht dat-ie als Stola op de wereld is gezet. De vraag doet zich echter voor of dit laatste ook echt een slimme zet was. Want stel je deze vergeten auto eens voor als een studie van Maserati, Lancia of Fiat – hoeveel sterker zou de Stola S86 je dan zijn bijgebleven?