Back to Basics: Ford Puma

Het zit ‘m in de details

Ford Puma back to basics
Ford Puma back to basicsFord Puma back to basicsFord Puma back to basicsFord Puma back to basicsFord Puma back to basicsFord Puma back to basics

De Ford Puma is terug, maar zeker niet zoals we hem van vroeger kennen. De compacte sportieve driedeurs coupé  wordt pakweg 20 jaar later gereïncarneerd als een cross-over. In de komende AutoWeek neemt de nieuwe Puma het als luxe ST-Line X op tegen twee concurrenten, maar dit weekend mag hij zich hier eerst bewijzen als instap-Titanium.

Ford Puma Titanium 1.0 EcoBoost Hybrid
€26.900

Wie de prijslijst van de nieuwe Ford Puma openslaat, krijgt een overzichtelijk geheel voorgeschoteld. Op het gebied van motorisering is er keuze uit twee motoren, de uitrustingsniveaus zijn in vieren onderverdeeld: de Titanium (X) en ST-Line (X). Als instapper verwijst de verkoper van Ford iedereen door naar de Puma Titanium. Onder de motorkap houdt zich een 1.0 EcoBoost-benzinemotor schuil. Deze krachtbron kan op een mild hybrid-steuntje in de rug rekenen. Het blok is goed voor 125 pk. Iedereen die voor deze versie kiest, hoeft zich niet te schamen. Alleen de meest luxe ST-Line X is optioneel leverbaar met een krachtiger versie van hetzelfde blok. De Puma krijgt in dat geval 155 pk. De basisprijs schiet dan echter wel met een kleine €5.000 omhoog.

Als eigenaar van een Puma Titanium hoef je je overigens over het algemeen niet snel te schamen. Aan de buitenkant verhullen enkel de niet-geblindeerde achterramen en de tienspaak lichtmetalen 17-inch wielen dat het om de instapversie gaat. De oplettende kenner zou de Titanium daarnaast van de rest kunnen onderscheiden door zijn reguliere antenne in plaats van een ‘haaienvinnetje’. Verder kleedt Ford de Puma aanzienlijk aan: ledverlichting rondom, verchroomde sierdelen onder aan de deurpanelen en in het front van de compacte SUV of parkeersensoren in de achterbumper. Zoals bij meer modellen van het merk geldt de Blazer-blauwe lakkleur als enige basiskleur. Wie liever de lichtere introductie=blauwe kleur wil, dient €800 extra af te tikken. De lakprijzen lopen op tot €1.000.

Binnenin zou je evenmin gelijk zeggen dat het bij de Titanium om de kaalste versie gaat. Neem de (handbediende) airconditioning, het centrale multimediascherm voor radio, DAB+ én navigatie van West-Europa of de knoppen op het multifunctionele stuur voor de cruisecontrol. De voorruit is voor een gedeelte verwarmbaar. Ook knoppen voor vier elektrisch bedienbare ramen of automatisch instelbare zijspiegels zijn aanwezig. In vergelijking met de luxere ST-Line missen we wel een digitaal instrumentarium: de Titanium krijgt ‘gewone’ klokken en meters achter het stuur.  Verder krijgt de Titanium geen andere luxere voorzieningen, zoals een sportiever ingestelde ophanging, een extra bodypakket, sportstoelen of een achteruitrijcamera in de automatisch te openen achterklep. Valt daarmee te leven?

Signalement

Merk Ford
Model Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.645

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 4.186 mm / 1.805 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.588 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 640 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 121 g/km

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.