AutoWeekend Top 10: sympathieke cabriootjes
Met de huidige hitte is elk zuchtje wind heerlijk, dus rijden in een leuke cabrio kan (wel met een pet op en goed ingesmeerd!) voor wat fijne verkoeling zorgen. Wij hebben een rijtje gemaakt met modellen die voor weinig geld in de prijslijst stonden en ook nu betaalbaar zijn.
Let wel: het zijn niet per se de beste goedkope cabrio's die er ooit geweest zijn, wel de 'geinigste' en 'sympathiekste'. Hoe subjectief die begrippen ook mogen zijn ...
10. Ford StreetKa. Kylie Minogue kwam opdraven om deze open Ka aan de (metro-)man te brengen, waarmee Ford duidelijk aangaf wat de doelgroep was. Maar hij rijdt stiekem best leuk met z'n 95 pk.
9. Peugeot 205 Cabrio. Ziet er voor een cabrio op basis van een stadsauto leuk uit en was zelfs met een behoorlijk pittige 1,9-litermotor met 105 pk te krijgen!
8. Citroën Visa Décapotable. Een cabrioversie van de op zich al zo excentrieke Visa. Een 50 pk-motortje zorgde nu niet bepaald voor imponerende prestaties, maar echte Citrofielen zullen zich helemaal thuisvoelen in deze sympathieke Fransman.
7. Smart Roadster. Een echt rij-ijzer in deze top-10. Met een relatief bescheiden vermogen (zelfs de Brabus had maar 100 pk) wist de Roadster toch de sportieve harten sneller te laten kloppen, met dank aan een zeer laag gewicht. Helaas was er geen handbak beschikbaar, want de halfautomaat is geen toppertje.
6. Suzuki Cappuccino. De eerste Japanse inzending in dit lijstje, deze verderlichte KeiCar met een vermogen van 64 pk. Rijplezier te over, en omdat-ie ook in Nederland op de prijslijst heeft gestaan, is een zesde plek meer dan verdiend.
5. Rover 100 Cabrio. Zo'n bizarre creatie dat het weer cool wordt, deze Engelsman. De basis (een opgefruite Metro) was op z'n zachtst gezegd een beroerde start, maar in onze test in 2002 concludeerden we dat de 100 Cabrio stiekem toch wel de nodige pret kon bieden.
4. Yugo Cabrio. Het echte zwarte schaap in dit rijtje is misschien wel de Yugo Cabrio. Alleen te krijgen in de Verenigde Staten, Griekenland, Duitsland en het voormalige Joegoslavië. Objectief gezien hebben we er weinig aan gemist, maar desondanks zullen de liefhebbers van de underdog wel een traantje gelaten hebben in de jaren negentig vanwege het ontbreken van deze excentriekeling in de prijslijst.
3. Daihatsu Copen. Iets duurder dan de meeste andere auto's, maar een levende legende op de redactie na de fameuze video van Roland. Daarom is het extra zonde dat Daihatsu uit Europa verdwenen is: komen er nooit meer van dit soort ludieke wagentjes naar ons land uit die hoek.
2. Lada Samara Cabrio. Je zult het misschien niet geloven, maar dit oostblokmerk heeft een heuse cabrio op basis van de Samara in de prijslijst gehad. Een blauwe maandag, dat wel, van 1995 tot 1996. Een 1,5-liter viercilinder leverde 71 pk in dit streepje zon na de Koude Oorlog.
1. Mega Tjaffer. Op nummer één moet natuurlijk de Mega Tjaffer staan. Niet alleen vanwege die bizarre naam, maar ook door z'n 'eigenwijze' uiterlijk. Dat je bij 120 km/h een geluidsniveau van 84,5 dB moest trotseren, maakte niet uit. Je reed er immers cooler bij dan alle andere automobilisten bij elkaar.