AutoWeekend Top 10: Mediabestedingen

Mitsubishi Space Star
Nissan PulsarSkoda FabiaKia CarensFord MondeoVolkswagen Passat 4MotionOpel CorsaCitroën C4 CactusRenault TwingoPeugeot 308 GT
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de grootste mediabestedingen van automerken in ons land.

Fabrikanten doen er alles aan om hun auto's een podium te geven. Hoe communiceer je een nieuw product naar de consument? Juist, via de media. Er gaan gigantische bedragen gemoeid met het in de publiciteit brengen van auto's.

Er zitten grote verschillen in de totale Nederlandse mediabestedingen van de merken, maar ook in de gemiddelde uitgaven daaraan per verkochte auto. Zo gaf Lexus – dat op de twintigste plaats staat qua totale uitgaven - in 2014 gemiddeld maar liefst 2.427 euro per verkochte auto uit. Ook Dacia was duur uit met 2.291 euro per verkochte auto. Peugeot gaf veruit het meest uit aan mediabestedingen, maar was per auto slechts 906 euro kwijt. Gemiddeld gaven de merken vorig jaar per verkochte auto ruim 957 euro uit aan de media.

We focussen ons op de totale uitgaven van de merken in 2014 en komen zo tot een top 10, waarin duidelijk wordt dat de Franse merken afgelopen jaar flink hun portemonnee hebben getrokken.

10. Mitsubishi
Mitsubishi besteedde vorig jaar net geen 15,5 miljoen euro aan media-uitingen. Vrij veel voor een merk dat in ons land niet heel veel verschillende modellen aanbiedt. Toch is het goed te verklaren. Mitsubishi heeft de Space Star nog niet zo lang in het gamma, dus die heeft de nodige promotie nodig. Per verkochte auto gaf het merk ruim 1.277 euro uit, behoorlijk bovengemiddeld.

9. Nissan
Het was een belangrijk jaar voor Nissan in ons land. We maakten bijvoorbeeld kennis met de nieuwe C-segmenter van het merk, de Pulsar. Aangezien er door de fabrikanten het meest wordt uitgegeven in dit segment, is het niet verwonderlijk dat het een duur jaar was voor Nissan. Het gaf gemiddeld maar liefst 1.613 euro per verkochte auto uit aan reclame. In totaal was het merk ruim 17 miljoen kwijt aan mediabestedingen. Een stijging van maar liefst 80 procent vergeleken met 2013.

8. Skoda
Skoda gooide er ten opzichte van 2013 ook een flinke schep bovenop. Ruim 18,5 miljoen werd er gespendeerd aan de media. Op de valreep maakten we in 2014 nog de introductie van de nieuwe Fabia mee. Dat zal een behoorlijk aandeel hebben gehad in de kosten. Per verkochte auto was Skoda vorig jaar 916 euro kwijt. Dat is nét onder het gemiddelde.

7. Kia
Het Koreaanse merk heeft een stevige voet aan de grond in ons land. Dat blijkt ook uit de mediabestedingen. Kia gaf iets meer dan 21 miljoen uit in de media, wat een gemiddelde van 1.277 euro per verkochte auto betekent. Da's net iets minder dan moederbedrijf Hyundai uitgaf, terwijl dat bedrijf het qua verkoopaantallen af moet leggen tegen Kia.

6. Ford
Ford heeft niet stilgezeten in 2014. We zagen de Focus-facelift en ook de nieuwe Mondeo maakt eindelijk de oversteek naar ons continent. Dat zie je in de cijfers: Ford was vorig jaar 23,5 miljoen kwijt aan mediabestedingen. Per verkochte auto betekent dat een gemiddelde van 1.130 euro.

5. Volkswagen
Volkswagen verkocht in 2014 de meeste auto's in Nederland. Daar staat tegenover dat er 24,6 miljoen aan mediabestedingen werd genoteerd. De verkoopaantallen zorgen ervoor dat de verhouding mediabestedingen/verkochte auto's bij Volkswagen het gunstigst uitpakken; het merk was gemiddeld maar 577 euro kwijt.

4. Opel
Opel zag in 2014 zijn grootste succesnummer een nieuwe levensfase ingaan: de nieuwe Corsa maakte zijn debuut. Daarnaast was het het jaar waarin de Adam flink in de schijnwerpers werd gezet. Toch gaf het merk, met een totaal van iets meer dan 27 miljoen, 17 procent minder uit aan de media ten opzichte van 2013. Per auto kostte het Opel 1.155 euro.

3. Citroën
Vanaf nu alleen nog maar Franse merken. Citroën was vorig jaar bijna 28,5 miljoen euro kwijt aan mediabestedingen. De C4 Cactus was natuurlijk hét grote nieuws voor het merk. De auto doet het goed in ons land. Het flinke totaalbedrag brengt de gemiddelde uitgaven per auto op 1.484 euro.

2. Renault
Renault ging nog een stap verder dan Citroën en gaf ruim 30,5 miljoen uit. 2014 was het jaar waarin we de nieuwe Twingo en de nieuwe Espace mochten verwelkomen. Dat verklaart ook dat het merk maar liefst 31 procent meer mediabestedingen deed dan in 2013. Per auto doet het merk het wel beter dan zijn landgenoot; Renault gaf gemiddeld 1.000 euro per verkochte auto uit.

1. Peugeot
Het was een mooi jaar voor Peugeot. Het merk was het op één na bestverkopende van Nederland met bijna 37.000 auto's. De 308 draait pas net mee en doet het goed, daarnaast zagen we ook de kleinste telg, de 108, in de showroom verschijnen. De immense 33,5 miljoen die het merk uitgaf aan de media lijkt het waard te zijn geweest. Peugeot gaf per auto 906 euro uit en dat is onder het gemiddelde!

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.