AutoWeekend Top 10: lelijk of cool?

Pontiac Aztek
Hyundai CoupéFiat MultiplaCadillac SevilleSsangYong RodiusFord Taurus WagonNissan CubeJeep CompassFord ScorpioMercedes-Benz VaneoAMC PacerSubaru B9 Tribeca
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de lelijkste (of juist de coolste?) auto's aller tijden.

We begeven ons deze week op zeer glad ijs want niets is zo subjectief als iemands mening over het uiterlijk van een auto. Toch zijn er van die auto's die veel vaker dan anderen worden genoemd op lijstjes van 'lelijkste auto's aller tijden', hieronder in willekeurige volgorde neergepend. Maar wat voor de één lelijk is, is voor de ander juist weer hartstikke cool of juist compleet camp. Kortom: lelijk of cool? Zeg het maar!

1. De Pontiac Aztek. Bij General Motors wilden ze aan het begin van deze eeuw eens iets anders en dat is gelukt. Was wel lekker praktisch. Maakte recentelijk een revival door z'n optreden in de televisieserie Breaking Bad.

2. De Hyundai Coupé. We weten nog altijd niet wat ze in Korea hebben gesnoven toen ze de facelift van de eerste generatie Coupé tekenden maar dat die 'gesmolten' neus met grote binnenste koplampen door de ballotage is gekomen, is een klein wonder.

3. De Fiat Multipla. Vaste klant in dit soort lijstjes. Die dolfijnenneus maakte 'm zowel uniek als ongewild. Was desondanks een hartstikke doordachte MPV met erg goede rijeigenschappen.

4. De Cadillac Seville. Tweede, voorwielaangedreven, generatie Seville wordt ook wel 'slantback' genoemd vanwege z'n schuin afgehakte kofferbak. Verkopen kregen een knauw toen GM besloot er een V8 met cilinderuitschakeling en een rampzalige V8 diesel in te hangen.

5. De SsangYong Rodius. Nog eentje met een abonnement op lelijkheidslijstjes en nog zo'n voorbeeld waarbij vorm ondergeschikt is gemaakt aan functie. Want je kon er, met dank aan de dakkapel, wel mooi met z'n negenen in. Z'n opvolger komt zelfs als 11-zitter op de markt.

6. De Ford Taurus. De auto waar zo'n beetje alles ovaal aan was. Gedurfd maar werd door het grote publiek niet echt gepruimd. Gelukkig kon Ford veel auto's slijten aan verhuurders, zodat het model nog best succesvol was ook.

7. De Nissan Cube. De Nederlandse importeur toonde lef door de nogal sterk op de Japanse smaak leunende kubus naar ons land te halen. In twee jaar tijd werden er nog geen 200 van verkocht en dus was het snel afgelopen voor de eigenzinnige Cube.

8. De Jeep Compass. Dat niet elke Jeep-eigenaar behoefte heeft aan vierwielaandrijving en serieuze terreincapaciteiten is nog geen reden om je auto van een blotebillengezicht te voorzien. Toch?

9. De Ford Scorpio. Ietwat ongelukkig getekende opvolger van de eerste generatie Scorpio, die kan wedijveren met de Taurus. Z'n kikkerogen doen ons trouwens ook enigszins denken aan de Subaru Impreza van 2000.

10. Mercedes Vaneo. Hoog, multifunctioneel ding met schuifdeuren op basis van de A-klasse. Tapt uit hetzelfde vaatje als soortgenot Toyota Yaris Verso. Hield het drie jaar vol voordat-ie met stille trom verdween.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.