AutoWeekend Top 10: Genève 1995

Ferrari F50
Lamborghini Diablo SVLamborghini Diablo SVMercedes VRC ConceptRenault Sport SpiderMichalak ChallengerOpel Maxx ConceptOpel Maxx ConceptLancia Kayak ConceptLancia Kayak ConceptItaldesign Lamborghini CalaItaldesign Lamborghini CalaRenault Laguna Evado ConceptRinspeed Roadster ConceptRinspeed Roadster Concept
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom, alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: bijzonderheden die we twintig jaar geleden in Genève tegenkwamen!

Automerken tonen op beurzen altijd wel wat bijzonders. Van nieuwe actiepakketten tot nieuwe productiemodellen of knotsgekke concept-cars. Deze week hebben we - in willekeurige volgorde - tien exemplaren voor je opgetrommeld die je 20 jaar geleden in Genève tegen kon komen! Wat is jullie favoriet en welke zou linea recta de poel der vergetelheid in gemikt moeten worden?

Ferrari F50

Het vlaggenschip dat de vijftigste verjaardag van het merk te vieren. Uiteraard tekende Pininfarina z'n koets en - in tegenstelling tot voorganger F40 - was hij alleen als Spider te krijgen (met hardtop). Een 520 pk sterke 4.7-liter V12 stuwde hem in 3.7 seconden naar de 100 km/h. Doordenderen deed -ie tot de 325 km/h. Het model is vanwege z'n bijzondere verpakking behoorlijk controversieel. In totaal zagen 349 exemplaren het levenslicht.

Lamborghini Diablo SV

Dit jaar weet de Huracán in Genève vast nog wat aandacht naar zich toe te trekken. Twintig jaar geleden toonde Lamborghini in Zwitserland de overtreffende trap van de Diablo: de SV. De Super Veloce was liefst 510 pk sterk, maar werd toch onderaan het Diablo-gamma gepositioneerd. De vierwielaandrijving van de VT moest -ie dan ook ontberen. Een achterspoiler was standaard, de bilpartij kreeg zwarte accenten mee en veelal werden ze voorzien van kenmerkende SV-stickers op de flanken.

Mercedes-Benz Vario Research Car

Een variabel platform scheelt natuurlijk enorm in de ontwikkelingskosten. Mercedes-Benz dacht in 1995 ongeveer hetzelfde, maar bouwde één auto waar verschillende varianten van te bouwen waren. Je kon er een tweedeurs sedan, cabrio, pick-up en station van bouwen. Het geheel was opgetrokken uit met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Jawel, we hebben het over 1995!

Renault Sport Spider

In 1995 toonde Renault Sport de concept-versie van de Sport Spider. Het uiteindelijke productiemodel werd tussen 1996 en 1999 geproduceerd en bleef bijzonder trouw aan het origineel. Onder de kap 'slechts' 150 pk, afkomstig van een viercilinder, maar het veelal gele gevaarte woog slechts 930 kilo en stuurde als een kart. Hij werd overigens in elkaar gezet in de fabriek van Alpine in Dieppe, en daar hebben we een link naar het heden. Alpine werkt momenteel namelijk aan een rap model!

Michalak Challenger

Michalak-Design - wij moesten het ook opzoeken - toverde in 1995 een speedster-achtige raceversie van de Dodge Viper uit de hoge hoed. Onder de kap de machtige 8.0-liter V10 uit de Viper, goed voor ruim 400 pk en 620 nm. Michalak had plannen om hem als kitcar aan te bieden, maar wij hebben er eigenlijk nooit meer iets van vernomen.

Opel Maxx

Opel experimenteerde twintig jaar geleden al met een soort A-segmenter, getekend door bertone die de hippe koper aan zich moest binden. Hij stond zowel als drie- als als vijfdeurs op de Zwitserse beursvloer. Een 1.0-liter driecilindertje voorzag hem wat spierkracht. Later is er niets meer van vernomen. Hooguit - met de nodige fantasie - zijn er van voren wat overeenkomsten met de Astra G te zien.

Lancia Kayak Concept

Ook designhuis Bertone had in 1995 iets moois voor de beursbezoekers in petto. Voor Lancia werd de Kayak getekend, een gelikte coupé geplaatst op het platform van de Kappa. Tot een productiemodel is het helaas nooit gekomen.

Lamborghini/ItalDesign Calà

Italdesign Giugiaro tekende voor Lamborghini de Calà, een auto die eigenlijk bedoeld was om de oude Jalpa op te volgen. Lamborghini was destijds in handen van Megatech, maar toen dat bedrijf Lamborghini in 1998 aan de Volkswagen Group verkocht, werd het project van tafel geveegd. Onder de kap een ruim 400 pk sterke V10, goed voor een topsnelheid van 291 km/h.

Renault Laguna Evado Concept

Een jaar voor de eerste Laguna Estate op de markt kwam, toonde Renault de Evado Concept. Bakken met glas en een wat vreemde bilpartij, maar wie de glimmertjes wegdacht, had hier gewoon het productiemodel voor zich. Het glazen dak was overigens voor een groot deel te openen.

Rinspeed Roadster SC-R

Rinspeed is dit jaar in Genève aanwezig met de Budii, maar 20 jaar geleden presenteerden de Zwitserse creatievelingen deze Roadster SC-R. Net als de Budii - die stiekem een verbouwde BMW i3 is - was ook de SC-R geen geheel eigen creatie. Rinspeed nam de eerste productieauto van Panoz - de AIV Roadster - te pakken en gaf hem onder andere een bizar aangekleed interieur mee. Een V8 met 305 pk en 570 Nm was verantwoordelijk voor de aandrijving.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.