AutoWeekend Top 10: gebouwd in Marokko
Marokko staat niet echt bekend als een land waar auto's worden gebouwd. In 2000 werden er slechts 31.314 auto's geproduceerd. Maar vergis je niet: in 2012 was dat aantal gestegen naar 108.743 stuks, goed voor een 36ste positie in de lijst met autoproducerende landen.
En reken maar dat Marokko gaat stijgen, daar zorgt de gigantische fabriek die Renault-Nissan in Tanger heeft gebouwd wel voor. Deze 'productiehub' heeft een capaciteit van maar liefst 400.000 stuks en moet geheel Noord-Afrika van Renaults, Dacia's en op termijn wellicht ook Nissans voorzien.
Wij hebben na het nodige zoekwerk en flink wat discussie een heerlijk subjectieve top-10 samengesteld van auto's die ooit in Marokko zijn geproduceerd. De hoofdfoto is de nummer 1 uit de lijst, de Laraki Epitome.
10. Menara WSC 2002 Roadster. Geloof het of niet, al in 1913 produceerde het Marokkaanse Menara z'n eerste auto, een replica op basis van de Peugeot Bébé. Het bedrijf restaureerde ook diverse auto's voor de koninklijke familie van Marokko. In 2002 vond het merk het tijd voor een eigen auto, de Excalibur-achtige WSC 2002 Roadster. Je verwacht daarom wellicht een achtcilinder onder de kap, maar nee: de 2,0-liter viercilinder heeft slechts 120 pk en de topsnelheid is een magere 160 km/h. En dus krijgt deze wannabe slechts een tiende plek.
9. Renault Kangoo en Kangoo Express. Renault schopt het met z'n enige inzending in deze top-10 niet verder dan een negende plek. Niet dat er iets mis is met de auto, maar de rest staat ons als AutoWeek-redactie toch net wat meer aan. De productie van de Marokkaanse Kangoo's startte al in 1999 in Casablanca.
8. Laraki Borac. De eerste inzending van het maffe Laraki. De Borac was in 2005 de tweede poging van het Marokkaanse sportwagenmerk. De auto was een echte Grand Tourer. De Laraki maakte z'n stoere uiterlijk ook waar: onder de kap lag namelijk een 6,0-liter V12 uit de rekken van Mercedes-Benz, goed voor 540 pk. De sprint naar 100 km/h kostte 4,5 seconde en de topsnelheid was 310 km/h. Klinkt indrukwekkend, maar is nota bene de minst snelle creatie van het merk ...
7. Dacia Dokker. Als we een Dacia aan moeten wijzen die ons het minst aanspreekt, kiezen we voor de Dokker. Niks mis met een eerlijke besteller overigens, maar onze harten gaan er niet echt sneller van kloppen. Door z'n lagere prijs troeft hij de Kangoo uiteraard af.
6. Dacia Logan. Was in de vroege Dacia-jaren hét model van het merk, maar in eerste instantie kwam de nieuwe Logan niet eens naar Nederland. Hij was enigszins overbodig geworden door de andere modellen in het gamma. Meer dan een zesde plek zit er dus niet in voor deze evergreen.
5. Dacia Sandero. Toch wel een ultieme Henk-en-Ingrid-auto, deze sympathieke Sandero. Door z'n compacte turbomotor met lage uitstoot ook weer een stuk scherper geprijsd. Omdat de andere Dacia's een stuk stoerder zijn, zit er toch niet meer dan een eervolle vijfde plek in.
4. Laraki Fulgara. Hé, daar is Laraki weer! In 2002 pionierde het merk al met deze sportwagen. De eerste creatie van de ambitieuze Marokkanen had een edele basis: de Lamborghini Diablo doneerde wat genen aan de Fulgura. De motor kwam echter ook weer van Mercedes-Benz: een 6,0-liter V12. In eerste instantie moest dit blok 920 pk leveren en de Fulgura voortstuwen naar 398 km/h. De uiteindelijke auto had echter 'maar' 730 pk tot z'n beschikking; de topsnelheid was een lousy 350 km/h. Deze teleurstelling noopt ons de eerste Laraki terug te schuiven naar een vierde plek.
3. Dacia Lodgy. Voor relatief weinig geld een nieuwe, volwaardige MPV? Het leek tot voor kort onmogelijk, maar in 2012 kwam Dacia met de Lodgy. Een schot in de roos, onze duurtester bewees dat je strikt genomen niets méér nodig hebt voor zeven personen. Blijft op een derde plek steken omdat de overige twee een stukje/een heel stuk stoerder zijn.
2. Dacia Duster. Ah, de Duster, zonder meer de coolste Dacia van het moment. Is niet alleen opvallend stoer (voor een Dacia), maar ook een stuk sympathieker dan de meeste andere SUV's. En als je dan nog niet overtuigd bent, is er nog de vriendelijke prijs.
1. Laraki Epitome. Het kind in ons heeft het toch gewonnen: de Laraki Epitome moet op één. Waarom? Simpel: deze sportwagen heeft op de juiste brandstof maar liefst 1.750 pk tot z'n beschikking door een 7,0-liter V8 met twee turbo's. De Badr Hari onder de supercars: als deze sportwagen z'n krachten op enigszins gedisciplineerde wijze op straat weet te krijgen, is dit de ongekroonde koning van de supercars. Maar ja: rijdt dit koolstofvezelkanon van twee miljoen net zo goed als een McLaren P1? Je weet het antwoord eigenlijk al ...