AutoWeekend Top-10: de toppers van Parijs

Opel Corsa
Skoda FabiaVolkswagen PassatJaguar XEMercedes-AMG GTVolvo XC90Ford S-MaxMazda 2Hyundai i20Smart Fortwo en Forfour
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de tien klappers van de Autosalon van Parijs!

Donderdag is het al tijd voor de belangrijkste autoshow van het najaar, de Autosalon van Parijs. Mocht je plannen hebben om te gaan, wat zijn dan de auto's die je per se niet mag missen? Wij hebben een voorlopige top-10 gemaakt, die uiteraard nog kan wijzigen als fabrikanten ineens geweldige verrassingen uit de hoge hoed toveren (denk aan de Lamborghini Concept die is aangekondigd).

Het was lastig om al het nieuws van de Autosalon van Parijs te beperken tot tien toppers. Helaas hebben spannende lifestyleauto's als de Dacia Lodgy en Dokker Stepway de lijst daarom nét niet weten te halen, maar via deze weg alsnog een eervolle vermelding.

10. Smart ForTwo en ForFour. Smart heeft na flink wat magere jaren wel wat vette jaren verdiend. Het merk heeft niet alleen de ForTwo vernieuwd, ook het merk meteen maar weer de ForFour opnieuw tot leven gewekt. Aan jou om te oordelen of deze creaties met veel Renault-techniek Smart winstgevend gaan maken.

9. Hyundai i20. Hyundai heeft met de i10 wat ons betreft de beste A-segmenter in huis en dat zorgt natuurlijk voor hoge verwachtingen voor de i20, die immers maar één segment hoger opereert. Of deze i20 de benchmark wordt? Dat is nog even afwachten, want het bevreemdt ons nogal dat Hyundai de auto in de eerste instantie slechts met één motorisering naar ons land brengt.

8. Mazda 2. Mazda neemt z'n SkyActiv-verworvenheden nu ook mee naar het Polo-segment. De nieuwe 2 wordt lichter en krijgt ook relatief grote motoren zonder turbo, net als z'n grotere broers. Vanbinnen en vanbuiten is deze Mazda wat ons betreft absoluut een verfrissende aanwinst voor het B-segment, maar is dat genoeg om de mensen te verleiden een koopcontract te tekenen? Oordeel zelf in Parijs.

7. Ford S-Max en Renault Espace. De grote mpv is dood, leve de grote mpv! Of grote cross-over, want zo willen Ford en Renault graag dat we hun nieuwe creaties gaan noemen. Beide auto's worden de vlaggeschepen van hun merk, met luxe materialen en een zee van binnenruimte. Of het genoeg is om de kopers bij BMW, Audi en Mercedes weg te lokken? We gaan het zien.

6. Volvo XC90. Maar liefst twaalf jaar na de marktintroductie van de eerste generatie rolt Volvo de volledig nieuwe XC90 naar buiten. Niet alleen daarom belangrijk, want de SUV is ook de eerste auto die het nieuwe, modulaire platform van het Zweedse merk gebruikt. We vinden het uiterlijk een tikkeltje Amerikaans, maar de T8 met 14 procent bijtelling gaat er ongetwijfeld mede voor zorgen dat de nieuwe XC90 regelmatig op ons wegennet gaat opduiken.

5. Mercedes-AMG GT. Nee, de vleugeldeuren van de SLS AMG keren niet terug op het tweede model dat in Affalterbach is ontwikkeld. Zet je over je teleurstelling heen, en je hebt toch wel een verdraaid begeerlijke sportwagen voor je staan. Maar of-ie wat dat betreft een Jaguar F-Type R of een Porsche 911 Turbo kan verslaan, om maar wat concurrenten te noemen? Daarvoor is toch echt een vergelijkend warenonderzoek in Parijs nodig!

4. Jaguar XE. Wij hebben 'm in Londen al gezien, maar het grote publiek kan in Parijs kennismaken met de belangrijkste Jaguar in tijden, de XE. De kleine Jaguar moet niet alleen de verkoopaantallen flink opstuwen, hij moet ook een nieuwe, jongere kopersgroep naar de dealers lokken. Misschien een tikkeltje behoudend vormgegeven, maar technisch goed genoeg om een serieus alternatief voor de Duitse Drie te zijn (3-serie, A4 en C-klasse).

3. Volkswagen Passat. De huidige Volkswagen Passat heeft het de laatste tijd maar lastig tegen de concurrentie, die frisser oogt en betere techniek biedt. De nieuwe Passat is dan ook een grote stap voorwaarts met een bijdetijds design en de laatste veiligheids- en hulpsystemen. De MQB-basis zorgt daarbij voor een lager gewicht en een lager verbruik. In de Franse hoofdstad kunnen we zien of dit alles genoeg is om de klanten weer naar de Volkswagen-dealer te lokken.

2. Skoda Fabia. Beter dan ooit en veel spannender en sportiever, zegt Skoda. Veel beter dan ooit, maar nog een typische Skoda, zeggen wij. Niet dat er wat mis mee is, want de Tsjechen zetten met de nieuweling een keurige compact met de laatste verworvenheden van de Volkswagen Group neer. Een echte Skoda, dus.

1. Opel Corsa en Karl. Opel pakt misschien wel het meest uit met twee belangrijke primeurs op de Autosalon van Parijs: de nieuwe Corsa en de Karl. De Corsa is vrijwel helemaal nieuw en moet het succes in de verkoopstatistieken dat de huidige generatie na al die jaren nog steeds heeft, gaan voortzetten. We twijfelen wel een beetje aan de naam Karl, maar een betaalbare opvolger voor de Agila kan het Duitse merk niet anders dan goed doen in de verkoopstatistieken. Overigens is het debuut van de Karl in Parijs nog niet honderd procent zeker: er is deze zomer weliswaar een teaser vrijgegeven, maar Opel meldt dat de auto pas medio 2015 bij de dealers staat. Wellicht bewaart het Duitse merk 'm alsnog voor Genève.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.