AutoWeekend Top 10: creatieve pr-jongens

Auto advertenties
Auto advertentiesAuto advertentiesAuto advertentiesAuto advertentiesAuto advertentiesAuto advertentiesAuto advertentiesAuto advertentiesAuto advertenties
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: een selectie uitspattingen van de creatieve pr-afdelingen!

In de reclamewereld moet je vaak creatief zijn. Jaguar en Mercedes legden elkaar onlangs semi-vriendschappelijk het vuur na aan de schenen met hun YouTube-filmpjes, maar een aantal decennia geleden konden de heren en dames van de pr-afdelingen er ook wel wat van. We hebben tien opvallende reclamepagina's op een geheel willekeurig rijtje gezet die vandaag de dag waarschijnlijk voor flink wat opschudding zouden zorgen.

1. Chrysler trachtte z'n Colt Vista, een gerebadgete Mitsubishi Space Wagon/Chariot, aan de man te brengen door niet alleen te benadrukken dat-ie vierwielaandrijving had, maar ook nog genoeg ruimte aan boord had voor andere activiteiten. Komen die Japanse karakters opeens heel goed uit....

2. We blijven even in de schunnige hoek hangen. Citroën wist de extra ruimte die de destijds nieuwe vijfdeurs Visa bood aan de (onzekere?) man te brengen door iets te melden over extra inches en het verschil dat dit wel niet maakt. Stijlvol!

3. Het Japanse Isuzu had met z'n Impulse een gespierd model in de aanbieding dat helaas nooit echt goed verkocht. Een Special Edition moest de Japanner in de schijnwerpers zetten, maar of je een auto nu echt positief onder de aandacht brengt door feitelijk te bevestigen dat-ie niet zo populair is...

4. Datsun-Nissan wist in de jaren 80 wel heel goed wat de consument wilde: de Sentra. En wel voor 4.949 dollar. Je wist het nog niet, maar je wilde hem wel.

5. Peugeot richtte z'n vizier op de Duitse gevestigde orde met deze advertentie van de 505 Turbo. Een ritje in de 180 pk sterke Fransman zo zou spectaculair zijn dat een proefrit in een 170 pk sterke BMW 325i (gek genoeg geen 5-serie) de gemoederen weer tot bedaren zou brengen. Hopelijk voor Peugeot ging de Bimmer daarna niet mee naar huis.

6. Porsches stonden ook in de jaren negentig nog bekend om hun listige bilpartij. Dat de 911 toch echt aan het asfalt plakte, werd duidelijk gemaakt door een lekker Nederlandse vergelijking te trekken. Voor het gemak zullen we maar even vergeten dat een hardnekkig met pindakaas bedekt gehemelte toch behoorlijk irritant is.

7. Net als Peugeot neemt ook Subaru een ander merk op de hak. Ditmaal is Mercedes aan de beurt, dat volgens de Japanners ook een XT had kunnen maken als het merk wat innovatiever zou zijn.

8. Range Rover probeerde de meer gefortuneerde consument met een wel heel schuin georiënteerde Ranger naar de hogere regionen van autoland te bewegen. Wij zien benieuwd of-ie nou naar voren of naar achteren rijdt.

9. Volvo staat bekend om z'n pionierschap rond de driepuntsgordel, en dat is bij het zien van deze vliegende 740 Turbo misschien maar goed ook.

10. Daihatsu hield wel van een beetje zelfspot. De Japanners wisten dondersgoed dat hun Hijet, die inmiddels overigens druk werkt aan z'n cultstatus, niet moeders mooiste was. Toch pik je er meer dames mee op dan in een Italiaanse exoot. Petje af!

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.