AutoWeekend Top 10: auto's met boxermotor

Subaru SVX
Porsche 911Citroen 2CVVolkswagen KeverAlfa Romeo 33Chevrolet CorvairDaf 33Lancia FlaviaTatra Tatraplan 600Toyota Sports 800
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom, alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: tien auto's met een boxermotor!

Afgelopen week liet Subaru weten dat het de 15 miljoenste boxermotor geproduceerd had. Subaru is samen met Porsche de enige autofabrikant die op grote schaal boxers monteert in hun modellen, Subaru zelfs ook diesels. Daarbij zien we de Toyota GT86 voor het gemak even als Subaru. In het verleden zijn er echter meer automerken geweest die een boxermotor monteerden in hun auto's. Hieronder een top 10 in willekeurige volgorde.

1. Subaru SVX
We hadden hier natuurlijk bijna elke Subaru kunnen kiezen want de Japnners hangen zo'n beetje in elk model een boxermotor. We kiezen voor de SVX uit de jaren 90 omdat het a) een zeer bijzonder model is en b) omdat het de Subaru was met de grootste 'flat six' tot dan toe. Uit 3,3 liter kwamen 230 pk's tevoorschijn.

2. Porsche 911
Boxermotoren zijn net zo onlosmakelijk verbonden met Porsche als met Subaru. Sinds mensenheugenis ligt er een platte vier- of (later) zespitter achter in de 911 en de Duitsers monteren 'm sinds 1996 ook in de Boxster en later ook in de Cayman. Ook in 914's kwamen we boxermotoren tegen.

3. Citroën 2CV
Volledig aan de andere kant van het automobiele boxerspectrum komen we de Eend tegen, die het moest stellen met slechts twee tegen elkaar in stampende potjes. In den beginne slechts 375 cc groot, goed voor een zeer bescheiden 9 pk. Door de jaren heen nam de inhoud van het luchtgekoelde boxertje toe naar 652 en lepelde-ie 35 pk op. Citroën gebruikte de boxer ook in andere modellen zoals de Ami en GS.

4. Volkswagen Kever
Net als de Eend had ook een andere icoon, de Kever, een luchtgekoelde boxermotor. Maar dan wel eentje met vier cilinders en achterin geplaatst. De inhoud van de vier cilinders groeide van 1,1 liter naar 1,6 liter en de Kever hield het uiteindelijk vol tot 2003, toen het productieaantal op bijna 22 miljoen stond.

5. Alfa Romeo 33
Begonnen als 1.2'tje en geëindigd als 1,7-liter: de boxermotor van Alfa, die we voor het eerst tegenkwamen in de Sud en als laatste in de 145/146. Tussendoor hingen de Italianen 'm in de 33, waar-ie net als in de Sud in verschillende smaken verkrijgbaar is geweest: 1,2-, 1,3-, 1,4-, 1,5- en 1,7-liter. De 33 had 'm ook nog als 1,6-liter en de boxer dook tevens op in de Sprint en vermaledijde Arna.

6. Chevrolet Corvair
Hij is niet de geschiedenis in gegaan als meest succesvolle Chevrolet aller tijden maar wel als een van de meest bijzondere: de Corvair. Dat bijzondere zat 'm in de achterin geplaatste zescilinder boxermotor, 2,3 liter groot, 81 pk 'sterk', luchtgekoeld en bijna volledig opgetrokken uit aluminium. Later groeide de inhoud iets en kwam er zelfs een turboversie met dik 180 pk.

7. Daf 33
Ook de oer-Nederlandse truttenschudder maakte gebruik van een boxermotor. Een tweepitter van 746 cc, die vastzat aan de revolutionaire Variomatic-automaat van Hub van Doorne. Het oorspronkelijke blokje mat 590 cc en leverde 22 pk, later steeg het vermogen naar 30 pk.

8. Lancia Flavia
Lancia heeft ook boxers gebruikt, zoals bij de Flavia, die leverbaar was met een viercilinder van 1,5, 1,8 of 2,0 liter groot, voorzien van enkele of dubbele carburateurs of injectie (voor de 1.8 en 2.0). Voor de Gamma bouwde Lancia er eentje met 2,5 liter inhoud (carburateur en injectie) en 140 pk.

9. Tatra 600
De Tsjechen van Tatra waren ook dol op boxermotoren en gebruikten deze onder andere in de gestroomlijnde 600, ook wel bekend als Tatraplan. Het was er eentje met een inhoud van twee liter, goed voor ongeveer 55 pk. Tatra bouwde ook platte zescilinders en de boxerontwerpen van Volkswagen en Porsche hebben hun roots ook in Tsjechië liggen.

10. Toyota Sports 800
Toyota's iconische sportwagentje had een klein tweecilinder boxertje voorin liggen, in eerste instantie eentje van 700 cc en 28 pk, later een van 800 cc met dubbele carburateurs, waardoor er 45 pk naar de achterwieltjes gingen. De hedendaagse geestelijk opvolger heet GT86 maar dat is natuurlijk eigenlijk gewoon een Subaru BRZ met een ander logo.

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.