AutoWeek Top 50: SsangYong Actyon
Gekke Henkie blijkt trendsetter
Het kleine Koreaanse merk SsangYong is stiekem al weer sinds 1995 actief in Nederland. Het avontuur begon destijds met de SUV's Musso en Korando, maar de meeste mensen zullen SsangYong associëren met de bijzonder getekende Rodius, een MPV die plaats bood aan liefst negen personen.
Het is deze keer echter niet de Rodius (die kwam al eerder aan bod) maar de in 2005 gelanceerde Actyon die we een plaatsje in deze rubriek geven. Ook deze SsangYong heeft een opmerkelijke koets, maar in tegenstelling tot eerstgenoemde, wist de Actyon wél te inspireren tot kopieergedrag bij de concurrentie. De Koreanen bleken namelijk - al dan niet bewust - een carrosserievorm te hebben uitgevonden die drie jaar later opdook bij BMW in de gedaante van de X6.
Destijds had je nog kunnen denken (of hopen) dat de Actyon en X6 met z'n tweetjes wel alleenheersers zouden blijven in hun eigenhandig gecreëerde segment, maar inmiddels is de coupé-SUV aan een serieuze opmars bezig. Mercedes liet eind vorig jaar met de GLE Coupé zien dat het ook wel brood ziet in zo'n koetswerk met aflopende daklijn, en dat model krijgt binnenkort gezelschap van de GLC Coupé.
Achter de schermen werkt Audi aan soortgelijke modellen en zelfs de Urus van Lamborghini is schatplichtig aan de illustere Actyon, waarmee SsangYong uiteindelijk meer oproer heeft veroorzaakt dan het had kunnen vermoeden.
Wat vind jij van de SsangYong Actyon? Geef je mening via de poll en/of reageer onder dit bericht.
OPROEP! We hebben nog vier auto's te gaan om de AutoWeek Top 50 te completeren. Welke auto mag in jouw ogen absoluut niet ontbreken in onze lijst van meest relevante auto's van de afgelopen 25 jaar? Laat het weten in een reactie onder dit artikel.
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.