Autoverkoop-top 5: Volvo EX30 in no-time van 0 naar 10.000
Maar wordt het top 5 in 2025?
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Je zou het de verrassing van 2024 kunnen noemen, die Volvo EX30. Hoewel de eerste exemplaren eind 2023 al reden, kwam de grote klap een jaar later. Vanuit het niets werden er 10.809 stuks op de weg gezet, zodat het ineens de op twee na populairste auto van ons land was. Wat maakt deze compacte elektrische Volvo zo gewild?
Over de EX30 is het afgelopen jaar al veel gezegd en geschreven. Op sommige punten best positief, maar met name gebrekkige software en een hoog energieverbruik konden rekenen op kritiek, zowel in onze (duur)tests als in gebruikersreviews.
In de reacties onder artikelen op deze site lees je zo nu en dan dat de verkopen van het model dit jaar ‘dramatisch’ zouden zijn, maar die bewoording vraagt wat nuance. Met tot nu toe 2.326 verkochte EX30’s staat het model alleen niet meer op plek twee, maar moet hij het doen met een zevende plaats in de verkoopranglijst. Nog altijd niet gek, al lukt het niet om tegen de Kia EV3 op te boksen. Die is in 2025 vooralsnog twee keer zo gewild en scoort nog beter dan de Volvo in dezelfde periode vorig jaar.
De Kia EV3 is qua verkoopcijfers de knaller van 2025.
De Volvo EX30 is – op papier – een goede aanbieding
Op papier is de Volvo EX30 gewoon een goede aanbieding, met een prijs vanaf €36.795,-. En het is een Volvo, een merk dat bij veel Nederlanders tot de verbeelding spreekt. De som van deze twee eigenschappen kan eigenlijk alleen maar succes hebben, wat deze elektrische cross-over maar weer bewijst.
In zijn eerste AutoWeek-dubbeltest moet de EX30 opdraven tegen een stiekem behoorlijk goede concurrent, de Renault Megane E-Tech Electric. “De Volvo heeft een gunstige vanafprijs en levert in theorie ook goede prestaties,” was de aanleiding, “maar is hij naast een bestaande concurrent wel echt zo bijzonder?” We springen maar direct naar het einde, alles tussen de kop en kont kun je immers gratis en op je gemak nog eens zelf doornemen. Wat blijkt? De EX30 wint, maar niet met overmacht.
“Zo’n unieke aanbieding als hij op papier leek, blijkt de Volvo EX30 in de praktijk niet te zijn”, luidt de duidelijke conclusie. En waarom? “De Renault Megane E-Tech weet hem op veel gebieden bij te houden en is hier en daar zelfs gewoon beter, bijvoorbeeld als het gaat om bedieningsgemak. Dat de Volvo toch wint, dankt hij vooral aan zijn hoge bouwkwaliteit en rijeigenschappen.” Minpunten: “De ruimte achterin, de ergonomie en het verbruik, waarbij dat laatste hopelijk in de toekomst nog verbetert.”
Ook voldoende plussen
De EX30 heeft dus moeite om tegen zijn hype op te boksen, maar toch zijn er voldoende plussen. Zo valt in een dubbeltest tegen de Fiat 600e op dat de Volvo toch echt wat communicatiever rijdt en het onderstel meer grip te bieden heeft. Niet dat de Fiat slecht is, integendeel. Doordat hij 1.495 kg weegt, tegen 1.750 kg van de Volvo, voelt de Italiaan zelfs iets wendbaarder aan. Ook: “De materialen en bouwkwaliteit zijn niet enorm veel beter dan bij Fiat, maar je hebt wel meer het idee in iets bijzonders te zitten. Tenminste: voorin.” En achterin dan? “Daar is het niet zo’n feest. Op de Volvo-achterbank heb je precies die vreemde, beknelde zitpositie die in de Fiat schittert door afwezigheid.” Toch weer een minnetje dus.
In de praktijk blijkt het gebrek aan ruimte wel mee te vallen. Gebruikers die een review op deze site achterlieten, hebben dit in de praktijk amper nodig. “Negentig procent van het rijden leg ik alleen af, maar ook met vier personen heb ik niemand horen klagen over ruimtetekort”, noteert de eigenaar van een EX30 Single Motor Extended Range Plus. “Zelfs een korte rit met vijf personen is gelukt, maar dan is het inderdaad passen en meten.”
Als het om gebruiksgemak gaat, blijkt de EX30 geen typische Volvo. De eigenaar van een andere EX30 is kritisch op de ruimte. “Het is fijn dat Volvo een lange laadkabel levert, maar het is jammer dat die daardoor niet meer in de frunk past.” Ook: “De documenten zitten in een mooi mapje, alleen is het net te breed voor het dashboardkastje.”
Software onder controle
In eerste instantie klaagden gebruikers meer dan eens over instabiele software met bijvoorbeeld een uitvallend centraal display tot gevolg. Deze problemen lijken inmiddels onder controle na een aantal software-updates. “In versie 1.5 heb ik eindelijk geen last meer van haperende radio of telefoon”, schrijft een rijder afgelopen maart. “In het verleden was het vaak afwachten of je handsfree kon bellen of het geluid van de radio nog wel kon bijregelen tijdens je rit. Dit is nu gelukkig opgelost. De auto is 'af' zeg maar.” Of deze toegenomen stabiliteit genoeg is om de EX30 ook dit jaar weer in de top 5 terug te zien? De tijd zal het leren.