AutoBizz week 47
Veel
Mercedes-Benz heeft sinds de Tweede Wereldoorlog 25 miljoen auto's verkocht. De mijlpaal werd bereikt met een exemplaar van de E-klasse, die is afgeleverd in Sindelfingen, de plaats voor 60 jaar geleden de eerste naoorlogse personenwagen van de band liep.wordt ingezet als taxi in München. Succes werd vooral behaald met de C-klasse waarvan sinds 1983 6,9 miljoen exemplaren zijn verkocht. Ook de huidige E-klasse heeft met 1,1 miljoen exemplaren een behoorlijke bijdrage geleverd aan het succes, terwijl er van de S-klasse sinds zijn introductie in 1995 zo'n 4 miljoen zijn verkocht en dat is best veel voor een auto in de topklasse.
Record
Kia gaat in Europa steeds beter. De eerste tien maanden zijn hier 228.367 auto's verkocht, hetzelfde aantal als in heel 2005 werd omgezet. De bestverkochte modellen zijn de Picanto, Sorento en Sportage, terwijl Spanje met 39.000 auto's Kia's grootste Europese markt is. Wereldwijd is de verkoop van Kia's in dezelfde periode met 4,8 % gestegen.
Besparing
General Motors kan flink op de ontwikkelingskosten besparen van auto's die worden gebouwd op het nieuwe platform voor middenklasse modellen. Het eerste project zal 1 miljard dollar minder gaan kosten dan gebruikelijk. Het is een auto die in GM's design center in Rüsselsheim, Duitsland. Over de negen modellen die op basis daarvan worden gebouwd zijn nog geen gegevens bekend, noch is gezegd wanneer die op de markt zouden moeten komen.
De afgelopen twee jaar heeft GM wereldwijd de procedures onder de loep genomen die al tientallen jaren gangbaar waren. Daarvoor in de plaats komt een nieuw systeem waarbij specifieke segmenten van een auto worden toegewezen aan ontwerp- en technische afdelingen waar ook ter wereld. Het project resulteert in 40 procent lagere kosten voor het maken van prototypes voor onderdelen en voertuigen en 30 procent lagere kosten voor engineering. Door de bank genomen, zullen investeringen in een nieuwe modellenreeks met 30 procent verminderen.
Samenwerking
Fiat en het Chinese Chery hebben een intentieverklaring getekend om te gaan samenwerken. Chery zal 1,6- en 1,8-litermotoren gaan leveren voor gebruik in Fiatmodellen die in China en daarbuiten geproduceerd gaan worden. Het is de verwachting dat jaarlijks 100.000 motoren geleverd zullen worden. De twee fabrikanten hebben afgesproken voor het einde van dit jaar het contract te tekenen.
Uitbreiding
Daihatsu gaat zo'n 150 miljoen euro investeren in een nieuwe fabriek voor kleine auto's in zuid-Japan. De fabriek komt te staan op het terrein van de Nakatsu-fabriek en krijgt een capaciteit voor 230.00 auto's per jaar. Daihatsu had al 267 miljard euro geïnvesteerd in die fabriek, waar jaarlijks 230.000 exemplaren van de Be-go compacte SUV en de Toyota Rush worden gebouwd.
De nieuwe fabriek moet eind 2007 klaar zijn en zal aanvankelijk 120.000 auto's bouwen om na twee jaar op volle capaciteit te draaien.
Daihatsu verwacht dit jaar uit te komen op een verkoopstijging wereldwijd van 20 procent naar 1,4 miljoen auto's, wat voor het merendeel te danken is aan de aantallen die worden gebouwd voor 'grootaandeelhouder'Toyota.