Audi RS6 Avant GT - Eerste kennismaking

Slotakkoord

94 reacties

Video

We weten dat de Audi RS6 zoals we hem kennen binnenkort gaat verdwijnen. De even nummers worden bij Audi immers gereserveerd voor elektrische modellen. Daarmee verdwijnt de Audi RS6 met dikke V8, maar niet voordat Audi hem met de GT een passend slotakkoord geeft.

De Audi RS6 GT staat voor een enorme verandering die bij Audi gaande is. Net als veel andere merken willen de Duitsers zich primair gaan richten op elektrische modellen en dat is op zichzelf natuurlijk al een enorme verandering. Daarbij wil Audi de naamgeving van zijn modellenreeks ook nog eens aanpassen aan de nieuwe tijd. Dat betekent dat voortaan alle elektrische modellen een even nummer zullen krijgen en de modellen met verbrandingsmotor een oneven nummer. Dit is dus niet de laatste generatie A6, maar zijn opvolger zal A7 gaan heten en de huidige A7 dan vermoedelijk A7 Sportback. Vermoedelijk trekt het merk dat ook door naar de ultrasnelle RS-modellen, waarmee dit dus de laatste keer is dat er een RS6 komt met een belachelijk dikke verbrandingsmotor. Om die toch wel roemruchte typenaam te vieren, komt Audi met 660 exemplaren van deze nieuwe RS6 GT.

 

Oppermachtig

Met de bijzondere wrap, die overigens niet verplicht is, verwijst de GT terug naar de Audi 90 IMSA GTO, waarmee het merk eind jaren 80 het Amerikaanse IMSA GTO-kampioenschap probeerde te winnen. Op de typenaam en het dak na had de auto overigens weinig van doen met de straatversie van de 90. Het was een buizenframe met een vaag op de 90 lijkende koets erop. Ver voorin lag een 2,2-liter vijfcilinder met turbo. Die laatste was groot genoeg om meer dan 700 pk uit de 2,2 te persen, meer dan 300 pk per liter! Nog veel bizarder is hoe de uitlaat vervolgens vanaf de turbo door het schutbord en de ‘passagiersdeur’ recht naar buiten liep. Uiteraard had de 90 quattro vierwielaandrijving. Het is dat de 90 de eerste twee wedstrijden van het seizoen miste en bij de derde race versnellingsbakproblemen kende, maar anders hadden de Duitsers in de eerste poging vrijwel zeker het kampioenschap gepakt . De combinatie van de 90 en coureurs als Hans Joachim Stuck en Walter Röhrl was oppermachtig en van de dertien races waaraan de 90 wél deelnam, won Stuck er zeven. Desondanks besloot Audi om zich vanaf het jaar erna op de DTM te richten, wat de magie rondom de 90 IMSA GTO wellicht nog groter maakt.

De Audi 90 IMSA GTO was de grote inspiratiebron.

 

Dubbele vleugel

Dat de 90 IMSA GTO de grote inspiratiebron is, moet niet alleen uit de kleurstelling blijken, legt Jörgen Löffler uit. “Een paar jaar geleden hebben we stagiairs van Audi Design laten meedenken over wat we zouden kunnen doen met de RS6 en dat resulteerde uiteindelijk in de RS6 GTO. Die auto was nog een stuk extremer, maar we merkten wel dat hij goed werd ontvangen en vanaf die basis zijn we verder gegaan. Iets waar ik persoonlijk erg trots op ben, is de dubbele achtervleugel van de RS6 GT. Dat is echt een unieke feature op een auto zoals deze. Het zit echter ook in veel kleinere details. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de grille, die ten opzichte van de RS6 Performance zes millimeter minder hoog is. Dat is heel weinig, maar zorgt er wel voor dat het hele front er anders uit komt te zien. Ook wilden we graag laten zien dat we gebruik hebben gemaakt van carbonfiber. Dus als je gaat voor deze wrap, dan laten we twee banen op de motorkap open. Bovendien is de RS6 GT de enige RS6 waar geen dakrails op zitten. Zo wordt de auto optisch nog lager en dat draagt bij aan de sportieve uitstraling.”

De verschillen in uiterlijk zijn dus vaak subtiel, maar bij elkaar wel groot genoeg om het productieproces deels handmatig te moeten uitvoeren. Elke RS6 GT wordt dus als de auto bijna klaar is van de reguliere productielijn in Neckarsulm gehaald en verscheept naar Böllinger Höfe, waar ook de R8 wordt gebouwd. Daar worden de specifieke onderdelen voor de GT er met de hand onder gezet door een speciaal team.

Aan het interieur verandert verhoudingsgewijs weinig. Er is een nummerplaatje op de middentunnel met het productienummer (er worden 660 exemplaren gebouwd) en de hoeveelheid Dinamica-vezel is wat uitgebreid. Verder zijn er sportievere stoelen en die zien er niet alleen fraai uit, maar blijken ook bijzonder lekker te zitten. Althans, tijdens het stilstaan, want rijden mogen we nog niet.

De dubbele vleugel wordt er met de hand opgezet.

 

Aangepaste balans

Nu is het uiterlijke en innerlijke vertoon mooi, maar het zou zonde zijn als Audi het daarbij had gelaten. Gelukkig is dat niet het geval, bezweert Nils Fischer ons. “Aan de motor hoefden we niet zoveel te doen. De 4,0-liter V8 levert net als in de Performance 630 pk en 850 Nm en wij menen dat dat voldoende is voor deze auto. Omdat de auto door het gebruik van carbonfiber panelen wel iets lichter is dan de RS6 Performance, is de sprinttijd 0,1 seconde korter. Van 0-100 duurt 3,3 seconden. De topsnelheid is standaard 305 km/h. Verder hebben we het Sport-differentieel achterop verbeterd, wat er in combinatie met de nieuwe Continental Sport-banden voor zorgt dat de auto nog meer grip heeft. En we zijn aan de slag gegaan met het onderstel. De RS6 kan dus worden geleverd met handmatig verstelbare coilover-ophanging. Daarmee wordt de rijhoogte tien millimeter lager dan bij de RS6 Performance en de in- en uitgaande slag van de dempers kan worden versteld om zo de balans te vinden die bij je voorkeuren past. We hebben ook de anti-rollbars stijver gemaakt, zowel voor als achter: voor 30 procent, achter 80 procent. Dat moet de balans nog neutraler maken. Samen met de nieuwe banden is het onderstuur op de limiet dus verder afgenomen.”

Nee, je krijgt er niet iemand van Audi bij, wel de heel fijne sportstoelen die hij ontwierp.

 

Waardig afscheid

Helaas kunnen we bij de eerste kennismaking zoals gezegd nog niet op pad met de RS6 GT, maar toch lijkt het erop dat Audi de RS6 een waardig afscheid gaat geven. Eind 2022 maakten we namelijk kennis met de R8 GT. Ook een sportieve Audi in de herfst van zijn carrière en we waren toen erg onder de indruk van het verschil in rijgedrag dat Audi zo laat nog heeft weten te maken. Op basis van de koude data krijgen we in elk geval heel veel zin om met de RS6 GT te gaan rijden, zelfs wetende dat er een meerprijs van ongeveer €50.000 ten opzichte van de RS6 Performance bovenop komt. Toch zal de oplage van 660 stuks vermoedelijk snel zijn uitverkocht, want zoals de 90 IMSA GTO al bewees: schaarste wakkert de magie van een auto alleen maar aan.

Signalement

Merk Audi
Model RS6 Avant quattro performance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 224.506

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8, mild-hybrid
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 463 kW / 630 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 850 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.995 mm / 1.951 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.929 mm
Massa leeg 2.090 kg
Laadvermogen 650 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden275/35R21Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,4 s
CO2-uitstoot (WLTP) 280 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.