Audi Q6 e-tron Sportback is enigszins voorspelbare uitbreiding - Vooruitblik
Simpel maar doeltreffend
Hoewel BMW de coupé-SUV ooit groot maakte, voert Audi zonder enige twijfel dit concept op de zuiverste en voorspelbaarste manier uit. Ook de elektrische Q6 e-tron verschijnt als Sportback en daar hoeft onze Photoshop-kunstenaar nauwelijks moeite voor te doen.
Highlights Audi Q6 e-tron Sportback
- Q6, maar dan met aflopende daklijn
- Opmerkelijk spoilertje
- Moeilijke positie naast Q8 e-tron Sportback
Audi presenteerde de Q6 e-tron in maart. Hoewel de altijd elektrische SUV visueel keurig in de pas loopt met de andere hoge modellen uit Ingolstadt, brengt hij onderhuids veel vernieuwing. De Q6 is de eerste Audi op het puur elektrische PPE-platform, en is dus een technisch broertje van de Porsche Macan. Daarmee is de nieuweling lichtjaren moderner dan de Q8 e-tron, die zijn leven begon als E-Tron en op een tevens voor brandstofauto’s bedoelde basis staat. De Q8 is aan de buitenkant iets groter, maar de Q6 presteert beter. Bovendien zitten de twee met hun prijskaartje direct in elkaars vaarwater, want ze zijn allebei vanaf zo’n 78 mille te koop.
Trouw
S-versies zijn er eveneens in beide gevallen, en kosten allebei rond de ton. ‘Je kunt nooit te veel SUV’s hebben’, moeten ze bij Audi hebben gedacht. Samen met de Q4 e-tron bestaat het elektrische SUV-aanbod van de Duitsers nu uit drie verschillende modellen. Of vijf, want de Q4 en de Q8 zijn er ook als gladde Sportback. De Q6 nog niet, maar dat gaat zeer binnenkort veranderen. De Q6 Sportback is al in gecamoufleerde vorm gespot en blijft trouw aan de glasheldere interpretatie die Audi voor een coupé-SUV gebruikt.
We zien op de tekeningen een Q6 e-tron met een aflopende daklijn, die slechts boven de schouderlijn afwijkt van het reguliere model. Zelfs de achterlichtunits overleven de ingreep. Daarmee pakt Audi dit thema anders aan dan concurrenten Mercedes en BMW, die er allebei voor kiezen om zogenaamde coupé-SUV’s een flink afwijkende of zelfs compleet eigen koets mee te geven. Een BMW X6 is duidelijk geen X5, een Mercedes GLE Coupé is heel anders dan een reguliere GLE.
Direct boven de schouderlijn wijkt de Q6 e-tron meteen af van zijn praktischer broertje, want onder aan de achterruit priemt een spoilerrand eigenwijs de lucht in. Het vervangt de achterwisser, want die heeft dit model niet. Tegen meerprijs staan er dakrails op het bolle, vanaf de B-stijl aflopende dak.
Audi Q6 e-tron Sportback (Illustratie: Larson)
Onder de pet
In feite is de opmerkelijkste eigenschap van de Q6 e-tron Sportback dat Audi hem tot nu toe onder de pet heeft gehouden; bij de Q4 en de Q8 e-tron kregen we beide carrosserievarianten meteen te zien. We verwachten in de Sportback dezelfde aandrijflijnen als in de reguliere Q6, inclusief een 517 pk sterke SQ6. De minder krachtige e-tron quattro – geen cijfers deze keer – heeft nog altijd 387 pk. Het rijbereik ligt voor de reguliere Q6 op maximaal 625 kilometer, maar valt bij de Sportback nog iets hoger uit. De reden laat zich raden: de sterk aflopende carrosserie is gestroomlijnder, en stroomlijn is juist bij een EV erg belangrijk.
Sportbacks door de jaren heen
De naam ‘Sportback’ is bij Audi niet voorbehouden aan coupé-SUV’s, maar verschijnt zo ongeveer op iedere afwijkende carrosserievorm. De eerste Sportback verscheen in 2004, lang voordat er elektrische SUV’s of SUV’s met aflopende daklijn waren. Het ging om de tweede generatie A3 in vijfdeurstrim, die het midden hield tussen een hatchback en een stationwagon. In 2009 was het tijd voor de volgende toepassing van ‘Sportback’, ditmaal op de A5. Ook deze auto werd zeker niet sportiever van de Sportback-variant, die hier opnieuw de versie met achterdeuren was. Waar de reguliere A5 een tweedeurs coupé of cabrio was, was en is de A5 Sportback een langgerekte vijfdeurs liftback met coupé-lijnen.
Vanaf 2011 heette de op dezelfde leest geschoeide A7 ook Sportback, maar bij gebrek aan andere varianten hielden we het in de praktijk simpelweg bij ‘A7’. De minst Sportback-achtige Sportback was ongetwijfeld de A1 Sportback, simpelweg de vijfdeurs A1. Na nieuwe generaties van de A1, A3, A5 en A7 Sportback was het pas in 2019 tijd voor de eerste SUV met de naam ‘Sportback’, de Q3 Sportback. In 2020 verscheen de E-Tron Sportback, in 2021 een Q5 Sportback die Audi ogenschijnlijk als een haastklusje na de facelift van de Q5 aan het gamma toevoegde. De Q4 Sportback uit datzelfde jaar oogt net even harmonieuzer, maar zien we toch minder vaak dan de reguliere Q4. Dat is wellicht precies de bedoeling, want Sportback-kopers offeren in feite ruimte en geld op om net even wat exclusiever voor de dag te komen.
PRIVATE LEASE Audi Q6 e-tron
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q6 e-tron Advanced edition | Adaptive cruise control | Audi sound system | Audi virtual cockpit plus
- 2025
- 10 km

Audi Q6 e-tron S edition | Achteruitrijcamera | Adaptive cruise control | Audi sound system
- 2025
- 10 km

Audi Q6 e-tron e-tron SQ6 | Adaptive cruise control | Audi smartphone interface | Audi sound system
- 2025
- 10 km