Audi Q6 e-tron fors goedkoper door nieuwe basisversie
Minder vermogen, minder bereik, minder geld
Audi breidt het aanbod van de Q6 e-tron steeds verder uit. Goed nieuws voor wie deze elektrische SUV tot nu toe te duur vindt: de uitbreiding vindt opnieuw plaats aan de onderzijde van het gamma.
De Audi Q6 e-tron deelt veel techniek met de elektrische Porsche Macan en werd in het voorjaar voorgesteld als 490 pk sterke SQ6 en als 388 pk sterke quattro. De eerste variant met één elektromotor en achterwielaandrijving werd in mei aan het aanbod toegevoegd. De naam ‘Performance’ is wat vreemd voor een model dat met 306 pk tot nu toe de minst krachtige Q6 was, maar nu komt de aap uit de mouw.
De échte basisversie is de auto die vandaag het levenslicht ziet. Die heet simpelweg ‘Q6 e-tron’ en heeft een enkele elektromotor die 185kW/252 pk levert. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 in 7 seconden, maar het échte verschil met de Performance zit in het accupakket. Die is bij de basis-Q6 ‘maar’ 83 kWh groot, in plaats van 100 kWh voor de andere modellen. Het rijbereik blijft daarmee steken op een nog altijd keurige 530 pk, waarmee de Performance met z’n 638 WLTP-kilometers nog altijd koning is op dit gebied. De Audi Q6 e-tron met de kleinere accu kost €65.950, €6.000 minder dan de Performance.
Frunk? Zeker, maar niet standaard.
Toch kan het slim zijn om nog even door te sparen, want voor €69.950 biedt Audi de Q6 e-tron als Launch Edition aan. Die is vanbinnen en vanbuiten duidelijk fraaier uitgevoerd en eveneens verkrijgbaar met de grote accu, maar dan wel voor €75.950. Opvallend: de Q6 is één van de weinige Duitse EV’s met een ‘frunk’, maar naar typisch Audi-gebruik is die wel optioneel. Wil je de (standaard) lege ruimte in de neus van je achterwielaangedreven SUV kunnen benutten, dan betaal je daar €595 extra voor. Behalve bij de Launch Edition, want die heeft het standaard.