Audi gooit ‘oude’ Q5 en A6 in de uitverkoop: dik aangeklede PHEV’s voor minder
Maar wel weinig keuze
De nieuwe Audi Q5 is al gepresenteerd en de opvolger van de niet-elektrische A6 – de A7 – komt eraan. Hoog tijd om de huidige modelgeneraties in de aanbieding te doen, en dat doet Audi dan ook.
De Audi A6 en de Audi Q5 van de huidige, uitgaande generatie gaan allebei met een flinke korting de laatste levensfase in. Daar hoort wel de kanttekening bij dat het in beide gevallen om dikke S Edition Competition-versies met plug-in hybride aandrijving gaat. Wie in de markt was voor een minder dik aangeklede A6 of Q5, profiteert dus in mindere mate van het voordeel. De A5 S Edition Competition is er nu vanaf €67.990, of €70.490 voor de Sportback. Voor die bedragen krijg je een 50 TFSIe met 299 pk. Meer kracht is er dankzij de 367 pk sterke 55 TFSIe, maar daar betaal je stevig voor bij. De krachtiger versie kost minimaal €77.990, of €80.490 voor als je de standaard Q5 echt te ruim en te harmonieus gelijnd vindt.
De uitrusting is standaard vrij riant, met onder meer climatecontrol met drie zones, elektrisch verstelbare sportstoelen en de sportieve opsmuk die bij S-versies hoort. Anderzijds moet je niet rekenen dat het hier om complete auto’s gaat: voor tal van zaken, waaronder leer en een panoramadak, betaal je alsnog extra. Wie niet zit te wachten op S-versies of simpelweg genoegen neemt met minder, heeft pech: S Edition Competition is vanaf nu de enige optie voor de ‘oude’ Q5. Het voordeel mag er zijn: Audi belooft een korting tot €7.100.
Dit geldt bijna allemaal eveneens voor de uitloopeditie van de A6, al is het voordeel daar met maximaal €4.000 iets kleiner. De A6 S Edition Competition is er als 50 TFSIe vanaf €65.990, maar de Avant die je vermoedelijk wilt kost minimaal €69.490. De krachtiger 55 TFSIe kost hier minimaal €73.990, en dan komt er wederom €3.500 bij voor een Avant.
De Audi A6 wordt opgevolgd door een model met de naam A7, althans als je geen EV wilt. Een geheel nieuwe elektrische A6 is er ook, maar dat is een compleet separaat model. Het nieuws rondom de Q5 behoeft aanzienlijk minder uitleg: er is simpelweg een nieuwe, opnieuw als reguliere SUV en als Sportback en ditmaal (in Nederland althans) louter als plug-in hybride.