AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi A7 waagt zich bij de poolcirkel
85
Audi wil z'n marktaandeel de komende jaren flink uitbouwen. Nieuwe modellen zijn daarvoor natuurlijk erg belangrijk. Een van de nieuwelingen is de A7, die door onze spionagefotograaf in de sneeuw gesnapt werd.
De A7 is een nieuweling in het Audi-gamma. De auto gaat –zoals de naam al doet vermoeden- tussen de A6 en de A8 opereren. Zie 'm als een auto voor mensen die de A6 te klein vinden en iets sportievers willen dan zo'n statige A8. Of, anders gezegd, een rechtstreekse concurrent voor de succesvolle Mercedes CLS. 
Onder de kap komen de motoren te liggen die we al kennen uit de huidige line-up. We noemen de 3.0 TDI Clean Diesel met 240 pk. Maar ook de 3,0-liter TFSI met 333 pk en een supercharger is een zekerheidje. Bovenaan het gamma komt ook een RS7. Over de motorisering van die topversie tasten we nog even in het duister. De V10 TFSI uit de RS6 is met z'n 580 pk een goede optie, maar het is even de vraag of Audi bij de introductie van een RS7 (op z'n vroegst 2012) het nog aandurft om zo'n onzuinige motor voorin te plaatsen.
Audi toonde vorig jaar op de NAIAS in Detroit al de Sportback Concept (foto 10). Die geldt als voorbode voor de productieversie van de A7. De Sportback Concept is iets meer dan vijf meter lang, waardoor hij een dikke tien centimeter korter is dan een Audi A8. De A7 heeft een betere gewichtsverdeling dan een A6 en keramische remschijven komen op de optielijst te staan.
We verwachten de onthulling van de productie-A7 eind dit jaar. In de loop van 2011 gaat Audi's CLS-concurrent in productie.
Onder de kap komen de motoren te liggen die we al kennen uit de huidige line-up. We noemen de 3.0 TDI Clean Diesel met 240 pk. Maar ook de 3,0-liter TFSI met 333 pk en een supercharger is een zekerheidje. Bovenaan het gamma komt ook een RS7. Over de motorisering van die topversie tasten we nog even in het duister. De V10 TFSI uit de RS6 is met z'n 580 pk een goede optie, maar het is even de vraag of Audi bij de introductie van een RS7 (op z'n vroegst 2012) het nog aandurft om zo'n onzuinige motor voorin te plaatsen.
Audi toonde vorig jaar op de NAIAS in Detroit al de Sportback Concept (foto 10). Die geldt als voorbode voor de productieversie van de A7. De Sportback Concept is iets meer dan vijf meter lang, waardoor hij een dikke tien centimeter korter is dan een Audi A8. De A7 heeft een betere gewichtsverdeling dan een A6 en keramische remschijven komen op de optielijst te staan.
We verwachten de onthulling van de productie-A7 eind dit jaar. In de loop van 2011 gaat Audi's CLS-concurrent in productie.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A7 4.0 TFSI RS 7 Sportback Quattro 600PK 1 Jaar Garantie 22 inch Ceramic B&O High End Alcantara Hemel Dynamic Plus Pack 4-wiel Sturing Softclose Stoelverkoeling Panoramadak Laser LED HUD 360 Camera Full Options! Nieuwstaat!
- 2020
- 95.000 km
€ 109.900

Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro Pro Line 299PK S-tronic | Eind november verwacht | Head-up | Leder | Ambient | Memory | Trekhaak
- 2025
- 26.486 km
€ 59.449

Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro Pro Line S 299 PK | S-Line | Automaat | Navigatie | Panoramadak | B&O Premium | Nachtzicht | 360 Camera | Servosluiting | HD Matrix | Stoelverwarming voor en achter | Keyless | Memory | Adaptive Cruise Control | Audi Virtual Cockpit |
- 2025
- 10.379 km
€ 74.900
Lees ook
Achtergrond

Let op deze leuke auto’s in 2025: ze worden youngtimer!
Op Zoek Naar

Stijlvoller dan de ‘SUV Coupé’: deze dikke Duitse vierdeurs coupés koop je voor €30.000
Nieuws

Nieuwe Audi A7-familie komt buiten kijken
Nieuws

Gloednieuwe Audi A7 nu ook gespot als sedan
Praktijkervaring
