Audi A6 Limousine: verfrissend traditionele vierdeurs - Eerste kennismaking
Verfrissend ouderwets
170 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Onlangs konden we op pad met de vernieuwde Audi A6 Avant maar de Audi A6 Limousine bleef nog in nevelen gehuld. Toch zijn ze de grote sedan bij Audi niet vergeten. Sterker nog, ze hebben 'm zo goed onthouden dat er nogal veel bij het oude blijft.
Highlights Audi A6 Limousine
- Traditionele sedan en geen Sportback
- Lagere Cw-waarde dan Avant
- 492 liter bagageruimte, fractioneel kleiner dan de Avant
- Vooralsnog alleen als TFSI 150 kW
Jarenlang was de Audi A6 Limousine een van de zekerheden in het leven. E-segment sedans van Duitse komaf vinden gretig aftrek in veel delen van de wereld en zelfs mensen met beperkte kennis van auto's hoef je A6, E-klasse en 5-serie bijna niet uit te leggen. Toch leek het er lange tijd op dat de A6 voortaan door het leven zou gaan als A7, zoals de A4 nu door het leven gaat als A5. Maar dat is niet zo, de A6 heet gewoon weer A6. Heel logisch, fluistert een medewerker van Audi ons tijdens de preview in, want 'de A5 is echt een stap omhoog gegaan als auto. Bij de A6 is dat niet zo, dat was altijd al een auto van hoog niveau en dat blijft bij de nieuwe ongewijzigd'. Wij hebben daar onze eigen gedachtes over. Namelijk dat niemand het nog kon volgen. Wat we zeker weten is dat de nieuwe gewoon weer een traditionele sedan wordt en niet zoals bij de A5 een Sportback. Dus de A6 heeft vier portieren en een aparte bagageruimte met een kleine opening. Achter die opening kun je 492 liter bagage kwijt. Dat is ongeveer tien liter minder dan in de Avant. Hoewel de toegang ongetwijfeld minder gebruiksvriendelijk is, hoef je het strikt voor de inhoud dus niet te laten. Veel klanten stellen volgens Audi bovendien prijs op het 'dynamische' design van een sedan. In tegenstelling tot de vorige generatie, waar de nadruk heel sterk lag op de harde hoeklijnen, ligt de focus bij de nieuwe op de vlakke carrosseriedelen, waardoor de sedan het elegante broertje van de Avant moet zijn. En hij is bovendien een stukje aerodynamischer. De Cw-waarde ligt op 0,23 en dat is behoorlijk glad.

De gladde achterzijde van de Audi A6 Limousine draagt bij aan een gunstige Cw-waarde.
Hightech interieur
We haalden al even de Audi A5 aan en wie die auto weleens van binnen heeft gezien zal zich meteen thuisvoelen in de Audi A6 Limousine. Het interieur is namelijk precies hetzelfde. Dat betekent erg goede afwerking en een lekkere hightech sfeer. Optioneel heeft de bijrijder een eigen display waarop bijvoorbeeld genetflixt kan worden. Voor de bestuurder loopt de bediening grotendeels via een touchscreen in het midden en dat ziet er strak uit, reageert snel en kan naar eigen inzicht worden ingedeeld. Ook het digitale instrumentarium en het knoppencluster in het bestuurdersportier voor onder meer spiegels en verlichting kennen we al uit de A5 en natuurlijk uit de Audi A6 Avant. Op de achterbank heeft Audi bubbels in het plafond verwerkt om wat meer hoofdruimte voor de achterste inzittenden te creëeren. Toch zit je op de achterbank als gemiddelde volwassene van 1.80 m al bijna met je schedel tegen het plafond als je recht tegen de rugleuning gaat zitten.
Op de internationale prijslijst van de Audi A6 Limousine vind je drie motoren: een 2.0 TFSI benzine, een 2.0 TDI diesel en een 3.0 V6 TFSI benzine. Die krijgen voortaan een wat eenvoudiger benaming. Niet meer 30 of 40 TFSI, maar TFSI en dan het vermogen in kilowatt erachter. Voornoemde Audi-medewerker fluistert ons ook in dat dat is gedaan op basis van 'feedback vanuit de klantenkring'. Wij hebben daar onze eigen gedachtes over. Namelijk dat niemand het nog kon volgen. Net als bij de Audi A6 Avant is ook bij de Limousine alleen de TFSI 150 kW naar Nederland toe. Dat is opmerkelijk genoeg de enige zonder MHEV plus mild-hybrid techniek. In plaats daarvan krijg je gewoon een 2.0 TFSI viercilinder met 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling en een eenvoudig start/stop-systeem. Het piekvermogen ligt op 204 pk en het maximale koppel bedraagt 340 Nm, dat vanaf 2.000 toeren paraat staat. Net als bij de Audi A6 Avant is dat vermoedelijk genoeg maar niet echt overweldigend.

Net als in de A5 hangt ook in de Audi A6 Limousine een hightech sfeertje.
Helaas gaan de mooiste opties aan onze neus voorbij
Onderhuids staat de Audi A6 Limousine op het Premium Platform Combustion. Dat klinkt als nauw verwant aan het Premium Platform Electric dat onder de Audi A6 E-Tron zit, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel een groot deel van de computerhardware voor onder meer de aansturing van de rijhulpsystemen inderdaad gedeeld wordt, is de onderstelhardware bijna helemaal anders. In feite gaat het hier om een doorontwikkeling van het MLB Evo-platform. De motor ligt dus nog steeds helemaal voor de vooras en de versnellingsbak erop. Dat was ooit nodig voor het quattro-systeem met Torsen-middendifferentieel, maar alle tot nu toe bekende varianten van de Audi A6 hebben on demand vierwielaandrijving met een koppeling. Op de vraag waarom dan toch wordt vastgehouden aan deze basis antwoordt Audi dat niet te kunnen uitsluiten dat er op termijn nog varianten zullen volgen die wel gebruikmaken van quattro met Torsen-techniek'. Met andere woorden: reken er maar op dat er weer een potente (R)S6 gaat volgen.
Over quattro gesproken: dat is bij ons geen optie op de Audi A6 Limousine. De 2.0 TFSI is er alleen met voorwielaandrijving. Nu is dat op zichzelf niet zo'n probleem, ware het niet dat quattro een voorwaarde is voor een aantal andere opties die misschien wel relevant zijn. Vierwielbesturing en luchtvering kunnen alleen besteld worden op A6'en met quattro en staan in Nederland dus niet op het menu. Navraag leert dat dat een keuze is: "We zien dat klanten vaak eerst quattro bestellen en pas dan gaan kijken naar geavanceerde opties zoals luchtvering of vierwielbesturing."
De Audi A6 Limousine is per direct te bestellen. Prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, maar reken op iets minder dan de Audi A6 Avant.

Bijna net zoveel inhoud als de Avant, al is de opening van de Audi A6 Limousine natuurlijk wel kleiner.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 45 TFSI quattro 3xS-Line PANORAMA.MATRIX.TREKHAAK!
- 2019
- 110.881 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S edition Competition 367 pk | Trekhaak | Panoramadak | Bang & Oluf. | Assistpakket. City & Park | Elek. instel. Sportstoelen
- 2024
- 1.575 km

Audi A6 Limousine Advanced edition | Adaptive cruise control | Airconditioning 4-zones | Audi sound system
- 2025
- 10 km
Lees ook
Audi A6 e-Hybrid: tot 102 kilometer elektrisch en vanaf €70.000
Audi A6 Avant e-tron vs. Zeekr 001 vs. Nio ET5 Touring - elektrisch, praktisch en premium
Prijzen Audi A6 Limousine: €5.000 goedkoper dan de A6 Avant
Test: Audi A6 Avant – Vreemde keuzes beperken de kansen
Prijzen elektrische Audi A6 e-tron met €4.000 omlaag
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (170)
Reageren







En wat voor één.
Wat een prachtige wagen. Zoiets kan ook alleen maar uit Duitsland komen.











Eens KB, maar de >150 knoppen rond de bestuurder is helaas 'overkill'
Wat is hiervan de relevantie tav de opmerking van krissebis? Omdat het een sedan is mag hij niet zoveel knoppen hebben?










Ik heb al vele sedans gehad en een tweetal stations en er was eigenlijk niets wat ik in een sedan niet kon vervoeren wat wel in de station had gepast.






.
Maar hoeveel heb je nodig voor 3 weken zomervakantie naar het zuiden. Paar onderbroeken en korte broeken... Belangrijkste is dat je geen grote harde koffers gebruikt maar soepele (sport) tassen. En 480 liter is nog steeds gewoon veel hoor.



https://accessories.volvocars.com/Images/0000c8af%5c80%5c05%5cb5%5cdd.jpg







En als je een willekeurig andere auto op z’n staart trapt zal deze ook veel toeren maken.


Dan loeit elke motor, alleen met tussenstapjes omdat er moet worden geschakeld.





Niet alleen bij deze Audi dan ook.

Onthoud die term.

Overigens zo complex is de hybride techniek of elektrische techniek nou ook weer niet hoor. Het lukt fabrikanten elk jaar weer om er miljoenen de fabrieken uit te laten rijden. En die dingen rijden dan nog eens jaren probleemloos over 's-heerenswegen.

OK mooie sedan, dat is mijn conclusie. Mooi dat dit model nog wordt gevoerd. Mag ik dat zeggen?Ja dat mag ik zeggen.




Wat een gedrocht wederom arm Audi
Meen je dit serieus?
En die 9 plussers ook?
Een "gedrocht "?!
Voor mij is dit een juweel tussen heel veel dagelijkse poepende honden en windvangende hoogzitters.

Maar een gedrocht wil ik het niet noemen. Misschien in het echt anders.

Kortom: schitterend!











Het is een modeartikel, net als open douches, windmolens en Ozempic.



Ik snap ook niet helemaal waarom dit niet nieuw wordt genoemd.
Het is inderdaad géén SUV, maar dat schijnt niet meer te mogen. Van wie weet ik niet.









Een sedan kan ik mooi vinden, deze zeker niet. Verschrikkelijke neus, wie verzint dit?
De achterzijde vind ik oubollig. De algehele lijn vooral erg saai. Het zal allemaal prima aanvoelen binnenin, maar ik ga echt niet aaiend door mijn auto interieur heen. Doe mij maar het harde plastic van bijvoorbeeld mijn oude Subaru's. Blijft altijd mooi en is goed schoon te maken. Ja, ik weet het, ik ben geen liefhebber van zgn. "premium" auto's. Veel te duur voor wat ze bieden. Een Rolls is echt premium in mijn ogen, misschien een enkele Mercedes, Lexus of BMW (maar wat vind ik die lelijk tegenwoordig!) daargelaten. Of een Aston Martin (groot fan). Voor mij is deze VW, sorry Audi, weer een teleurstelling. Een mooi verleden biedt dus geen garantie voor een mooi heden of mooie toekomst.

Jammer, niet meer te koop.









Het lijkr er op dat Audi zich heeft heruitgevonden.
Nu maar hopen dat ze het kunnen volhouden.







Wel een mooie 'ouderwetse' sedan.

Ingetogen, sjiek en topafwerking





No-brainer.

Nu zie ik geen eenvoudige bediende meer met een A6 rijden. Misschien nog met een C3 van Citroën. Tijden veranderen zeker.


.
Zo heel veel is er dus niet veranderd.

Tegenwoordig koop je voor minder een gebruikte met garantie die ook nog een tijd meekan en krijgen dus andere zaken voorrang. En als je dan al dat andere wilt, wordt een nieuwe opeens te duur.
Want zijn er hier die twee weken naar Zeeland gaan en de rest van het jaar thuis zitten? Ik bedoel maar.


Ik denk dat de hedendaagse eenvoudige bediende gewoon (te veel) andere prioriteiten heeft...






"Do as I say, not as I do."


Veel mensen houden blijkbaar van saaie auto's.




Uitzonderingen zoals een Citroen DS daargelaten.

Die hedendaagse DSen zijn juist het schoolvoorbeeld van snel gedateerde modellen.







.
Nee, dan zijn er veel mooiere alternatieven te krijgen.

En dus alleen geschikt voor Zuid-Europeanen of mensen zonder kinderen....







Verder vind ik de neus wel een beetje een onderbeet hebben en de bagageruimte houdt ook niet over; zo'n grote auto en dan nog geen 500 liter kunnen opslokken?
Pluspunt is dan weer dat het een sedan is, daar zien we er helaas te weinig van tegenwoordig.



Een wagen die past bij een advocaat.
Ingetogen, sjiek en topafwerking
Een wagen die past bij een advocaat.
Ingetogen, sjiek en topafwerking[/quote
Er lopen tegenwoordig nogal wat advocaten rond met een bedenkelijke reputatie…..


of
"Rückstand durch Technik"
of
"Vorsprung durch Rückschritt"

"Rückschritt durch Stillstand"Grappig, iets dergelijks had ik bijna geschreven bij dat artikel over Mazda dat halsstarrig aan ouderwetse zuigmotoren blijft vasthouden, en daar steeds verder mee teruggaat in de tijd met binnekort zelfs een 2,5L in een 'sportwagen' 😄
of
"Rückstand durch Technik"
of
"Vorsprung durch Rückschritt"













Maar, mooier dan z'n voorgangers is-ie niet wat mij betreft, vooral de C7 overtreft-ie niet.
En ik vind het jammer dat bij nieuwe auto's de flanken zo glad zijn, waar je een aantal jaar geleden vaak een mooie vouw ter hoogte van de deurgrepen had. Dat gladde is vast aerodynamisch beter en wellicht ook makker te produceren, maar het maakt de auto ook meer nondescript.







bij de A5 avant viel ook al op dat dat zelfs MINDER is. Maar zelfs de A6 (avant) heeft dus vrijwel hetzelfde??
komt veelal door het plug-in accu pakket, maar onder de streep schiet je er niets mee op.



Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.