AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A6 Limousine: verfrissend traditionele vierdeurs - Eerste kennismaking

Verfrissend ouderwets

170 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Onlangs konden we op pad met de vernieuwde Audi A6 Avant maar de Audi A6 Limousine bleef nog in nevelen gehuld. Toch zijn ze de grote sedan bij Audi niet vergeten. Sterker nog, ze hebben 'm zo goed onthouden dat er nogal veel bij het oude blijft.

Highlights Audi A6 Limousine

  • Traditionele sedan en geen Sportback
  • Lagere Cw-waarde dan Avant
  • 492 liter bagageruimte, fractioneel kleiner dan de Avant
  • Vooralsnog alleen als TFSI 150 kW

Jarenlang was de Audi A6 Limousine een van de zekerheden in het leven. E-segment sedans van Duitse komaf vinden gretig aftrek in veel delen van de wereld en zelfs mensen met beperkte kennis van auto's hoef je A6, E-klasse en 5-serie bijna niet uit te leggen. Toch leek het er lange tijd op dat de A6 voortaan door het leven zou gaan als A7, zoals de A4 nu door het leven gaat als A5. Maar dat is niet zo, de A6 heet gewoon weer A6. Heel logisch, fluistert een medewerker van Audi ons tijdens de preview in, want 'de A5 is echt een stap omhoog gegaan als auto. Bij de A6 is dat niet zo, dat was altijd al een auto van hoog niveau en dat blijft bij de nieuwe ongewijzigd'. Wij hebben daar onze eigen gedachtes over. Namelijk dat niemand het nog kon volgen. Wat we zeker weten is dat de nieuwe gewoon weer een traditionele sedan wordt en niet zoals bij de A5 een Sportback. Dus de A6 heeft vier portieren en een aparte bagageruimte met een kleine opening. Achter die opening kun je 492 liter bagage kwijt. Dat is ongeveer tien liter minder dan in de Avant. Hoewel de toegang ongetwijfeld minder gebruiksvriendelijk is, hoef je het strikt voor de inhoud dus niet te laten. Veel klanten stellen volgens Audi bovendien prijs op het 'dynamische' design van een sedan. In tegenstelling tot de vorige generatie, waar de nadruk heel sterk lag op de harde hoeklijnen, ligt de focus bij de nieuwe op de vlakke carrosseriedelen, waardoor de sedan het elegante broertje van de Avant moet zijn. En hij is bovendien een stukje aerodynamischer. De Cw-waarde ligt op 0,23 en dat is behoorlijk glad.

Audi A6 Limousine

De gladde achterzijde van de Audi A6 Limousine draagt bij aan een gunstige Cw-waarde.

Hightech interieur

We haalden al even de Audi A5 aan en wie die auto weleens van binnen heeft gezien zal zich meteen thuisvoelen in de Audi A6 Limousine. Het interieur is namelijk precies hetzelfde. Dat betekent erg goede afwerking en een lekkere hightech sfeer. Optioneel heeft de bijrijder een eigen display waarop bijvoorbeeld genetflixt kan worden. Voor de bestuurder loopt de bediening grotendeels via een touchscreen in het midden en dat ziet er strak uit, reageert snel en kan naar eigen inzicht worden ingedeeld. Ook het digitale instrumentarium en het knoppencluster in het bestuurdersportier voor onder meer spiegels en verlichting kennen we al uit de A5 en natuurlijk uit de Audi A6 Avant. Op de achterbank heeft Audi bubbels in het plafond verwerkt om wat meer hoofdruimte voor de achterste inzittenden te creëeren. Toch zit je op de achterbank als gemiddelde volwassene van 1.80 m al bijna met je schedel tegen het plafond als je recht tegen de rugleuning gaat zitten.

Op de internationale prijslijst van de Audi A6 Limousine vind je drie motoren: een 2.0 TFSI benzine, een 2.0 TDI diesel en een 3.0 V6 TFSI benzine. Die krijgen voortaan een wat eenvoudiger benaming. Niet meer 30 of 40 TFSI, maar TFSI en dan het vermogen in kilowatt erachter. Voornoemde Audi-medewerker fluistert ons ook in dat dat is gedaan op basis van 'feedback vanuit de klantenkring'. Wij hebben daar onze eigen gedachtes over. Namelijk dat niemand het nog kon volgen. Net als bij de Audi A6 Avant is ook bij de Limousine alleen de TFSI 150 kW naar Nederland toe. Dat is opmerkelijk genoeg de enige zonder MHEV plus mild-hybrid techniek. In plaats daarvan krijg je gewoon een 2.0 TFSI viercilinder met 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling en een eenvoudig start/stop-systeem. Het piekvermogen ligt op 204 pk en het maximale koppel bedraagt 340 Nm, dat vanaf 2.000 toeren paraat staat. Net als bij de Audi A6 Avant is dat vermoedelijk genoeg maar niet echt overweldigend.

Audi A6 Limousine

Net als in de A5 hangt ook in de Audi A6 Limousine een hightech sfeertje.

Helaas gaan de mooiste opties aan onze neus voorbij

Onderhuids staat de Audi A6 Limousine op het Premium Platform Combustion. Dat klinkt als nauw verwant aan het Premium Platform Electric dat onder de Audi A6 E-Tron zit, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel een groot deel van de computerhardware voor onder meer de aansturing van de rijhulpsystemen inderdaad gedeeld wordt, is de onderstelhardware bijna helemaal anders. In feite gaat het hier om een doorontwikkeling van het MLB Evo-platform. De motor ligt dus nog steeds helemaal voor de vooras en de versnellingsbak erop. Dat was ooit nodig voor het quattro-systeem met Torsen-middendifferentieel, maar alle tot nu toe bekende varianten van de Audi A6 hebben on demand vierwielaandrijving met een koppeling. Op de vraag waarom dan toch wordt vastgehouden aan deze basis antwoordt Audi dat niet te kunnen uitsluiten dat er op termijn nog varianten zullen volgen die wel gebruikmaken van quattro met Torsen-techniek'. Met andere woorden: reken er maar op dat er weer een potente (R)S6 gaat volgen.

Over quattro gesproken: dat is bij ons geen optie op de Audi A6 Limousine. De 2.0 TFSI is er alleen met voorwielaandrijving. Nu is dat op zichzelf niet zo'n probleem, ware het niet dat quattro een voorwaarde is voor een aantal andere opties die misschien wel relevant zijn. Vierwielbesturing en luchtvering kunnen alleen besteld worden op A6'en met quattro en staan in Nederland dus niet op het menu. Navraag leert dat dat een keuze is: "We zien dat klanten vaak eerst quattro bestellen en pas dan gaan kijken naar geavanceerde opties zoals luchtvering of vierwielbesturing."

De Audi A6 Limousine is per direct te bestellen. Prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, maar reken op iets minder dan de Audi A6 Avant.

Audi A6 Limousine

Bijna net zoveel inhoud als de Avant, al is de opening van de Audi A6 Limousine natuurlijk wel kleiner.

Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine
Audi A6 Limousine

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (170)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Von Reet
Von Reet
  • 5
Inderdaad, zet maar neer om direct weer te verkopen. Dit ziet er toch niet meer uit met die botox grille? Connie Breukhoven kan hier nog een puntje aan zuigen . Wansmaak is ook een smaak zeg maar. Geef mij die Lancia Kappa youngtimer beauty maar iets verderop op de site…
Gewijzigd door auteur
Kevertje
Kevertje
  • 1
Uiteraard, je zou gek zijn om dit te weigeren. Maar zeker niet omdat het een mooie auto is aan de buitenzijde. Ik vind al een tijdje dat het volledige Duitse premium-segment heel inspiratieloos is geworden en/of vreemde dingen doet zelfs met bestaande modellen. Hoe meer plastiekerig smoelwerk, hoe beter lijkt wel. Mijn zoon heeft een A5 gehad, op zich ook geen extreme schoonheid, maar wel een extreem comfortabele auto voor langer baanwerk en alles toch wel keurig in mekaar geschroefd.
Ed 5256306
Ed 5256306
  • 29
En weer een nieuwe ICE.
En wat voor één.
Wat een prachtige wagen. Zoiets kan ook alleen maar uit Duitsland komen.
HarrieD
HarrieD
  • 9
Ze kunnen het wel, maar doen het niet. Doen ze het wel dan verkoopt het helaas niet.
carfreak75
carfreak75
  • 0
kunnen misschien wel, is alleen jaren geleden dat er een mooie sedan uit Italië is gekomen.
Jan Jan
Jan Jan
  • 0
Overschatte auto: de Kia Optima rijdt beduidend beter. Renault had de multilink achterwielophanging wegbezuinigd, helaas.
carfreak75
carfreak75
  • 1
niet mee eens, heb de optima gereden, maar vond de Talisman veel prettiger rijden met zijn 4 wielsturing en comfortabele setup.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 5
Moet je vooral eens naar de bestuurdersdeur kijken. Alleen daar zitten al meer knoppen op dan op menig andere auto.
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Eens KB, maar de >150 knoppen rond de bestuurder is helaas 'overkill'

Wat is hiervan de relevantie tav de opmerking van krissebis? Omdat het een sedan is mag hij niet zoveel knoppen hebben?
R Wolters
R Wolters
  • 0
En met een ingenieursbril op: de meest efficiente carroserievorm (ja, een druppelvorm is nog beter maar niet praktisch).
Kevertje
Kevertje
  • 0
Ik ben het ermee eens. Een hele tijd een Volvo S80 gehad, leuk, rijcomfort en mooi. Maar voor een gezin met adolescenten toch moeilijk of zelfs niet haalbaar.
CDF
CDF
  • 6
Gelukkig, voor de fijnproevers behouden ze deze prachtige sedan. Nu nog de juiste motorisering. En hopelijk bezinnen ze zich nog op het schuif/kanteldak. Zo'n gesloten panoramadak is echt zinloos.
3lT6
3lT6
  • 4
Door die achterlijke meetmethode is een sedan inderdaad even ruim als een station . Fikkie moet maar even bukken of thuisblijven .
EWi e
EWi e
  • 3
Niet alleen door de meet methode maar ook gewoon in de praktijk.
Ik heb al vele sedans gehad en een tweetal stations en er was eigenlijk niets wat ik in een sedan niet kon vervoeren wat wel in de station had gepast.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 8
Zo’n sedan kun je niet door stapelen tot het dak en dat doen wij wel als we met hele gezin op zomervakantie gaan. Daarnaast kun je ook veel slechter bij zaken als het vol zit. Nee, een sedan zou bij ons niet voldoende zijn.
EWi e
EWi e
  • 0
Ach, dat ligt er maar net aan wat voor auto je hebt en wat je gewend bent. Gezin van 5 personen in een 3-serie op zomervakantie en was er nog ruimte over in de kofferbak...
R Wolters
R Wolters
  • 1
Een 3-serie is inderdaad niet superruim (al is dat erg relatief: vergelijk de huidige 3 met die uit de jaren 80 waar ook gewoon een gezin in paste), maar veel mensen nemen gewoon idioot veel mee op vakantie. Wat moet je nu echt meenemen als je 2 of 3 weken met vakantie gaat? Met 5 grote tassen/rolkoffertjes kom je heel ver. En die passen gewoon in de kofferbak van iedere op de markt verkrijgbare sedan.
EWi e
EWi e
  • 0
4 normale personen en 1 tiener...
.
Maar hoeveel heb je nodig voor 3 weken zomervakantie naar het zuiden. Paar onderbroeken en korte broeken... Belangrijkste is dat je geen grote harde koffers gebruikt maar soepele (sport) tassen. En 480 liter is nog steeds gewoon veel hoor.
R Wolters
R Wolters
  • 1
En hoe voorkom je dan dat bij een noodstop bagage over de achterbank naar voren vliegt?
3lT6
3lT6
  • 1
Een origineel stalen rek
https://accessories.volvocars.com/Images/0000c8af%5c80%5c05%5cb5%5cdd.jpg
3lT6
3lT6
  • 0
In jouw praktijk dan zeker , het is gewoon de helft vd hoogte minder oftewel 50% .
EWi e
EWi e
  • 0
Heb je de achterkant van de nieuwe A6 Avant wel eens bekeken? Je kan blij zijn als je er boven het rolhoesje nog eens 25% bij krijgt. Zo groot is het verschil echt niet. Het is geen vierkante oude Volvo Estate.
HarrieD
HarrieD
  • 19
Wat een mooie auto op het stuk gaaswerk in de neus na. Nou ja, daar kijk ik dan maar doorheen. Gelukkig zonder allerlei complexe hybride techniek, dure accu's en laadkabels. Tank vol en in alle rust en comfort genieten. Ik verwacht een gunstig brandstofverbruik voor zo'n grote auto.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 1
De traditionele Toyota non-plug hybride heeft zich in alle betrouwbaarheids testen prima bewezen. Niks mis mee. Alleen rijdt het "klinisch" en dat past wellicht niet bij deze A6. Een "mild-hybrid" systeem zou deze auto niet misstaan hebben, ware het niet dat dan het gewicht ongetwijfeld nog verder omhoog zou gaan. En deze A6 is geen lichte jongen
Alfa33
Alfa33
  • 2
Alle hybrides behalve Toyota is experimentele wegwerptechniek die alleen door de ridicule meetmethode belastingvoordelen heeft tijdens de eerste leaseperiode.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 2
Die van Tojoota is turboloos, sloom en rumoerig en de cvt laat de motor gieren als je vermogen vraagt. Niet voor iedereen interessant.
ElTjappo
ElTjappo
  • 5
Sommigen blijven in het verleden hangen mbt het ‘gieren’.
En als je een willekeurig andere auto op z’n staart trapt zal deze ook veel toeren maken.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 0
In recente tests komt het allemaal nog steeds naar voren, niks ‘verleden’.. geen turbo blijft gewoon een handicap.
ElTjappo
ElTjappo
  • 0
Dus als jij accelereert geef jij altijd meteen gas op de plank?
Dan loeit elke motor, alleen met tussenstapjes omdat er moet worden geschakeld.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 8
Deze wordt oud Bumper. De tijd van de eerste trage Priussen is al lang voorbij. De Lexus die ik (korte tijd) had was een hybride met over 300 pk. De Camry had ruim 200. Allebei een CVT. En echt snel ook (zeker die zespitter Lex). Als 250pk met een CVT niet voldoende is voor jou, dan vraag ik me af wat voor "rij-ambities" jij dan hebt. Je doet me een beetje denken aan mijn oude buurman die ook zei dat diesels altijd traag en heel lawaaierig zijn, omdat ze dat heeel lang geleden ook waren. Tijden veranderen Bumpie!
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 2
Neen. Het gebrek aan een turbo merk je óók bij de sterker gemotoriseerde hybrides van Toyota. Je hebt een te roze bril op omdat het jouw autokeuze was.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 0
Oh, ik geef toe dat een turbo de zaak verandert. Zonder meer. Maar die 1 op 23 gemiddeld met de Camry hybride vond ik ook wel erg fijn....En ik moet wel toegeven dat het met die LS hybrid wel heel erg snel te hard ging voor mij. Turbo of niet, met die 345 pk ofzoiets zat ik werkelijk overal ruim boven de snelheid want het ging zoooo makkelijk. En dat is in de VS wel even een dingetje!!! Voor mij een van de redenen dat ik hem kort heb gehad. Ik heb geen zin om mijn rijbewijs kwijt te raken
Gewijzigd door auteur
Rene 7067887
Rene 7067887
  • 3
1 dingetje vind ik toch echt lelijk, dat is de totaal overbodige lichtstrip achter. Had het zonder gedaan Audi, veel mooier.
RobSmith
RobSmith
  • 2
"Minder is meer" is een stukje kennis dat aan veel auto ontwerpers voorbij gegaan is.
Niet alleen bij deze Audi dan ook.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 1
Dat is dan ook het idee hè van gaaswerk, dat je er doorheen kan kijken.
Overigens zo complex is de hybride techniek of elektrische techniek nou ook weer niet hoor. Het lukt fabrikanten elk jaar weer om er miljoenen de fabrieken uit te laten rijden. En die dingen rijden dan nog eens jaren probleemloos over 's-heerenswegen.
The Beast
The Beast
  • 2
Ik ben afgehaakt toen A4 A5 werd maar A5 kleiner werd dan A6 en A6 weer toch niet A7 werd, allemaal te zien toen ze op de kruising tussen de A8 en A9 reden met A3 als chauffeur de mannelijke versie, dat past allemaal niet op een A4-tje.
OK mooie sedan, dat is mijn conclusie. Mooi dat dit model nog wordt gevoerd. Mag ik dat zeggen?Ja dat mag ik zeggen.
EV6
EV6
  • 8
Wat een gedrocht wederom arm Audi

Meen je dit serieus?
En die 9 plussers ook?
Een "gedrocht "?!
Voor mij is dit een juweel tussen heel veel dagelijkse poepende honden en windvangende hoogzitters.
Atlas
Atlas
  • 0
Het platte stukje dat tussen de achterlichten zit en het stuk net boven de grille trekken mij ook niet echt aan.
Maar een gedrocht wil ik het niet noemen. Misschien in het echt anders.
Jafis
Jafis
  • 1
Smaken verschillen en had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar waar Mercedes nooit een mooi ontwerp heeft gehad, is Audi nu BMW wel voorbij.
Kortom: schitterend!
Gewijzigd door auteur
R Wolters
R Wolters
  • 2
Wat vindt jij dan een mooie auto? Dan kunnen we jouw mening mogelijk beter plaatsen.
Mister bombastic
Mister bombastic
  • 4
Maar wel met je hoofd tegen het dak vanaf 1,80 meter. Leuk zo’n aflopende daklijn maar dit niks met premium te maken aangezien je niet fatsoenlijk achter in je eigen wagen kan zitten. Destijds een van de hoofdredenen om onze Model S te vervangen.
Mister bombastic
Mister bombastic
  • 3
We reizen geregeld met meer dan ik alleen in de auto. Daarnaast is deze wagen natuurlijk ook geplaatst in een segment waar de eigenaar zich kan laten chauffeuren.
R Wolters
R Wolters
  • 0
Herkenbaar. Maar dan zijn bijna alle auto's te klein. Zelfs in een forse SUVs hebben mijn zoons en ik problemen als we met z'n 3en op pad willen.
JMe
JMe
  • 11
Geweldig mooie auto. Zo jammer dat veel mensen alleen nog maar in hoge en zware SUV's willen rijden terwijl sedans en stations zoveel mooier zijn (mijn mening) en ook nog eens een betere wegligging hebben en zuiniger zijn als gevolg van de betere stroomlijn.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 6
Volgens mij denken alleen marketeers dat we allemaal een SUV willen. En vervolgens denkt de consument dat het kekke auto's zijn.
Het is een modeartikel, net als open douches, windmolens en Ozempic.
SuHwak
SuHwak
  • 0
Jup, helaas is ook mijn (geweldige) auto inmiddels niet meer te koop (in nederland iig).
GilCo
GilCo
  • 4
Dit is gewoon een hele mooie auto.
Ik snap ook niet helemaal waarom dit niet nieuw wordt genoemd.
Het is inderdaad géén SUV, maar dat schijnt niet meer te mogen. Van wie weet ik niet.
Bimmert
Bimmert
  • 3
Mooie wagen. En dat de leuke opties niet op de FWD leverbaar zijn, ach, die moet je sowieso niet hebben.
Nova
Nova
  • 1
Interieur van vliegtuig en achterin krap, lichtbalk mag weg en voor de rest nette sedan.
Dacia Spring 2024
Dacia Spring 2024
  • 11
Hoppa, dit is nou autonieuws dat mooi is. De A6 sedan is direct de mooiste in zijn klasse, chapeau. Stukkie mooier dan de ES, mooier dan de E klasse, en veel en veel en veel beter te pruimen dan de 5 serie.
Frits79
Frits79
  • 8
Die uitgemolken design mooi? Het is al jaren hetzelfde boring design met iedere keer wat tweaks om het anders te doen laten lijken.
Erik 4202958
Erik 4202958
  • 1
Toch echt vol met lcd schermpjes hoor, Audi weet wel hoe ze met de tijd meegaan..... verder idd oude wijn in een nieuwe zak.
Nautje
Nautje
  • 2
Tsja, dan vraag ik mij af wat jij onder klasse verstaat. Waarschijnlijk "premium" en Duits.
Een sedan kan ik mooi vinden, deze zeker niet. Verschrikkelijke neus, wie verzint dit?
De achterzijde vind ik oubollig. De algehele lijn vooral erg saai. Het zal allemaal prima aanvoelen binnenin, maar ik ga echt niet aaiend door mijn auto interieur heen. Doe mij maar het harde plastic van bijvoorbeeld mijn oude Subaru's. Blijft altijd mooi en is goed schoon te maken. Ja, ik weet het, ik ben geen liefhebber van zgn. "premium" auto's. Veel te duur voor wat ze bieden. Een Rolls is echt premium in mijn ogen, misschien een enkele Mercedes, Lexus of BMW (maar wat vind ik die lelijk tegenwoordig!) daargelaten. Of een Aston Martin (groot fan). Voor mij is deze VW, sorry Audi, weer een teleurstelling. Een mooi verleden biedt dus geen garantie voor een mooi heden of mooie toekomst.
Baron Nu
Baron Nu
  • 3
Wederom een prachtige auto die in ons land volledig kapot gefiscaliseerd wordt. Gaan we daarom weinig zien. Helaas.
Jan Jan
Jan Jan
  • 3
De motor voor de vooras en dus waarschijnlijk onderstuur: de traditionele Audi-waarden zijn wederom present.
haton
haton
  • 2
Een zeer fraaie auto.
Het lijkr er op dat Audi zich heeft heruitgevonden.
Nu maar hopen dat ze het kunnen volhouden.
Frenkie20VT
Frenkie20VT
  • 1
Prachtige verschijning! Jammer van de veel te geringe keuze aan opties en motoren in ons landje.. Hoewel die waarschijnlijk ál helemaal niet te betalen zouden zijn
Gewijzigd door auteur
CPH
CPH
  • 1
De enige motor die echt interessant is, is de in Nederland niet leverbare diesel voor mensen die behoorlijk meer kilometers maken dan gemiddeld een personenauto in Nederland rijdt.
Koppakking
Koppakking
  • 2
Wat loopt BMW dan vooruit....zelfde model ook met PHEV en als 'i' uitvoering.
Wel een mooie 'ouderwetse' sedan.
DFC
DFC
  • 4
Een wagen die past bij een advocaat.
Ingetogen, sjiek en topafwerking
Gewijzigd door auteur
100 octaan
100 octaan
  • 0
Dat dat gieren van een CVT nergens voor nodig is en dat ook anders kan bewijst Ford met de Kuga PHEV.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Je krijgt er veel meer voor terug dan dat beetje aan bagageruimte dat je inlevert.
No-brainer.
vipers
vipers
  • 2
Mijn schoonvader kon zich in de jaren 70 een Audi 100 (één van de voorgangers van deze A6) veroorloven met een normaal loon van een eenvoudige bediende.
Nu zie ik geen eenvoudige bediende meer met een A6 rijden. Misschien nog met een C3 van Citroën. Tijden veranderen zeker.
MBdoubleyou
MBdoubleyou
  • 4
In de jaren 70 kon een ‘eenvoudige bediende’ met een modaal inkomen en een gezin zich echt geen nieuwe Audi 100 veroorloven. Zo iemand kocht een Opel Kadett. Jouw schoonvader moet als een wrek geleefd hebben of had wat geld gewonnen, een erfenis gehad of had duistere bijverdiensten .
EWi e
EWi e
  • 2
Midden jaren 70 koste een basis 100 zo'n anderhalf bruto modaal jaarsalaris, en de nieuwe A6 Avant kost anno 2025..... ook anderhalf bruto modaal jaarsalaris en waarschijnlijk wordt de sedan iets goedkoper.
.
Zo heel veel is er dus niet veranderd.
Alfa33
Alfa33
  • 1
Ik vermoed dat vroeger de auto meer prioriteit had in het budget. In de jaren 70 had een auto ook maar een beperkte levensduur vanwege alleen al de roest.
Tegenwoordig koop je voor minder een gebruikte met garantie die ook nog een tijd meekan en krijgen dus andere zaken voorrang. En als je dan al dat andere wilt, wordt een nieuwe opeens te duur.
Want zijn er hier die twee weken naar Zeeland gaan en de rest van het jaar thuis zitten? Ik bedoel maar.
EWi e
EWi e
  • 0
Klopt, maar dan moet je dus niet concluderen dat auto's duurder zijn geworden.
GTAm
GTAm
  • 1
Kans is groot dat jouw schoonvader met zijn gezin niet: 2x per jaar op reis ging, meer dan 1x per maand op restaurant ging, elke 2 jaar een nieuwe smartphone had, elk jaar enkele festivalletjes meepikte, zijn kinderen 5 hobby's liet beoefenen...
Ik denk dat de hedendaagse eenvoudige bediende gewoon (te veel) andere prioriteiten heeft...
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 8
Ik geef toe, ik vind deze sedan zonder meer bijzonder netjes. Zeker niet schreeuwerig. En eerlijk gezegd is 150KW toch ook zat voor de NL (of Amerikaanse) wegen? Alleen blijft ik het jammer vinden dat ook Audi is overgaan in het schermen-braaksel. Alhoewel het in deze A6 het er nog redelijk netjes uitziet. Ik zou vooralsnog voor de vorige A6 gaan (en zo denk ik er bij de 5 series net zo over). Gewoon een traditioneel dash met normale klokken. Als ik echter tussen een nieuwe 5 of deze A6 zou moeten kiezen, dan zonder meer de A6. Ik hoop dat ie lekker verkocht wordt!
Kees 8345277
Kees 8345277
  • 0
Nieuwe Audi A6 had -zeker de avant- een mooi snel interventievoertuig geweest voor onze politie, ware het niet de Audi de echt snelle diesels in de ban heeft gedaan, helaas.
Vigoras
Vigoras
  • 0
Bovendien kan (en zal) de overheid echt wel krijgen wat ze wil, qua motorisering voor fleet vehicles, gewoon via de importeur. NOx uitstoot, fijnstof en "het milieu" is iets waar het gepeupel voor moet kruipen; de overheid zeker niet.
"Do as I say, not as I do."
Gewijzigd door auteur
carlos7
carlos7
  • 8
Verfrissend? Vrijwel hetzelfde model als de afgelopen 55 jaar, toppunt van saaiheid.
Veel mensen houden blijkbaar van saaie auto's.
Koppakking
Koppakking
  • 3
Klopt, ik durf zelfs te zeggen die saaie modellen zoals de Golf weer mooi zijn tussen alle drukte.
HarrieD
HarrieD
  • 4
Klopt. Die niet saaie auto's blijven meestal maar heel kort onder ons. Dan zijn ze niet saai maar wel gedateerd. Ook geen aanbeveling.
Uitzonderingen zoals een Citroen DS daargelaten.
GTAm
GTAm
  • 1
DS als in het origineel dan toch.
Die hedendaagse DSen zijn juist het schoolvoorbeeld van snel gedateerde modellen.
Magheteenbeetjebeterzijn
Magheteenbeetjebeterzijn
  • 3
Die voorkant ziet er uit alsof ie onder een vrachtwagen gereden is en de grille die achterkant net gemist heeft. Wat een foeilelijk ding. Onpraktisch en veel te duur zullen er zeker ooop van toepassing zijn
Floris niet Deridder
Floris niet Deridder
  • 2
Mooie wagen. Heb de A6 sedan (of limousine) altijd de mooiste Audi gevonden al vanaf eerste generatie. Ingetogen luxe en zakelijk, echt wat een Audi moet zijn in mijn ogen. Ook deze weer zeer geslaagd. Prijs zal wel flink tegenvallen onder de nieuwe modelnaam strategie van Audi.
Thomas192
Thomas192
  • 2
Zeer fraai gelijnde auto. Maar hoe is die grille in godsnaam goedgekeurd geraakt? Onvoorstelbaar
EWi e
EWi e
  • 4
Oeps... wat een lelijk blob op wielen. De huidige was al niet om aan te zien en deze is zo mogelijk nog lelijker.
.
Nee, dan zijn er veel mooiere alternatieven te krijgen.
Exirion
Exirion
  • 1
Ik wou net zeggen: Audi kan het dus nog wel, behalve dan die frontpartij. Als ze dat nou iets ingetogener en stijlvoller maken, dan kan dit model zich weer meten met modellen uit de tijd dat Audi altijd stijlvolle auto's maakte.
100 octaan
100 octaan
  • 3
Die grille ziet er niet uit. De display aan de passagierskant trouwens ook niet, lijkt wel aftermarket.
M85025
M85025
  • 0
Prachtig. Zouden we best vaak kunnen gaan zien, want veel mooier dan de concurrentie uit Duitsland
Pink Panther
Pink Panther
  • 4
Ze hebben aan de achterzijde tot wel met een schuin oog naar de Peugeot 607 gekeken. Waren die Fransen hun tijd vooruit?
Viggie
Viggie
  • 3
Haha Pink Panther, dat was ook mijn eerste gedachte. Vanaf de c-stijl is het wel erg Peugeot 607.
Verder vind ik de neus wel een beetje een onderbeet hebben en de bagageruimte houdt ook niet over; zo'n grote auto en dan nog geen 500 liter kunnen opslokken?
Pluspunt is dan weer dat het een sedan is, daar zien we er helaas te weinig van tegenwoordig.
GTAm
GTAm
  • 1
Volgens mij had de Lancia Kappa uit een ander topic 525 liter ofzo. En die was toch veel korter/smaller/lager.
sedan meneer
sedan meneer
  • 0
Mooie bolide, zoals mijn nickname al suggereert ben ik er wel fan van. Niet van het merk, wel van deze strak gelijnde sedan. Achterlichten niet helemaal mijn ding.
100 octaan
100 octaan
  • 0
Een wagen die past bij een advocaat.
Ingetogen, sjiek en topafwerking
Een wagen die past bij een advocaat.
Ingetogen, sjiek en topafwerking[/quote
Er lopen tegenwoordig nogal wat advocaten rond met een bedenkelijke reputatie…..
Omega
Omega
  • 4
Na de slogan “Vorsprung durch technik” is de nieuwe Audi slogan “ Rückschritt durch veraltete technik”!
Jean Kloodt
Jean Kloodt
  • 0
"Rückschritt durch Stillstand"
of
"Rückstand durch Technik"
of
"Vorsprung durch Rückschritt"
Ali As
Ali As
  • 0
"Rückschritt durch Stillstand"
of
"Rückstand durch Technik"
of
"Vorsprung durch Rückschritt"
Grappig, iets dergelijks had ik bijna geschreven bij dat artikel over Mazda dat halsstarrig aan ouderwetse zuigmotoren blijft vasthouden, en daar steeds verder mee teruggaat in de tijd met binnekort zelfs een 2,5L in een 'sportwagen' 😄
WRC
WRC
  • 1
Ik ben een echte sedan liefhebber, het lijkt erop dat ik een van de weinigen zal zijn die dit echt geen mooie wagen vindt. Vooral het zijprofiel oogt zeer gekunsteld. Alsof de neus en kont niet bij het middenstuk horen van de wagen. Anderzijds merk ik dat het tegenwoordig moeilijk is om een mooie sedan te vinden in het E-segment. De sweetspot voor een mooie sedan is een lengte van 4,70-4,85. Met een wielbasis van 2,80-2,90 meter.
Tsaar
Tsaar
  • 1
Kijk concurrentie, zo kan het ook een grote elegant gelijnde limosine.
Korff
Korff
  • 0
Mooie auto, maar misser dar Pon alleen een 2 liter met 204pk levert met voorwielaandrijving. Een Audi hoort ook leverbaar te zijn als quattro en met grotere motoren.
Sylvain 2323139
Sylvain 2323139
  • 0
Met een vanafprijs die iets minder bedraagt dan €69.990 zal voor velen de mogelijke liefde snel bekoeld zijn… zal verder wel allemaal leuk en kwaliteitsvol zijn maar op alle vlakken duidelijk uit-ontwikkeld. Weinig voorsprong door techniek meer aan dus.
Ken Barbie
Ken Barbie
  • 0
Klassieke sedans moeten in het gamma de vaandeldrager qua verfijning zijn. Ik weet niet of deze A6 dat is.
ste
ste
  • 0
Het interieur (dash) is veel plastic. Je moet er van houden. Lijkt op dashboard van Seat Leon, maar bij de Leon vind ik het wel mooi. Afschuwelijk die grote schermen. Verder van buiten vind ik het een mooie elegante auto.
S Oud
S Oud
  • 0
Jammer dat er geen diesels meer leverbaar zijn in NL. Met de 40tdi reed ik hem 1 op 25 in 4 jr .ruim 1600km op een tank..
Jan Jan
Jan Jan
  • 0
Wat is dat voor raar hobbeltje achterin de baggageruimte? (op 1:39)
Gewijzigd door auteur
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Op zich een mooie sedan, verfrissend ook om een nieuwe Audi gepresenteerd te zien in een beschaafde uitvoering met kleur erop en chroom ipv die S-Line/Schwarzoptik-ellende met vuilniszakverf. Kennelijk vindt Audi deze auto zelf mooi genoeg om 'm in een beetje deftig pak neer te zetten.
Maar, mooier dan z'n voorgangers is-ie niet wat mij betreft, vooral de C7 overtreft-ie niet.
En ik vind het jammer dat bij nieuwe auto's de flanken zo glad zijn, waar je een aantal jaar geleden vaak een mooie vouw ter hoogte van de deurgrepen had. Dat gladde is vast aerodynamisch beter en wellicht ook makker te produceren, maar het maakt de auto ook meer nondescript.
vuurvlieg
vuurvlieg
  • 0
Fraaie auto. Neue Klasse à la Audi. Het front lijkt afkomstig van MG, dat is dan weer een beetje jammer. Stemmig blauw staat hem goed.
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 0
De hele wereld doet Audi na qua grille. Op deze auto wijkt hij niet wezenlijk af van, bijvoorbeeld, de A3 die er al een aardige tijd is. MG heeft daar goed naar gekeken.
Gewijzigd door auteur
GGOT
GGOT
  • 0
Exterieur valt vies tegen, zeker niet opgewassen tegen de 5 en E, maar binnen ziet er verrassend fris uit!
Fred Hache
Fred Hache
  • 0
Het silhouet vind ik op zich wel fraai, maar de combinatie van de aalgladde welvingen met al die gaten, roostertjes en randjes is niet zo'n gelukkige. Had de auto nou sober gehouden.
PaulV1988
PaulV1988
  • 0
Zei 'ie nou 492 liter kofferruimte.......?? 10 liter minder dan de avant... 502 heeft die dus. Ahum... mijn A4 avant heeft 495 liter...
bij de A5 avant viel ook al op dat dat zelfs MINDER is. Maar zelfs de A6 (avant) heeft dus vrijwel hetzelfde??
komt veelal door het plug-in accu pakket, maar onder de streep schiet je er niets mee op.
Fhui
Fhui
  • 0
Ik vond de Avant in wit echt ongehoord mooi voor een Audi, riep de begeerte op die een witte Volvo V90 XC ook oproept. Met voor een A6 opvallend cleane lijnen. Wel die grote grille, en bij de eerste de beste kop-staartbotsing ontpopt de schadehersteller de champagne door het volledig ontbreken van een bumper.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 0
Goed, hiero in de VS zijn de eerste fotos/videos van deze wagen ook al opgedoken. Niet verkrijgbaar met de 4 cilinder maar met de 3 liter 6 pitter. Das leuk maar minder is dat toch wel heel veel mensen hier deze A6 een hoog "Chinees" gehalte vinden hebben. Geen echt leer, maar kunstleer, de achterlampen, materiaal gebruik binnen, en uiteraard teveel schermen wat sowieso afbreuk doet aan luxe. Dus ik moet nog maar eens zien hoe "warm" deze auto ontvangen gaat worden in Trumpistan.
zeebra
zeebra
  • 0
Audi levert hier gewoon met leer en mooie afwerking binnen. Met Audi exclusive kan je het interieur mooi aankleden. Dan is er echt een hoop mogelijk. Ik zie hier weinig Chinees aan.