Ariel Aero-P Atom blaast oud idee nieuw leven in
'Kleeft' aan grond via afgestofte techniek
Ariel heeft een conceptauto ontwikkeld die aan de grond 'kleeft' dankzij ventilatoren die de lucht tussen de auto en het wegdek wegzuigen.
Het Britse Ariel, bekend van de Atom, heeft de geschiedenisboeken opengeslagen om te kijken hoe ze een auto op een onconventionele manier downforce kunnen geven. Het resultaat is deze Aero-P Atom. De auto maakt gebruik van een idee dat op de Chapparal 2J en op de omstreden BT46B Fan Car F1-auto van Brabham (foto 3 en 4) werd toegepast. Twee ventilatoren zuigen de lucht tussen het wegdek en de vlakke bodem van de auto weg, om op die manier de auto naar de grond te trekken.
De reden dat Ariel deze techniek wilde uitproberen, is de efficiëntie. Met het systeem wordt er downforce gecreëerd zonder daarbij extra luchtweerstand te krijgen. Dat laatste gebeurt namelijk wel bij conventionele spoilers die de auto omlaag drukken middels rijwind. Omdat de ventilatoren niet afhankelijk zijn van die rijwind, kan de auto al vanaf stilstand naar de grond toe worden getrokken. Volgens Ariel heeft de Aero-P Atom tot drie keer zoveel downforce als de gewone Atom met het conventionele spoilerwerk.
Interessant, maar voorlopig niet veel meer dan dat. Ariel geeft namelijk aan dat het deze techniek eens wilde uittesten, maar er verder nog geen concrete productieplannen mee heeft. Wat wél zijn weg naar toekomstige Ariels kan vinden, is de niet nadere beschreven hybride aandrijflijn van de Aero-P. Normaal gesproken maakt de Atom gebruik van een 260 pk sterke viercilinder van Honda, en al eerder gaf Ariel-topman Saunders aan dat hij wacht op hybride-techniek uit de NSX. Mogelijk hebben de Britten dat nu in handen.